به گزارش اکوایران، اولین مناظره تلویزیونی دور دوم انتخابات ریاست جمهوری از ساعت 21:30 دوشنبه 11 تیر آغاز شد. 

پزشکیان: بدون رضایت مردم هیچ اقدامی نمی‌کنیم / جلیلی: تامین امنیت شغلی کارگران مهم است

در این مناظره که با فرمت جدید برگزار شد، در ابتدا به موضوع مشارکت 40 درصدی در دور اول انتخابات اشاره شد و از نامزدها این پرسش پرسیده شد که در دولت احتمالی چه تدابیری می‌اندیشند تا بتواند برای انتخابات بعدی میزان مشارکت افزایشی شود.

جلیلی از برنامه دولتش برای افزایش مشارکت مردم در حوزه‌های مختلف و لزوم بررسی علل کاهش مشارکت گفت. 

مسعود پزشکیان در ابتدای سخنانش خبری که در فضای مجازی درباره افزایش قیمت بنزین از سمت دولتش واکنش نشان داد و گفت ما در دولتمان بدون رضایت مردم هیچ اقدامی انجام نمی‌دهیم. او همچنین از انتساب اخبار دروغ به او در مورد مولوی عبدالحمید و جامعه سنی هم شکایت کرد و گفت وقتی نخواهیم صدای مردم را بشنویم طبیعی است که نمی‌شود انتظار داشت به پای صندوق بیایند.

در ادامه جلیلی با تایید حرف پزشکیان گفت برای افزایش مشارکت باید به مردم این حس را بدهیم که در تصمیم‌گیری‌ها شریک‌اند. البته او هم به مطالبی که علیهش در فضای مجازی منتشر شد اشاره کرد و از تامین امنیت شغلی کارگران حرف زد.

پزشکیان در نوبت دوم خود به ماجرای زیارت حرم عبدالعظیم و شعارهای برخی از افراد اشاره کرد و گفت برخی که پشتوانه انقلابند، زندگی‌شان تامین نیست. او همچنین به یکدست بودن جریان قدرت در کشور اشاره کرد و اگر بخواهیم مشارکت افزایش پیدا کند مردم باید باورکنند که سفره‌شان با مسوولان یکی است.

جلیلی: بداخلاقی انتخاباتی مذموم است/ پزشکیان: ما مگر گذاشتیم مطالبه‌گری به‌وجود بیاید؟

دومین موضوع مورد بحث اخلاق انتخاباتی بود و اینکه در این دوره مناظرات این موضوع رعایت نشده بود و مردم شاهد بی‌اخلاقی‌هایی بودند. مجری از نامزدها پرسید که چه توصیه‌ای برای ایام باقیمانده تا برگزاری دور دوم انتخابات دارند؟

سعید جلیلی در پاسخ به این سوال از توصیه‌اش به اطرافیان برای رعایت تقوا گفت و سپس موضوع صحبتش تغییر کرد از اجرا نشدن برنامه ششم حرف زد و گفت باید در مورد دلایل اجرا نشدن آن بحث کرد. او از تعامل با مردم گفت و حقوق مردم را غیرقابل معامله دانست. او همچنین به جلساتش با دانشجویان در بحبوحه حوادث 1401 سخن گفت.

پزشکیان در واکنش به اظهارات جلیلی در مورد رفتار با دانشجویان از اخراج دانشجویان و اساتید در دولت سیزدهم گفت. او همچنین  بر لزوم اجرای قانون تاکید کرد و گفت که باید راه مطالبه‌گری مردم فراهم شود و از برخورد قهری با مطالبه‌گران و معترضان شکایت کرد و راهکار آن را شنیدن صدای معترضان دانست. این نامزد انتخاباتی بزرگترین مشکل را حرف زدن و عمل نکردن دانستو این بخش از صحبتهایش را با حدیث «الملک یبقی مع الکفر و لا یبقی مع الظلم» به پایان رساند.

