به گزارش اکوایران، فعالان حوزه تولید شیرخشک می‌گویند که بعد از پانزده سال به واردکننده شیر خشک تبدیل شده‌ایم. فعالان این صنعت مدعی هستند که ایران پس از پانزده سال خودکفایی در تولید شیرخشک به واردکننده شیرخشک تبدیل شده‌است.

یکی از مشکلات تولیدکنندگان عدم تخصیص ارز کافی به تولیدکنندگان برای واردات مواد اولیه لازم است، با توجه به آنکه واردات مواد اولیه شیر خشک با ارز ترجیحی محاسبه می‌شود، به نظر می‌رسد سخت گیری برای اختصاص ارز باعث شده تا با کمبود مواد اولیه در برخی روزهای سال جاری تولیدکنندگان نتوانند به اندازه کافی تولید کنند و قسمت عرضه دچار مشکل شده‌است.

از طرفی به دلیل محاسبه قیمت شیرخشک با ارز ترجیحی، قیمت آن بسیار کمتر از خارج از مرزهاست که همین مسئله موجب افزایش تقاضای شیرخشک و قاچاق آن به خارج از مرزها شده‌است . اتفاقی که پیش از این نیز در سایر کالاهایی که با ارز ترجیحی قیمت‌گذاری می‌شدند افتاده‌بود، این بار نیز به بازار شیر خشک رسیده‌است.

گفته می‌شود مصرف سالانه شیر‌خشک شصت میلیون تن است که تصویب شده معادل سی میلیون تن واردات صورت بگیرد. اختصاص سهم پنجاه درصدی مصرف سالانه به واردات هم نگرانی را در بخش تولید تشدید می‌کند و هم از روند واردات با ارز ترجیحی هشدار می‌دهد که احتمالا یک اتفاق تکراری در حال رخ دادن در بازار شیرخشک است.

محاسبه نرخ شیرخشک وارداتی با ارز ترجیحی نه تنها جذابیت واردات را افزایش می‌دهد بلکه به خاطر اختلاف قیمت بالا با خارج از مرزها جذابیت قاچاق را بالا می‌برد و باعث بالا رفتن واردات، هدررفت منابع ارزی و استمرار مشکل کمبود در طولانی‌مدت می‌شود‌.

بانک مرکزی نسبت به این خبر جوابیه‌ای داده که در آن اعلام کرده «تامین ارز واردات شیرخشک و مواد اولیه آن از مرز ۹۸ میلیون دلار گذشت». 

سکه با اهرم انس کانال از دست داد

انس جهانی طلا به همان سرعتی که بالا رفته بود نزولی شده‌است، تقویت انتظارات از تشدید سیاست‌های انقباضی فدرال رزرو در سایه گزارش‌های اقتصادی بهتر از انتظار باعث کاهش خرید طلا شده‌است در نقطه مقابل کاهش نگرانی‌ها از گسترش جنگ سرزمین‌های اشغالی به یک جنگ منطقه‌ای، سطح ریسک را کاهش داده و استقبال از خرید طلا را کم کرده‌است. با کاهش قدرت خریداران، قیمت انس طلا از سقف عقب نشسته و قدرت کاهشی ‌ها در بازار سکه و طلا را بالا برده‌است.

سکه امامی کانال ۲۹ میلیون تومانی را از دست داده‌است و وارد کانال ۲۸ میلیون تومانی شده است که در صورت تثبیت در این کانال احتمال عقب‌نشینی تا محدوده ۲۸ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان وجود دارد.

دلار رنج شد

دلار تهران هم نه جان افزایش دارد و دل کاهش. نه قدرت شکست مقاومت ۵۱ هزار و ۵۰۰ تومانی را دارد نه دل از دست دادن حمایت ۵۱ هزار تومانی را، به همین خاطر در نیمه اول کانال ۵۱ هزار تومانی رنج شده و شکست از هر طرف می‌تواند منجر به رشد دلار از همانطرف شود.

بورس در برزخ بودجه

شاخص کل بازار سرمایه دو‌ روزی است که منفی شده‌است. البته نقطه قوت اصلاح شاخص کل، در این بوده که سقوط دسته جمعی صورت نگرفته و بازار متعادل معامله شده‌است.

ارزش معاملات خرد همچنان پایین است ولی برخی نمادها و گروه‌ها با افزایش حجم و استقبال خرید مواجه شده‌اند.

دولت در حال آماده‌سازی بودجه سال ۱۴۰۳ است و همین مسئله بازار سرمایه را در برزخ فرو می‌برد اینکه بازارساز اراده کند باد اخبار و شایعات بودجه‌ای به کدام سمت برای بازار سرمایه بوزد می‌تواند بازار سرمایه را در همان جهت تکان دهد.

  تعیین نرخ تسعیر ارز بانک‌ها، تعیین نرخ ارز شرکتهای پتروشیمی، قیمت بنزین، سهم مالیات شرکت‌ها، نحوه تجدید ارزیابی و افزایش سرمایه شرکت‌ها از موارد مهمی است که بازار سرمایه به آن چشم دوخته است و اخبار و شایعات بودجه از این موضوعات می‌تواند حال و هوای بورس را عوض کند‌.