به گزارش اکوایران، امروز رسانه‌هایی چون تسنیم و ایسنا نتایج یک نظرسنجی را منتشر کردند. این نظرسنجی از سوی مرکز افکار سنجی سرمایه انجام شده بود.

پرسشی که جامعه آماری این نظر سنجی به آن پاسخ دادند این بود: «رئیس‌جمهور جدید تا چه اندازه می‌تواند وضعیت معیشت مردم را بهبود ببخشد».

123

۱۷.۹ درصد از پاسخ‌گویان به میزان «خیلی‌کمی» به این باور داشتند که رییس‌جمهور جدید می‌تواند وضعیت معیشتی مردم را بهبود ببخشد. ۲۷.۴ درصد هم گزینه «کم» را در پاسخ به این پرسش برگزیدند.

در مقابل در طیف امیدواران، 35.1 درصد به میزان «زیادی» فکر می‌کنند که پزشکیان می‌تواند اوضاع اقتصادی را بهبود ببخشد. ۱۵.۸ درصد از پاسخگویان هم به میزان «خیلی زیاد» به این دولت امید دارند. 

بنابراین، 50.9 درصد از مردم به میزان زیاد و خیلی‌زیاد امیدوارند پزشکیان موفق شود اوضاع اقتصادی را بهبود ببخشد. 

3.7 درصد از پاسخگویان در این زمینه هیچ نظری نداشته‌ و اظهار بی‌اطلاعی کردند و 0.1 دهم درصد به این سوال پاسخ نداده‌اند.

این نظرسنجی در تیرماه امسال پس از برگزاری دور دوم انتخابات ریاست جمهوری از بیش از یک هزار نفر از شهروندان سراسر کشور انجام‌شده است.

افکار عمومی در سال ۱۴۰۰ با رای آوردن رئیسی چطور بود؟

سه سال پیش ابراهیم رئیسی سکان اجرایی کشور را در دست گرفت. آن‌ زمان رئیسی از دل انتخاباتی برآمده بود که پایین‌ترین میزان مشارکت را داشت (تا پیش از شکسته شدن این رکورد در دور اول انتخابات امسال). 

مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) با انجام یک نظرسنجی در سطح ملی، میزان امیدواری مردم نسبت به آینده کشور را در سال ۱۴۰۰ و پس از انتخابات ریاست‌جمهوری بررسی کرد.

456

پرسش این نظرسنجی این بود: «در سال آینده وضعیت کشور نسبت به الان چه تغییری خواهد کرد؟»

در این نظرسنجی ۴۱.۳ درصد از پاسخگویان گزینه بهتر را انتخاب کردند. در مقابل ۲۸.۸ درصد معتقد بودند وضعیت کشور در سال آینده نسبت به الان بدتر خواهد شد. ۱۴.۸ درصد نیز بیان کرده بودند وضعیت سال آینده کشور نسبت به الان تغییری نمی‌کند. ۱۴.۳ درصد از پاسخگویان پیش بینی از وضعیت آینده کشور نداشته‌اند و گزینه «نمی‌دانم» انتخاب کرده‌اند. ۰.۹ درصد از پاسخگویان به این سوال پاسخ نداده‌اند.

نظرسنجی ایسپا در روزهای ۱۷ تا ۲۰ مردادماه ۱۴۰۰ در مقیاس ملی انجام شده بود.