در نوبت دوم این سوال جلیلی از آغاز امر به معروف و نهی از منکر از کارگزاران و رفتن به میان مردم و شنیدن حرفهایشان گفت. 

پزشکیان هم از ناآگاهی مدیران از قانون برنامه سخن گفت. او به این موضوع هم اشاره کرد مدیر مسوولیتش را نمیداند و کتکش را مردم می‌خورند.

اعتراضات اجتماعی از نگاه جلیلی و پزشکیان

سومین موضوعی که در این مناظره به آن پرداخته شد، اعتراضات اجتماعی بود. مجری برنامه این موضوع را با این سوال مطرح کرد که به لحاظ ساز و کار اجرایی به چه ساز و کاری امکان اعتراض مردم را بر اساس قانون فراهم می‌کنید؟

سعید جلیلی در پاسخ گفت که اعتراض فقط به خیابان آمدن نیست و باید مردم بتوانند بگویند که فلان کار خطاست و جواب نمی‌دهد. من دفترم را به روی کارگران باز می کنم تا نیازی نباشد به خیابان ها بریزند.

او در ادامه به اعتراضات آبان 98 هم اشاره کرد و گفت: در آبان ۹۸ هم کسی به دانشگاه نمی‌رفت؛ در همین شهر آقای پزشکیان در دانشگاه شهید مدنی تبریز حضور یافتم. آنجا گفتند که واگذاری تراکتورسازی تبریز اشکال داشته و من اتفاقاً تحسین کردم و گفتم همین نقد درست است.

پزشکیان هم در پاسخ به این سوال گفت: شنیدن اعتراضات را‌ه‌حل علمی دارد که اگر به آن عمل کنیم به اینجا نمی‌رسیم. در مدیریت سه اصل وجود دارد؛ چه کسی مسئول است؟ چگونه باید کار کند و چطور باید جواب بدهد؟

او ادامه داد: اگر در سیستمی برنامه وجود دارد و مسئول اگر کارش را انجام نداد مجازات شود، نمی‌تواند حق کارگر را ندهد یا دانشجویی را همینطوری اخراج کند. ۹۹ درصد مدیران ما الان اصلاً نمی‌دانند که قانون برنامه چیست! اصلاً حتی بعضی وزیران هم اطلاعی ندارند. خب وقتی این‌ها نمی‌دانند چه چیزی را می‌خواهید سوال کنید؟ مدیر ما مسئولیتش را انجام نمی‌دهد کتکش را پرسنل یا مشتری‌‌ها می‌خورند!

پزشکیان در بخش دیگری درباره اعتراضات گفت: می‌دانید ممکلت کی درست می‌شود؟ وقتی با هم دعوا نکنیم و به قانون عمل کنیم. اگر به اعتراض پاسخ بدهیم و حرفش را گوش کنیم، مگر دیوانه‌اند که اغتشاش کنند؟ اگر مقصری بپذیر یا قانعش کن؛ نه اینکه اخراجش کنید.

جلیلی: سرعت اینترنت موبایل را ۱۰ برابر می‌کنم/ پزشکیان: یک زمانی اعتراضات بود، الان چرا فیلترینگ داریم؟

چهارمین موضوعی که در مناظره به بحث گذاشته شد، اینترنت و فیلترینگ بود. مجری برنامه مناظره این موضوع را با این سوال مطرح کرد که مشخصاً مرز مسئولیت‌پذیری و محدودیت در فضای مجازی کجاست؟

سعید جلیلی در پاسخ به این سوال مجری گفت: سرعت اینترنت را زیاد می‌کنم، ولی همانطور که در اتوبان هم محدودیت داریم که اینجا حداکثر سرعت این است و فلان محدودیت را داریم، در فضای مجازی هم این استانداردها را داریم. یکی از باورهای من این است که یک بخش عمده‌ای از فرصت‌ها امروز در فضای مجازی است.

