به گزارش اکوایران، داده های صندوق بین المللی پول نشان می دهد ارزش کل بازار رمز ارزها در ماه سپتامبر سال جاری میلادی از مرز 2 هزار میلیارد دلار عبور کرده است. با این حساب ارزش کل بازار رمز ارزها از ابتدای سال 2020 میلادی بیش از 10 برابر شده است.

سه محور نگرانی IMF

ایوان پاپاجورجیو، از مدیران ارشد صندوق بین المللی پول معتقد است اولین عامل نگرانی فقدان شیوه های قوی عملیاتی، مدیریتی و همچنین پوشش ریسک در این بازار است. از سوی دیگر این مقام ارشد صندوق معتقد است دومین نگرانی ریسکی است که خریداران رمز ارزها با آن مواجه هستند. در واقع انتشار کم اطلاعات و همچنین نظارت ضعیف بر بازار ارزهای دیجیتالی ریسک بالایی را برای فعالان این بازار رقم زده است. همچنین سومین عامل شکاف اطلاعاتی است که از نظر پاپاجورجیو در این بازار وجود دارد. او معتقد است این شکاف اطلاعاتی سبب گشوده شدن ناخواسته درها به روی فعالیت های پول شویی و همچنین تامین مالی گروه های تروریستی خواهد شد.

به همین جهت نیز بسیاری از نهادهای دولتی نیز خواستار اقداماتی جهت امن تر شدن این نوع از سرمایه گذاری شده اند. به طور کلی در سال های اخیر پدیده رمز ارزها به موضوعی مناقشه برانگیز تبدیل شده است؛ مناقشه ای که یک سر طیف آن به این پدیده نوظهور با دیده شک می نگرد و گروهی دیگر که رمز ارزها را پول آینده قلمداد می کنند.

تاثیر اینفلوئنسرها در بازار رمز ارزها

از سوی دیگر به نظر می رسد ارتباطات جدید میان فعالان شبکه های اجتماعی و پول های دیجیتالی جدید نیز سبب نگرانی نهادهای نظارتی شده است. سازمان نظارت بر فعالیت های مالی بریتانیا در این مورد هشدار داده است که هر روزه اینفلوئنسرها یعنی افراد پر مخاطب در شبکه های اجتماعی برای تبلیغ توکن های جدید از کلاه برداران پول می گیرند؛ فعالیت هایی که هدف اصلی آن اقدامات سفته بازانه است. به تازگی مشخص شده است که برخی از این افراد دست به تبلیغ رمز ارزهایی زده اند که در واقعیت اصلا وجود ندارند. در سال جاری تبلیغ رمز ارزهایی که اطلاعات شفافی از آن در دست نیست، توسط افراد مشهور و سلبریتی ها در شبکه های اجتماعی حاشیه های زیادی را به وجود آورده است.

ریسک سرمایه گذاری برای تازه واردان

داده های منتشر شده توسط سازمان نظارت بر فعالیت های مالی بریتانیا نشان می دهد در این کشور 3/2 میلیون نفر در این بازار سرمایه گذاری کرده اند، که 14 درصد از آن ها از روش های اعتباری برای خرید استفاده کرده اند. همچنین 12 درصد از افراد تصورمی کردند اگر مشکلی برای سرمایه گذاری آن ها در این بازار به وجود بیاید سازمان های نظارتی از سرمایه آن ها حفاظت خواهند کرد در حالی که در واقعیت چنین نیست. همچنین در پژوهشی دیگر که بر روی افراد 18 تا 29 ساله صورت گرفته است مشخص شده است که 27 درصد آنها از کارت های اعتباری خود برای سرمایه گذاری در دوج کوین استفاده کرده اند و همچنین مجموعا 29 درصد نیز از انواع وام برای خرید رمز ارز بهره برده اند. صندوق بین المللی پول نیز در راستای خطرات بالقوه در این بازار در ماه اکتبر اعلام کرد در حال حاضر زمان برای اقدامی قاطع و هماهنگ در سطح جهان در راستای برطرف کردن آسیب های احتمالی بسیار مهم است.