رییس جمهور ترکیه روز جمعه در یک کنفرانس مطبوعاتی در استانبول از ارسال لایحه ای برای قانون‌ گذاری رمز ارز ها به مجلس ترکیه خبر داد. به گفته اردوغان این لایحه بدون تاخیر به مجلس ارسال خواهد شد:

متن قانون اماده است، بدون تاخیر این لایحه را به مجلس خواهیم فرستاد، ترکیه با مدل اقتصادی جدید خود جهشی رو به جلو خواهد داشت.

اردوغان در حالی از قانون گذاری رمز ارز ها آن هم بدون تاخیر سخن گفت، که تا همین چند ماه پیش، پس از شکایات مشتریان از 2 صرافی رمز ارزی و دستگیری 83 نفر، بانک مرکزی ترکیه در مورد ریسک بالای تراکنش‌های ارز های دیجیتال هشدار داده بود و طبق مصوبه دولت، صرافی های ارز دیجیتال به فهرست شرکت‌های تحت پوشش قوانین تامین مالی تروریسم اضافه شدند. همانند ایران هم، به کارگیری رمز ارز ها به عنوان ابزار پرداخت در ترکیه ممنوع اعلام شد.

اقبال مردم ترکیه به رمز ارزها

مدت زمان زیادی از ریزش ارزش لیر نمی‌گذرد، اتفاقی که کارشناسان سیاست انبساطی دولت ترکیه را مسبب آن می‌دانند. طبق اخبار منتشر شده، بسیاری از مردم ترکیه به دنبال حفظ ارزش دارایی‌های خود در مقابل تورم افسارگسیخته، به سمت رمز ارز ها رفته‌اند و تعداد معاملات ارز های دیجیتال در ترکیه به یک میلیون در روز هم رسیده است.

تصمیم اردوغان شاید پس از اظهارات قدیم مسئولین ترکیه غافلگیرانه به نظر برسد اما با توجه به شرایط اقتصادی ترکیه، اقبال مردم به رمز ارزها و پتانسیل‌های تکنولوژی غیر متمرکز بلاکچین که بسیاری از کارشناسان آن را رقیب اصلی ارزهای متمرکزی مثل دلار می‌دانند، بعید نبود.

حال باید دید ترکیه تا چه میزان ارز های دیجیتال را به رسمیت خواهد شناخت، از تمرکز زدایی آن‌ها استفاده خواهد کرد یا به فکر لیر دیجیتال و رمز ارز بانک مرکزی (CBDC) متمرکز خواهد بود.