او در ادامه وعده افزایش سرعت اینترنت داد: امروز فضای مجازی با فضای واقعی عجین شده و به کمک آن آمده است. خیلی از مطالب برای رفاه و تسهیلات برای مردم در همین فضای مجازی می‌تواند شکل بگیرد. اگر می‌خواهید از فضای مجازی به خوبی استفاده کنید باید سرعت شایسته داشته باشد. بررسی‌های ما این است که می‌شود سرعت اینترنت موبایل را ۱۰ برابر و اینترنت ثابت را ۵۰ برابر افزایش داد.

پزشکیان با اشاره به فیلترینگ گسترده و تداوم فیلترینگ گفت: یک وقتی تظاهرات و اعتصابات بود، ولی الان که هیچ خبری نیست؛ چرا الان فیلتر می‌کنید و مردم را از زندگی ساقط می‌کنید و دانشگاه‌ها و بیمارستان‌ها را هم با مشکل روبه‌رو می‌کنید؟

او در ادامه گفت که در قبال اینترنت مثل دنیا برخورد کنید. او ادامه داد: کجای دنیا مثل ما عمل می‌کند؟‌ ما از خودمان قرار نیست چیزی را اختراع  کنیم. مشابه دنیا عمل کنیم.  ما داریم مردم را از زندگی ساقط می‌کنیم. در مسائل امنیتی می‌توان اینترنت را قطع کرد. تمام دنیا در مواقع خاص محدودیت برای اینترنت دارند، اما نه برای ایام عادی.

پزشکیان در ادامه هم از درآمد فیلترشکنان و هزینه گزاف مردم برای فیلترشکن گفت. او ادامه داد: الان مردم بیش از اینترنت پول فیلترشکن می‌دهند و در این فیلترشکن تازه آن محدودیت و کنترل هم دیگر نیست. نمی‌توانید بگویید ما می‌خواهیم در یک قفس زندگی کنیم و ارتباطی با دنیا نداشته باشیم.

او به از بین رفتن برخی مشاغل اینترنتی با فیلترینگ اشاره کرد: خیلی‌ها با کاری که در فضای مجازی شد، کسب و کارشان را از دست دادند. در وضعیت عادی همه دارند از فیلترشکن استفاده می‌کنند؛ چرا اینطور است؟

سوالات اختصاصی از 2 نامزد درباره کار حزبی و تخصص نداشتن در اقتصاد

در ادامه هم مجری برنامه از پزشکیان سوال اختصاصی پرسید: در مستند تلویزیونی‌تان گفتید در حوزه سیاست خارجی و در میزگرد گفتید که در اقتصاد کارشناس نیستید؛ شما چگونه در حوزه کارشناسی تفکرات مختلف و متضاد را در کنار هم می چینید و تصمیم گیری می‌کنید؟

پزشکیان در پاسخ گفت: اقتصاد ۱۲۵ تخصص مختلف دارد که می‌توان از آنها نظر گرفت. همین که بفهمی چه کسی در کجا کارشناس است، خودش مساله مهمی است. ما در بهداشت و آموزش به بازار آزاد اعتقاد نداریم؛ حق مردم است. اینکه در کجا از چه متخصصی و برای چه موضوعی استفاده کنیم به نگاه ما برمی‌گردد. سیاست خارجی اصولاً باید بستر را برای اقتصاددانان و تاجران ما آماده کند. امارات و دوبی کارشناس مربوطه را پیدا کردند و نسخه را گرفتند و اجرا کردند.

پس از آن، مجری برنامه از جلیلی سوال اختصاصی پرسید. چرا به کار حزبی اعتقاد ندارید؟

جلیلی در پاسخ گفت:  ادعای ما این است که می‌گوییم به گعده‌های سیاسی و جلسات محفلی اعتقاد نداریم باید گفت، بله. در دنیا احزابی در دنیا وجود دارد که بر این موضوعات کار کرده و به جمع‌بندی رسیده و یک نفر از درون حزب معرفی می‌شود تا برنامه را دنبال کند. در یکی از برنامه‌های مناظراتی به من گفتند که برای رئیس جمهوری زنبیل گذاشته‌اید، باید بگویم بله! ۱۱ سال است زنیبل گذاشته‌ام، چون کار مهمی است.

