خبر متولی شدن محسن رضایی، معاون اقتصادی رییس جمهور برای قانون‌گذاری رمزارزها در دولت، اولین بار توسط محمدرضا پورابراهیمی، رییس کمیسیون اقتصادی مجلس بیان شد. حالا محسن رضایی رسما در این باره اظهار نظر کرده و مجموع اظهارات خود درباره رمزارزها را به عدد 2 رسانده است. پیش از این تنها خبری که با کلید واژه‌های "محسن رضایی" و "رمز ارز" منتشر شده بود، به توییت نامزد انتخابات ریاست جمهوری سابق و معاون اقتصادی رییس جمهور فعلی در زمان انتخابات بر‌می‌گشت.

بخوانید: محسن رضایی متولی رمزارزها در دولت شد

نظر مثبت دولت و محسن رضایی درباره ارزهای دیجیتال

محسن رضایی نظر دولت را درباره رمز ارز ها مثبت خواند و گفت:

نظر من و رییس جهمور نسبت به رمز ارز ها مثبت است، ولی این موضوع باید قانونی شود. از حالت‌های مخفی و پنهانی به صورت آشکار تغییر کند، افراد در این زمینه اظهار نامه پر کنند و مالیات دهند. گاز و برقی که مصرف می‌کنند باید به قیمت‌های درستی خریده شود.

از بخش آخر سخنان محسن رضایی درباره رمز ارز ها برداشت می‌شود که موضوع به ماینینگ و استخراج برمی‌گردد. مساله‌ای که  برخلاف موضوع تبادل، تا کنون در صدر دغدغه‌های مسئولین کشور بوده است. همچنین کلمه‌ی "مخفیانه" 90 درصد مربوط به ماینینگ است، زیرا بسیاری از پلتفرم‌های تبادل رمز دارایی‌ ها در کشور که اصطلاحا با نام صرافی ارز دیجیتال می‌شناسیم، آشکارا در حال فعالیت هستند و نبود قانون‌گذاری شفاف در حوزه رمز ارزها هم تا کنون مشکلات زیادی را برای این بخش از حوزه رمز ارز ها در کشور بوجود آورده است.

نگرانی کارشناسان از اینجاست که باز هم مطابق روال گذشته که بخش اعظمی از مصوبه‌ها و اطلاعیه‌هایی که اتفاقا انگشت شمار هم هستند، این‌ بار هم بخش اصلی تمرکز قانون‌گذاری به حوزه ماینینگ برگردد، حوزه‌ای که تا کنون هم بر خلاف تمرکز اصلی رگولاتورها بر آن، رشد و توسعه‌‌ای در کشور نداشته و بیشتر با عبارت "تعرفه صادراتی برق" گره خورده است.

اما علاوه بر بخش‌هایی مثل ماینینگ و تبادل، که مستقیما پول‌ساز هستند، تکنولوژی اصلی یعنی بلاکچین در ایران مغفول مانده است. باید پرسید در این تحول عظیم اقتصادی، چند زنجیره بلوک در ایران توسعه پیدا کرده است یا چه گام‌هایی برای بلاکچینی کردن صنایع در ایران برداشته شده است. موضوعی که می‌تواند بستر تحول دیجیتال در کشور باشد.

البته بدیهی است مادامی که هنوز بر سر قانونی بودن رمز ارز و تفاوت آن‌ها با توکن و پلتفرم بودن وب‌سایت‌های تبادل یا صرافی بودنشان یا وجهه ارزی داشتن یا نداشتن تمام کریپتوکارنسی‌ها در رگولاتوری کشور بحث باشد، به بلاکچین نرسیم.

4 ماه تا قانونی شدن رمز ارز ها در ایران؟

محسن رضایی در ادامه صحبت‌های خود درباره رمزارزها گفت:

این مساله باید مراحل قانونی خود را طی کند. من موافقم، اما باید قانون در هیئت دولت تصویب شود. در حال حاضر در حال تدوین این مراحل هستیم و این فرآیند نباید بیش از 3 تا 4 ماه طول بکشد.

مساله اصلی اما سرعت کند حرکت بدنه‌ی دولتی و حاکمیتی در رگولاتوری رمز ارز هاست، موضوعی کاملا پویا و متحرک. از ارائه پیش‌نویس بانک مرکزی درباره رمزارزها حدود سه سال می‌گذرد که تازه چند سال پس از ترند شدن رمز ارزها در ایران بود. به گفته محمد رضا پورابراهیمی، از زمان مجلس دهم، کمیسیون اقتصادی به این موضوع ورود پیدا کرده است.

کارشناسان بخش خصوصی در تمام این مدت از لزوم خود تنظیم‌ گری بخش خصوصی در این حوزه گفته‌اند. به گفته آن‌ها نهاد‌های بخش خصوصی می‌توانند در کنار نهاد حاکمیتی به تنظیم‌گری این حوزه کمک کنند، اما همچنان هم‌راستایی شفافی بین بخش خصوصی و دولتی دیده نشده است و هر بار موضوع قانونی شدن رمز ارز ها در ایران، مثل همین مورد آخر که توسط محسن رضایی مطرح شد، به چند ماه آتی ارجاع داده می‌شود.

رمز ارز هایی که در ایران نه قانونی‌اند و نه غیر قانونی، فضای خاکستری‌ای را ایجاد کرده‌‎اند. بدیهی است افرادی که از این شرایط استفاده خواهند کرد، مردم و کسب‌وکارهای سالم ایرانی نخواهند بود.

نظر-ابراهیم-رییسی-و-محسن-رضایی-درباره-رمزارزها