به گزارش اکوایران، طرح غول‌پیکر مرکز شهر تهران معمولاً نشانه خوبی از حال و هوای ایران است. مثلاً در جریان عملیات موشکی ماه آوریل ایران علیه اسرائیل، بنر بزرگی در میدان شلوغ ولیعصر نصب شد و قدرت موشک‌های بالستیک این کشور را به نمایش گذاشت.

به نوشته الجزیره، کاندیداها و حامیانشان با مشاهده مشارکت پایین در مرحله اول و با توجه به اینکه در کوتاه‌مدت بعید به نظر می‌رسد شرایط به طور قابل‌ملاحظه‌ای بهبود یابد، بیشتر بر روی حمله به یکدیگر مانور داده‌اند تا برنامه‌های عملی.

اردوگاه پزشکیان معتقد است که جراح قلب سابق و قانون‌گذار کارکشته می‌تواند اوضاع را تا حدی بهتر کند؛ در حالی که ریاست‌جمهوری جلیلی ایران را به چند دهه عقب خواهد انداخت.

جلیلی تأکید کرده که باید رئیس‌جمهور شود تا رقیبش مقامات سابق اصلاح‌طلب که تندروها آن‌ها را مقصر معضلات کنونی ایران می‌دانند، دوباره بر سر کار نیاورد.

مواضع نامزدها

پزشکیان می‌گوید که با تعامل با غرب و مذاکره مجدد درباره توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ ایران با قدرت‌های جهانی که ترامپ به طور یک‌جانبه در سال ۲۰۱۸ از آن خارج شد، تلاش خواهد کرد تا تحریم‌های آمریکا را لغو کند.

او بارها از جلیلی پرسید: «به من بگو الان نفت را به چه قیمتی می‌فروشی»؟ سخن او اشاره به این واقعیت داشت که ایران نفت خام خود را به جای دلار، با تخفیف‌های هنگفت به چین می‌فروشد. او افزود: «چرا چین در ایران سرمایه‌گذاری نمی‌کند»؟

جلیلی نیز به نوبه خود تأکید کرد که تهران باید از طریق مقاومت و توسعه اقتصاد خود «دشمن را از اعمال تحریم‌ها پشیمان سازد» و مخالفت خود را با قوانین شفافیت مالی گروه ویژه اقدام مالی بین‌دولتی (FATF) تکرار کرد.

از پنج کاندیدای اصولگرا و تندرویی که اجازه حضور در انتخابات را داشتند، سه نامزد از جلیلی حمایت کردند. مصطفی پورمحمدی نیز به طور ضمنی پشت پزشکیان ایستاده است.

پورمحمدی در یک سخنرانی اخیر خود با اشاره به جلیلی گفت: «آیا مسئولیت قطعنامه‌های وحشتناک در دوران مسئولیت خود را می‌پذیرید»؟ او افزود که ایران در دوران جلیلی به عنوان مذاکره‌کننده هسته‌ای کشور تحت تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد قرار گرفت.

حسن روحانی که دولتش بر سر توافق هسته‌ای مذاکره کرد، در ویدئویی آنلاین گفت که مردم نباید به «سلطان قطعنامه‌ها» که در واردکردن یک تریلیون دلار خسارت به اقتصاد ایران نقش داشت، رأی دهند.

پزشکیان برای اطمینان‌خاطری مردم از اقتصاد، علی طیب‌نیا، وزیر اقتصاد دولت روحانی که موفق شده بود تورم را به مرز تک‌رقمی برساند، برگزید. پزشکیان قبلاً به اکثر ایرانیان وعده تخفیف مالیاتی داده، اما وعده جلیلی مبنی بر تک‌رقمی‌کردن تورم را در شرایط فعلی غیرقابل‌اجرا و مردود می‌داند.

او در مناظره اول گفت: «اگر آقای جلیلی متعهد شود که دولتش نرخ رشد اقتصادی ۸ درصدی را محقق کند، از انتخابات انصراف خواهم داد».

2024-06-28T214552Z_255556516_RC2

تغییر غیرقابل‌انکار

به گفته صنم وکیل، مدیر برنامه خاورمیانه و شمال آفریقا در مؤسسه چتم‌هاوس، نتایج انتخابات ۲۸ ژوئن باید زنگ خطری برای تشکیلات سیاسی ایران باشد. او به الجزیره توضیح داد: «اگرچه بعید است که سیستم یا مسئولین رده‌بالا پاسخگو باشند؛ اما انجام این کار مستلزم اصلاحات معنادار، گشودگی در برابر غرب و آزادسازی است».

اعتقاد بر این است که مشارکت مردم در دور دوم بیشتر به نفع پزشکیان است، اما وکیل گفت اگر نامزد معتدل با آرای محدود پیروز شود، اعتبار و اختیارات او تحت تأثیر قرار خواهد گرفت. او خاطرنشان کرد: «بدون پشتوانه قوی، پزشکیان به سرنوشت سایر رؤسای جمهور اصلاح‌طلب دچار خواهد شد که ریاست‌جمهوریشان مردم را بیشتر ناامید کرد».

 

یاسمن، یک تحلیلگر مالی ۲۹ ساله مقیم تهران گفت که در دور دوم رأی می‌دهد، اگرچه بسیاری از دوستانش مشارکت نخواهند کرد. او به الجزیره گفت: «من معتقدم که حق رأیی که امروز بدیهی می‌دانیم به راحتی به دست نیامده و ما باید قدردان چیزی باشیم که نسل‌های گذشته برایش جنگیده‌اند». او افزود: «باید اعتراف کنم که تفاوت بین نامزدها آنطور که باید، قابل توجه نیست، اما اگر به نرخ تورم و بیکاری نگاه کنید، می‌توانید تفاوت معناداری را در دولت‌های مختلف ببینید. بنابراین، بروز تغییر غیرقابل‌انکار است. شاید مقیاس تغییر چندان نباشد، اما همان را می‌پذیرم».