بازار تهران مردم تهران گرما

به گزارش اکوایران، سال 1400 بدترین سال برای شاخص قیمت‌های تولیدکننده بود. در این سال تورم سالیانه تولیدکننده رکورد تاریخی 60.9 درصدی را ثبت کرد و تورم نقطه به نقطه در اردیبهشت 1400 به 103.1 درصد رسید. تورم نقطه به نقطه 100 درصدی بیان می‌کند که هزینه‌های تولید در اردیبهشت 1400 نسبت به زمان مشابه در سال قبل دو برابر شده است. با این وجود پس ثبت این قله‌های تاریخی تب تورم تولیدکننده فروکش کرده و حتی حذف ارز ترجیحی 4200 هم خللی در کاهش رشد هزینه‌های تولیدکنندگان ایجاد نکرد.  

تورم؛ از تولید به مصرف

تورم تولیدکننده نشان می‌دهد هزینه‌های تولید در هر دوره دستخوش چه تغییراتی شده‌است. روی کاغذ میان این شاخص و تورم مصرف‌کننده همبستگی زیادی وجود دارد اما در واقعیت داستان کمی متفاوت است. با این حال معمولا تورم تولیدکننده به عنوان شاخصی معرفی می‌شود که مسیر آینده قیمت‌ها در کف بازار را پیشبینی می‌کند

030504

داده‌های بانک مرکزی نشان می‌دهد که دو تورم تولیدکننده و مصرف کننده در 25 سال گذشته روند نسبتا مشابهی را پشت سر گذاشته‌اند. اگرچه در بازه‌هایی به علت عوامل خارجی یا دخالت‌های دولتی، اختلاف این دو شاخص زیاد شده‌است. از آنجایی که در زمان تحریم واردات مواد اولیه به سختی صورت می‌گیرد بین سال‌ها 90 تا 92 تورم تولیدکننده رقم‌های بالاتری را ثبت کرده‌است. در صورتی که دولت در همین بازه با هدفمندسازی یارانه‌ها سعی داشت فشار تورمی را بر مصرف‌کننده کنترل کند. داستانی که در بازه 98 تا 1400 نیز تکرار شد. در دوسال اخیر اما با کاهش فشارهای خارجی تورم مصرف کننده با اختلاف 20 درصدی از تولیدکننده سبقت گرفته و همبستگی این دو شاخص را زیر سوال برده است. البته کاهش تورم تولیدکننده معمولا با کمی تاخیر به سفره مصرف‌کننده می‌رسد و باید دید آیا این روند کاهشی حاصل شوک‌ها و یارانه‌های دولتی مانند تخصیص ارز است یا خیر؟

030504

پرچم کرونا بر روی قله تورم نقطه به نقطه تولیدکننده

بنا بر اعلام مسئولین بانک مرکزی، تورم نقطه به نقطه تولیدکننده در خرداد امسال نسبت به زمان مشابه در سال گذشته به 25.3 درصد رسید. این رقم پایین‌ترین تورم نقطه به نقطه ثبت شده در سه سال گذشته بوده است. در همین بازه زمانی در اردیبهشت 1400 این شاخص رکورد 103.1 درصدی را ثبت کرده‌است. دلیل اصلی ثبت این رکورد از بهمن 98 و شیوع بیماری کرونا در کل جهان بوده‌است. در زمان پاندمی به دلیل اعمال محدودیت‌ها تولید جهانی و به دنبال آن واردات با چالش‌های جدی مواجه می‌شوند و در نتیجه هزینه‌های تولید افزایش پیدا می‌کنند.

برجام و سیاست‌های ارزی دولت

 تخصیص ارز 4200 به تولیدکنندگان از اردیبهشت 1397 تقریبا با خروج ترامپ از برجام همزمان بود. سیاست ارزی دولت قرار بود جلوی رشد قیمت کالاهای ضروری را بگیرد تا اثر تحریم را کاهش دهد. سیاستی که البته بیشتر اقتصاددانان از آن به عنوان  بزرگترین شکست دولت دوازدهم یاد می‌کنند. ارز دستوری سرانجام در ابتدای 1401 توسط دولت سیزدهم لغو شد که در ابتدا کمی شوک به تورم تولیدکننده واد کرد اما در ادامه موفق به مهار آن شد.

030504

نفس‌های نوسانات ارز پشت سر تولیدکننده

همان طور که در این گزارش اشاره شد نوسانات غیرطبیعی در شاخص قیمت تولیدکننده معمولا ناشی از تحولات خارجی است. اصلی‌ترین شاخصی که تورم تولیدکننده را تحت تاثیر قرار می‌دهد نرخ ارز است. در سال‌های 81 تا 89 به دلیل ثبات نرخ ارز، تورم تولیدکننده نیز در سطوح 10 الی 20 درصد در نوسان بوده است. با آغاز تحریم‌های شورای امنیت علیه ایران و جهش‌های ارزی سال‌های 90 و 91، این شاخص نیز افزایش پیدا کرده است. در دولت یازدهم به دلیل بهبود چشم اندازها و کاهش تنش‌های خارجی نرخ ارز نیز آرامش نسبی را تجربه می‌کند اما با خروج آمریکا از برجام و رشد 212 درصدی نرخ ارز در سال 1397 شاخص تورم تولیدکننده نیز وارد کانال 40 درصد می‌شود. هرچند در سال‌های اخیر، مخصوصا پس از دوران کرونا همبستگی این دو شاخص بهم خورده اما همچنان می‌توان گفت که سرنوشت تورم تولیدکننده به جهش‌های ارزی گره خورده است.