به گزارش اکوایران، قیمت بیت‌کوین به دلیل شتاب در چرخه تسهیل بانک‌های مرکزی جهانی به بالاترین سطح خود از 26 آگوست (۵ شهریور) رسیده است.

به نوشته یورونیوز، بزرگ‌ترین ارز دیجیتال از هفته دوم سپتامبر 21 درصد افزایش یافته است و قیمت آن از بالای 53 هزار دلار (47400 یورو) به بیش از 64 هزار دلار (57200 یورو) در روز چهارشنبه افزایش یافته است.

ارزهای دیجیتال از جمله دارایی‌های پرریسکی هستند که در بحبوحه تعهدات بانک‌های مرکزی برای کاهش نرخ بهره، رشد قابل‌توجهی را تجربه کرده‌اند.

در ماه سپتامبر، بانک مرکزی اروپا دومین کاهش نرخ بهره را در سال جاری اجرا کرد و پس از آن فدرال رزرو آمریکا کاهش قابل توجه 0.5 درصدی را دنبال کرد.

روز سه‌شنبه، بانک مرکزی چین مجموعه‌ای از اقدامات تسهیل‌کننده از جمله کاهش نرخ‌های وام‌دهی کلیدی و افزایش تزریق نقدینگی به بازارها برای تقویت اقتصاد خود را معرفی کرد. این شرایط، قیمت بیت‌کوین را به بالاترین سطح یک‌ماهه رسانده است.

از لحاظ تاریخی، قیمت بیت‌کوین در دوره‌هایی که سیاست پولی فدرال رزرو به سمت کاهش حرکت می‌کند، روند صعودی داشته است.

در طول همه گیری 2020، قیمت بیت‌کوین به میزان 1600 درصد افزایش یافت و در آوریل 2021 به بیش از 64 هزار دلار رسید.

این افزایش قیمت عمدتا ناشی از سیاست‌های نرخ بهره نزدیک به صفر بانک‌های مرکزی جهانی بود که نقدینگی قابل‌توجهی را در کنار جنون مرتبط با بیت‌کوین در فعالیت‌های استخراج و تجاری وارد بازار کرد.

با این حال، بازارهای کریپتو نسبت به اوج خود در نوامبر 2021، زمانی که فدرال رزرو قصد خود را برای تشدید سیاست‌های پولی نشان داد، کاهش شدیدی را تجربه کردند. در نتیجه بیت‌کوین 78 درصد سقوط کرد و تا نوامبر 2022 به حدود 15 هزار دلار (13400 یورو) رسید.