030431

به گزارش اکوایران، طبق داده‌های ادارة مشروبات الکلی، دخانیات، سلاح‌های گرم و مواد منفجره (ATF) کمیسیون تجارت بین‌الملل ایالات متحده آمریکا (USITC)، در چند دهة گذشته، فروش اسلحه و تعداد سلاح‌های در گردش در آمریکا روندی مجموعاً صعودی را طی کرده است. در ۱۵ سال گذشته، شیب صعودی این روند تندتر شده است. این مشاهدات، که خود تابعی از وقایع تأثیرگذار در ایالات متحده آمریکا است، می‌تواند پیامدهایی اجتماعی نیز برای این کشور به دنبال داشته باشد. 

خبر مرتبط
فروش اسلحه در آمریکا در قله تاریخی

هر چند ترامپ، از ترور مسلحانه جان سالم به در برد اما به طور کلی قتل مسلحانه و گسترش اسلحه در آمریکا در وضعیت خطرناکی قرار گرفته است.

بیش از یک سلاح گرم به‌ازای هر آمریکایی

ایالات متحده آمریکا همواره یکی از نقاط کانونی در مباحث مربوط به مالکیت اسلحه و خشونت‌های مربوط به آن در سطح جهان بوده است. ویژگی‌های فرهنگی و قانونی خاص این کشور مالیکت گستردة سلاح‌های گرم را ممکن می‌سازد. ایالات متحده از این نظر موقعیت منحصربه‌فردی در مقایسه با سایر کشورهای توسعه‌یافته، و نیز باقی کشورهای جهان دارد. 

030431

از سال ۱۹۶۸ تا ۲۰۲۲، تعداد انباشتة اسلحه (مجموع اسلحه‌های موجود در گردش در هرسال، که از گذشته تا به‌ حال تولید شده‌اند) به‌ازای هر آمریکایی روند صعودی مداومی را طی کرده است. شیب این روند در دو دهة اخیر تندتر نیز شده است. در هر سال، بخشی از اسلحه‌های موجود فرسوده و مستهلک شده، یا توسط پلیس مصادره و امحاء شده، و یا به‌صورت غیرمجاز به سایر کشورها صادر می‌شود. با تعدیل تعداد سلاح‌های گرم با توجه به این کاهش‌ها، همچنان روند صعودی تعداد سلاح به‌ازای هر نفر قابل مشاهده است. این امر به این معنی است که نرخ رشد تعداد اسلحه از نرخ رشد جمعیت در آمریکا بیش‌تر بوده است. در سال‌های اخیر، تعداد سلاح‌های گرم در گردش در آمریکا از جمعیت این کشور پیشی گرفته است. در حال حاضر، بیش از یک سلاح گرم به‌ازای هر فرد آمریکایی وجود دارد. این امر می‌تواند نشانه‌ای از افزایش تولید یا واردات اسلحه در ایالات متحده، و یا گسترش دسترسی عموم مردم به آن باشد. 

030431

تحولات فروش اسحله در طی زمان

تعداد دقیق سلاح‌های فروش‌رفته در هر سال در آمریکا مشخص نیست. اما می‌توان تخمین نسبتاً مناسبی از آن به‌دست آورد. با اضافه کردن میزان واردات اسلحه به مقدار تولید داخلی، و کسر کردن صادرات از آن، تعداد سلاح‌های جدیدی که در هرسال به بازار داخلی آمریکا اضافه می‌شود، به‌دست می‌آید. این عدد می‌تواند علامتی از تحولات تقاضای مصرف‌کنندگان برای اسلحه در پی عوامل اقتصادی و اجتماعی، و نیز سیاست‌های مؤثر بر تولید و واردات سلاح گرم در سال‌های مختلف باشد. 

{نمودار «سلاح‌های جدید برای فروش در بازار آمریکا در هر سال (به‌ازای هر ۱۰۰ هزار نفر)»}

تعداد سلاح‌های جدید واردشده به بازار آمریکا از تقریباً ۲۵۰۰ سلاح به‌ازای هر صد هزار نفر در سال ۱۹۶۸، به حدود ۶۰۰۰ سلاح به‌ازای هر صد هزار نفر در سال ۲۰۲۲ رسیده است. این اعداد حاکی از آن است که افزایش فروش اسلحه در آمریکا صرفاً به‌خاطر رشد جمعیت نبوده، و منعکس‌کنندة افزایش در تولید یا واردات اسلحه (احتمالاً برای پاسخ به تقاضای موجود) است. 

