اینفوگرافیک-تولد-بیت-کوین-بلاک-جنسیس

 13 دی ماه، مصادف با سوم ژانویه سالروز ثبت اولین بلوک شبکه بیت کوین بود که به بلوک جنسیس (Genesis block) یا آفرینش مشهور است. دقیقا 13 سال پیش یعنی در 3 ژانویه 2009 این بلوک که شامل جایزه 50 بیت‌کوینی به خالق آن یعنی ساتوشی ناکاموتو بود، توسط خودش خلق شد جایزه‌ای که هیچوقت نمی‌توانست خرج شود!

ساتوشی در این بلاک پیامی هم نوشته بود که برای همیشه در تاریخ ثبت شده است! پیامی که هم تاریخ تولد بیت‌کوین را مشخص کرده هم کنایه‌ای به بانک‌های مرکزی زمان خود زده است! ساتوشی تیتر روزنامه تایمز را به عنوان پیامی معنا دار در اولین بلوک بیت‌کوین گنجانده بود.

خالق بیت‌کوین اعتقاد داشت ماهیت کنترل مرکزی و سیستم‌های مالی متمرکز و دخالت‌های کنترل‌گر علت بحران‌های مالی مشابه سال 2008 هستند و بیت‌کوین می‌تواند قدرت را به مردم بازگرداند.

ساتوشی می‌خواست بیت‌کوین یک پول الکترونیکی همتا به همتا باشد، یک سیستم مالی غیرمتمرکز که مستقیما توسط مردم کنترل شود. اما بیت‌کوین که از بدو تولدش بدون دخالت پدرش بزرگ شد و مثل تمامی ما حتی چهره‌ی ناکاموتو را هم ندید، الان که 13 سال دارد به طلای دنیای دیجیتال تبدیل شده است.

ساتوشی نه تنها برای همیشه ناشناس باقی ماند بلکه پس از اقدامات اولیه بیت‌کوین را برای همیشه رها کرد، موضوعی که با فلسفه‌ی وجودی آن هم مطابقت دارد، زیرا بیت‌کوین برای خالق آن نبود، بلکه قرار بود صاحب آن مردم باشند.