بازار ارز در رکود است هرچند بهار و تابستان برای بورسی‌ها پایان خوشی نداشت ولی در آخرین ماه پاییز با نزدیک شدن سرمای زمستان، برخی تحلیلگران امیدوارند بودجه بتواند مانند سال گذشته بازار سرمایه را گرم کند.

غالبا با فرا رسیدن فصل بودجه، بازار سرمایه روی نبض اخبار بورسی نوسان میکند.

بودجه حرف‌های مهمی برای بورس دارد و همین موضوعات بورس و شاخص کل را تکان میدهد.

نرخ تسعیر بودجه پیشنهادی برای سال ۱۴۰۳، ۳۱ هزار تومان برای هر یورو است. نرخ تسعیر از جهات متفاوتی بر بازار تاثیر می‌گذارد؛ ارز گران قیمت برای شرکت‌های صادرات‌محور، مهم است چراکه درآمد شرکت‌ها را افزایش می‌دهد. ولی در نقطه مقابل چون تسویه اعتبار دلاری سایر شر‌کت‌ها را سخت می‌کند افزایش زیاد آن مانند تیغ دو دم می تواند به ضرر برخی شرکت‌ها باشد.

نرخ تسعیر ارز در بودجه، نرخ ارز شرکت‌های صادرکننده، مالیات و تعرفه‌ها، درآمدها و مخارج عمومی دولت و... همه و همه عوامل موثری هستند که می‌توانند شرکت های بورسی را تکان داده و با تغییر پارامترهای موثر بر سودآوری خریداران را پشت سیستم خرید بیاورند.

هفته قبل شاخص کل بازار سرمایه درگیر اصلاح بود در هفته جاری باید دید اخبار و شایعات بودجه‌ای و سایه آتش‌بس جنگ می‌توانند بورس تهران را تکان دهند یا خیر؟

سیگنال خودرویی به دلار

وزیر صمت در هفته گذشته از واردات صدهزار خودروی برقی سخن گفت، روز گذشته هم در شبکه خبر او اعلام کرد تهران و برخی شهرهای بزرگ تا پایان سال مجهز به صدهزار تاکسی برقی خواهند شد. تامین ارز واردات خودرو نیز چندی پیش به وسیله محمدرضا فرزین رییس بانک مرکزی ایران  مطرح و تایید شد و قرار است بر اساس توافق صورت گرفته تعدادی از تاکسی‌های تهران و سایر شهرها برقی شوند تا اقدامی در جهت کنترل میزان آلودگی هوا انجام شده‌باشد.

سال‌هاست که از واردات خودرو و کالاهایی مانند گوشی آیفون به دلیل مشکلات ناشی از تامین ارز جلوگیری شده ولی اکنون پس از گذشت سال‌ها واردات خودرو از سر گرفته خواهد شد، با توجه به اهمیت انتظارات در روندهای بازار ارز، به نظر می‌رسد چنین خبر بتواند بر انتظارات معامله‌گران از بازار ارز اثر بگذارد و معامله‌گران افزایشی را عقب براند.

محدوده رنج تتر

بررسی نمودار تتر نشان می‌دهد که دلار دیجیتال در آخرین روز هفته کاهشی بوده و روی حمایت محدوده ۵۰ هزار و ۶۰۰ تومان قرار گرفته است. پس از شکست حمایت محدوده ۵۱ هزار و ۲۰۰ تومان در تاریخ ۲۷ آبان، تتر چهار بار به نزدیکی حمایت ۵۰ هزار و ۶۰۰ تومان رسیده است.

مقاومت تتر در محدوده ۵۱ هزار تومان قرار دارد و‌ تتر در محدوده ۵۰ هزار و ۶۰۰ تا ۵۱ هزار تومان رنج شده‌است.

مقاومت انس طلا در برابر کاهش

آتش‌بس موقت در جنگ از روز قبل اجرایی شد ولی انس طلا همچنان در مرز ۲۰۰۰ دلاری متوقف مانده‌است. به نظر می‌رسد طلا فعلا اقدامات بانک‌های مرکزی جهان را رصد می‌کند و افزایش اقدامات انقباضی بانک مرکزی اروپا در شرایطی که بانک مرکزی آمریکا از این اقدام دست کشیده، باعث اصلاح ایندکس دلار و پیشرفت انس طلا شده ‌است.

طلای آب‌شده روی حمایت تنکانسن قراردارد و مدتی است در محدوده ۱۰ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان تا ۱۰ میلیون و ۵۵۰ هزار تومان رنج شده و نوسان می‌کند.