از  مذاکرات تا تحریم؛ برنامه جلیلی و پزشکیان چیست؟

ادامه مناظره به حوزه سیاست خارجه و تحریم‌ها اختصاص داشت. مجری برنامه از پزشکیان پرسید که سیاست خارجی شما چه مسیری را طی خواهد کرد؟ اگر طرف مقابلتان تعامل نکرد، چه برنامه‌ای دارید؟

پزشکیان در پاسخ گفت: هنر وزارت خارجه یا سیاست خارجه باید این باشد که قابلیت انعطاف و آلترناتیوهای مختلف برای مذاکره و تجارت داشته باشد. اگر هیچ گزینه دیگری نداشته باشیم، آن گزینه، به قیمت ارزان می‌خرد و گران به ما می‌فروشد و نمی‌توانیم کاری کنیم.

او ادامه داد: من با ریز قضیه برجام کاری ندارم؛ ترامپ و نتانیاهو مخالف بودند.  آنها که سفارت عربستان و انگلیسی را آتش زدند مخالف بودند؛ عربستان هم مخالف بودند؛ چقدر به کشور ضرر زدند؟ نتانیاهو خودش را می‌کشت که برجام اجرا نشود. ما هم در داخل دعوا  کردیم تا این برجام نشود! وقتی معامله می‌کنی و گفتگو می‌کنی یک چیزی می‌دهی و یک چیزی می‌گیری.

در ادامه هم مجری از جلیلی پرسید که برنامه برای رفع تحریم چیست؟ جلیلی هم پاسخ داد: بحث سیاست خارجی امتداد بحث داخل است. حتماً باید سیاست خارجی پویا و فعال و موفق داشته باشید.

جلیلی ادامه داد: اشتباه است که وقتی حرف از سیاست خارجی می‌زنیم دنیا را به چند کشور محدود کنیم. دنیا ۲۰۰ کشور دارد. اگر بخواهیم با کسانی که بیشترین اختلاف را داریم منافع کسب کنیم، این حتماً به دست نمی‌آید. گفتند هم چرخ سانتریفیوژ را می‌چرخانیم و هم چرخ اقتصاد را؛ ولی چه شد؟ ۱۴ بار آژانس گزارش داد که ایران تعهداتش را انجام داد ولی طرف مقابل کلاً از برجام خارج شد.

جلیلی: نفت را به قیمت کشورهای دیگر می‌فروشیم/ پزشکیان: شفاف بگویید نه برجام را می‌پذیرید نه fatf را!

در ادامه هم میان دو نامزد انتخاباتی بر سر fatf و برجام بحث پیش آمد. جلیلی گفت که سخنگوی دولت آقای روحانی می‌گوید که fatf اگر اجرا نشود، نمی‌توانیم واکسن بخریم یا به کارمندان حقوق پرداخت کنیم. آیا این واقعی بود؟ الان چند سال گذشته و داریم حقوق می‌دهیم. در fatf  و برجام امروز ما طلبکاریم.

پزشکیان خطاب به جلیلی گفت: شفاف بگویید نه برجام را می‌پذیرید نه fatf را. نفت را چقدر می‌فروشید؟  جلیلی هم در پاسخ گفت: همین الان نفت را به همان قیمت عادی که در دنیا رایج است می‌فروشیم. مسئله خیلی روشن است؛ همین الان به دلیل نداشتن تکنولوژی نفتی که بیرون می‌کشیم از زمین ۱۸ درصد است،‌ در دنیا ۴۸ درصد. ما الان داریم نفت را ارزان می‌فروشیم تازه قیمتش را هم نمی‌گوییم!

