به گزارش اکوایران، امروز 19 شهریورماه 1403، در بسته اخبار سیاسی نگاهی انداختیم به مهم‌ترین رویدادهایی که در فضای سیاسی کشور رخ داده است.

پزشکیان: نتیجه عمل وزارت اطلاعات باید حفظ سرمایه‌های مادی و معنوی کشور باشد

مسعود پزشکیان امروز -‌19 شهریور- در دیدار با مدیران و کارکنان وزارت اطلاعات به مناسبت چهلمین سالگرد تاسیس این مجموعه، قدم اول برای آبادانی و ساختن کشور را رفع اختلافات و دعواهای بی‌مورد دانست.

او در ادامه خطاب به سربازان گمنام امام زمان و کارکنان وزارت اطلاعات تصریح کرد: نقش شما در تامین و ارتقای امنیت کشور بی‌بدیل است، لذا باید نتیجه زحمت شما حفظ سرمایه‌های مادی و معنوی و منابع انسانی کشور باشد. نباید نسبت به خروج نخبگان و سرمایه‌های مادی کشور بی‌تفاوت باشیم و باید ریشه‌های آن را شناسایی کرد و خشکاند.

رییس جمهور: موانع اداری را از پیش پای تعاونی‌ها برمی‌داریم

مسعود پزشکیان عصر امروز در جشنواره تعاونی‌های برتر کشور با بیان اینکه تعاون باید از مدرسه و دانشگاه شروع شود، تاکید کرد: باید تغییر رفتار ایجاد کنیم و این موضوع به صورت تئوری ایجاد نمی‌شود بلکه در ساختار آموزشی با پرورش نهادی نمی‌شود.

مسعود پزشکیان با بیان اینکه آماده‌ایم که بستر را برای کسانی که باور به کار دارند، آماده کنیم، افزود: نمی‌خواهیم تنها حرف بزنیم، بعد از اینکه عمل کردیم اعلام خواهیم کرد. هر تعاونی که بخواهد کار کند، قول می‌دهیم که موانع اداری را از پیش پای آنها برداریم.

این مراسم که به‌صورت زنده در حال پخش بود، به علت شنیده شدن صدای آژیر در سالن محل برگزاری مراسم قطع شد. رییس جمهور نیز که در مراسم حضور داشت در این هنگام از سالن خارج و پس از قطع صدای آژیر، به سالن بازگشت که با شوخی مجری مراسم مواجه شد؛ مجری خطاب به رییس جمهور گفت: «من شاهد بودم شما خونسرد نشسته بودید و بخاطر پروتکل ها آمدند و  شما را بردند.»

آمادگی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای گفت‌وگو با دولت ایران

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی امروز طی سخنانی در نخستین روز برگزاری نشست فصلی شورای حکام گفت: پس از انتخابات در ایران، من با رییس جمهور جدید ایران مکاتبه کردم و تمایل خود را برای دیدار با او در تهران برای از سرگیری گفتگو و همکاری بین آژانس و ایران نشان دادم.

وی با اشاره به اینکه مسعود پزشکیان پذیرفت که در فرصتی مناسب با او ملاقات کند، افزود: من ایران را تشویق می‌کنم که چنین نشستی را در آینده‌ای نه چندان دور تسهیل کند تا بتوانیم گفت‌وگوی سازنده‌ای را برقرار کنیم که به سرعت به نتایج واقعی منجر شود.

جانشین عملیات قرارگاه مرکزی خاتم‌الانبیا: هیچ موشکی به روسیه ارسال نشده است

سردار فضل الله نوذری، جانشین قرارگاه مرکزی خاتم‌الانبیا با رد ادعای ارسال موشک‌های ایرانی به روسیه گفت: موضع جمهوری اسلامی ایران نسبت به جنگ اوکراین که بار‌ها هم اعلام شده این است که حامی هیچ‌یک از طرفین جنگ نیست.