اکثر افزایش مشاهده‌شده در این شاخص در مقایسه با ابتدای دوره، در ۱۵ سال گذشته رخ داده است. در سال‌های پس از ۲۰۰۸، وقوع بحران مالی منجر به نااطمینانی اقتصادی شده، و برخی از افراد را به خرید سلاح برای تأمین امنیت شخصی سوق داد. همچنین، در آن سال‌ها، با شروع دولت باراک اوباما، نگرانی‌هایی در بین مالکان و خریداران بالقوة اسلحه درمورد احتمال وضع مقررات سخت‌گیرانه‌تر در این مورد شایع شد. این امر باعث شد که بعضی افراد تصمیم به خرید بیش‌تر اسلحه بگیرند. 

در سال ۲۰۲۰، پس از وقوع پاندمی کرونا، ترس و نگرانی گسترده‌ای درمورد آینده در جامعه حاکم شد. نگرانی‌هایی دربارة به‌هم‌ریختن نظم اجتماعی، کمبود کالاهای اساسی، و امنیت شخصی بسیاری از افراد را به‌سمت خرید اسحله حرکت داد. به‌علاوه، در این سال ناآرامی‌هایی اجتماعی به‌ دنبال قتل جورج فلوید رخ داد. این اتفاقات نیز احتمالاً احساس ناامنی را در بین بعضی شهروندان آمریکا افزایش داده، و به رشد فروش اسلحه کمک کرده باشد. همچنین، با برگزاری انتخابات در سال ۲۰۲۰، و احتمال انتخاب کاندیدای حزب دموکرات (و احتمال سخت‌گیری بیش‌تر در قوانین مربوط به اسلحه)، بعضی افراد به‌صورت پیش‌دستانه اقدام به خرید اسلحه کردند. 

چنین اتفاقاتی می‌تواند منجر به گسترش قابل‌ملاحظه تعداد سلاح‌های گرم در گردش در جامعه آمریکا شده باشد. این تحولات ممکن است پیامدهایی اجتماعی دیگری نیز برای جامعه آمریکا به دنبال داشته باشد.

همبستگی مثبت فروش سلاح و نرخ قتل در ایالات متحده

تعداد قتل در هر جامعه تابع عوامل اقتصادی-اجتماعی، سیاست‌های مربوط به پلیس و اجرای قوانین، تحولات فرهنگی و... است. نحوة دسترسی به اسلحه، و تعداد اسلحة در گردش نیز می‌تواند یکی از عوامل مؤثر بر این مسئله باشد. در طول دورة ۲۰۲۲-۱۹۶۸، درمجموع همبستگی مثبتی بین فروش اسلحه در هر سال و تعداد قتل‌های انجام‌شده به‌وسیلة سلاح گرم مشاهده می‌شود. در بعضی از دوره‌ها، همزمان با رشد فروش اسلحه، قتل با سلاح گرم نیز افزایش یافته است. در برخی دوره‌های دیگر، ارتباط بین این دو متغیر تا حدی ضعیف‌تر است. 

030431

در ۱۵ سال اخیر، همبستگی مثبت بسیار بزرگ‌تری بین تعداد سلاح‌های جدید موجود در بازار، و تعداد قتل‌های رخ‌داده با استفاده از اسلحه مشاهده شده است. همزمان با رشد شدید فروش اسلحه در این سال‌ها، تعداد قتل‌ها نیز با شیب نسبتاً تندی افزایش یافته است. این ارتباط مستقیم می‌تواند نشانه‌ای از اثرات گسترش دسترسی به سلاح گرم باشد. البته، تشدید تنش‌های سیاسی و اجتماعی در این سال‌ها ممکن است هم منجر به افزایش تعداد قتل در جامعه آمریکا شده، و هم تقاضای افراد برای خرید اسلحه را افزایش داده باشد. تشخیص (و تخمین اندازة) اثر فروش سلاح بر تعداد قتل‌ها کار چندان ساده‌ای نیست و نیاز به بررسی‌های علمی دقیق‌تری دارد. 

در مجموع، روند معنی‌داری از رشد دسترسی به اسلحه در آمریکا در دهه‌های اخیر مشاهده می‌شود. چنین روندی می‌تواند دلالت‌های مهمی برای مسئلة خشونت مسلحانه در آمریکا داشته باشد. به‌طور همزمان، در سال‌های اخیر، نرخ قتل نیز در آمریکا رو به افزایش بوده است. البته، نرخ قتل مسلحانه در آمریکا مسئله‌ای پیچیده و چندوجهی است، که احتمالاً قابل تقلیل به میزان فروش اسلحه نباشد. اما به نظر می‌رسد که موضوع دسترسی به اسلحه یکی از ابعاد مهم آن است.