او ادامه داد: کسی می‌تواند چند کشتی نفت ببرد و سه میلیارد دلار را برنگرداند؟ خیلی از پول‌ها در این مسیر گم می‌شود. ما بازارها را در دنیا از دست داده‌ایم؛ قطر گاز ما را دارد می‌برد. کشوری که دومین گاز را در دنیا دارد در زمستان‌ها گاز را برای کارخانه‌ها قطع می‌کنیم.

پزشکیان در ادامه بحث درباره تحریم‌ها گفت: در زمان شهید رئیسی تعداد تحریمها به ۲۵۰۰ تحریم رسید. همان موقع در مجلس به آقای جلیلی گفتم که اگر برجام را نمی‌خواهیم بگویید به جایش چه کاری می‌خواهیم بکنیم؟ چرا چین پول ما را پس نمی‌دهد و هر جنسی که می‌خواهد به ما قالب می‌کند؟ چرا قرارداد ۲۵ ساله را اجرا نمی‌کند؟

پزشکیان: چرا چین و عراق پول ما را نمی‌دهند؟ /جلیلی: همین مسیر فعلی را با قدرت ادامه می‌دهم

جلیلی هم گفت: همین مسیر فعلی را با قدرت ادامه می‌دهم. ابزار تحریم را حتماً باید از دست طرف مقابل خارج کنیم؛ یک راه گفتگو و اجبار طرف مقابل به اجرای تعهداتش است. اما از طرف دیگر باید مثل شهید رئیسی عمل کنیم و نباید معطل بمانیم؛ هر دو مسیر باید با هم پیش برود؛ یعنی هم رفع تحریم و هم خنثی‌سازی تحریم. مهم‌تر از اینها این است که طرف مقابل را از تحریم کردن پشیمان کنیم.

پزشکیان هم با نشان دادن آمار نقدینگی در کشور گفت: نقدینگی کشور در دولت شهید رئیسی بالا رفته است؛ پول چاپ کرده‌ایم؛ چرا؟ باید اختلافات داخلی را حل و به علم و کارشناسی احترام بگذاریم. چرا عراق که اینقدر خدمت کردیم پول ما را پس نمی‌دهد؟ چرا چین که رابطه خوبی با ما دارد، دلارهای ما را نمی‌دهد؟ چرا هر مذاکره‌ای می‌رویم بعدش قطعنامه صادر می‌شود؟

او در ادامه به برنامه رشد هشت درصدی اشاره کرد و گفت: همین امروز از انتخابات کنار می‌رویم. اگر آقای جلیلی نتوانست رشد هشت درصد را اقدام کند، ایشان را اعدام کنید. شما در دوره شهید رییسی در سایه بودید، خب می‌آمدید در آفتاب. با روند فعلی امکان رشد هشت درصد وجود ندارد؛ داریم سر مردم کلاه می‌گذاریم.

حمله به سفارت عربستان از موضوعات مناظره

در بخشی از این مناظره هم میان دو نامزد بر سر حمله به سفارت عربستان مشاجره شد. جلیلی گفت: در مورد جلوگیری از حمله به سفارت عربستان هشدار جدی در شورای عالی امنیت ملی دادم، اما دولت روحانی توجهی نکرد.

پزشکیان هم گفت: همین افرادی که به سفارت عربستان حمله کردند، در ستاد شما فعال هستند و در صداوسیما کار می‌کنند.

در ادامه برنامه هم هر دو نامزد از برنامه‌های طرف مقابل پرسیدند.سوالی که با تاکید و تکرار از یکدیگر می‌پرسیدند و در نهایت هم گفتند که تیم شما برنامه‌ای ندارد. در پایان برنامه نیز هر کدام نامزدها به صورت خلاصه شعارهای خود را تکرار کردند. جلیلی از «یک جهان فرصت، یک ایران جهش» و پزشکیان از تعامل با دنیا و تقویت سیاست خارجه گفت.