ادعای فروش اسلحه به روسیه توسط بخشایش اردستانی، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس دوازدهم مطرح شد که در یک مصاحبه مدعی شده بود: ما اسلحه می‌فروشیم دلار می‌گیریم، ما از طریق شراکت با روسیه تحریم‌ها را دور می‌زنیم، ما سویا و ذرت و...  از روسیه وارد می‌کنیم. اروپایی‌ها به اوکراین، اسلحه می‌فروشند. ناتو وارد اوکراین شده چرا ما در جهت حمایت از متحد خود به روسیه موشک و پهپاد ندهیم؟

فلاحت پیشه، رییس سابق کمیسیون امنیت ملی مجلس نیز روز گذشته در توئیتی در واکنش به این ادعا نوشت: «اعلام بی‌پروای فروش ‎موشک ‎بالستیک به روسیه توسط برخی مسئولان، کثیف‌ترین مصداق روسوفیلی است.»

اوکراین کاردار ایران را احضار کرد

وزارت خارجه اوکراین امروز اعلام کرد که کاردار ایران در این کشور را احضار کرده است. این وزارتخانه مدعی شد که درباره عواقب کمک‌های ادعایی موشکی به روسیه به ایران هشدار داده است.

خبر مرتبط
از انتقاد بنزینی عارف تا انتصاب نخبه بلوچ اهل سنت

اکوایران: امروز -‌18 شهریور- یک انتصاب جدید در وزارت علوم انجام شد، این‌بار نخبه‌ای اهل سنت از بلوچستان وارد مدیریت ارشد دولت شد. رییس جمهور در اولین سفر خارجی خود، چهارشنبه به عراق می‌رود. معاون اول پزشکیان نیز در مراسم معارفه وزیر نفت از سیستم توزیع بنزین در کشور انتقاد کرد. دبیر شورای امنیت ملی ارمنستان در دیدار سفیر ایران در ایروان تاکید کرد که هیچ نیرویی نمی‌تواند مرز بین دو کشور را که از نوع دوستی است را قطع کند. رییس سابق اتاق بازرگانی ایران نیز امروز به حبس و پرداخت جزای نقدی محکوم شد.

به‌کارگیری اتباع خارجی غیرمجاز در هر شغل و صنفی ممنوع است

سردار قاسم رضایی، جانشین فرمانده کل انتظامی، با حضور در استان بوشهر با اشاره به غیرقانونی بودن ورود اتباع بیگانه به کشور عنوان کرد: ورود اتباع بیگانه به صورت غیر مجاز جرم بوده و هر گونه به کارگیری از آنان در هر شغل و صنفی نیز ممنوع است. ورود کالای قاچاق، انتقال و جابجایی آن توسط خودروهای به اصطلاح شوتی ممنوع بوده و جرم محسوب می‌شود.

«بعد از طالبان حداقل ۲ میلیون نفر وارد ایران شدند»

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، رییس سابق کمیسیون امنیت ملی مجلس در گفت‌وگو با «شفقنا» درخصوص ورود اتباع افغانستانی به ایران اظهار کرد: ایران در طول بیش از ۴۰ سال گذشته میزبان مهاجران افغانستان بوده و باید توجه داشت که هیچ کشوری در طول تاریخ کشور‌ها و دولت‌های جدید، به اندازه ایران به صورت طویل مدت میزبان اتباع خارجی نبوده است

بخش اعظم اتباع صاحب شناسه نیستند و اگر تخلفی هم مرتکب شوند، امکان شناسایی آنها وجود ندارد.

سیاست انسداد مرز از اینجا معلوم است که هر وقت شرایط تازه‌ای در افغانستان شکل بگیرد، ما ورود میلیون نفری افغانستانی‌ها به ایران را داریم که اخیراً یعنی بعد از حضور طالبان در افغانستان حداقل حدود ۲ میلیون نفر وارد ایران شدند.

مجرم شناخته شدن عباس عبدی در دادگاه مطبوعات

امروز سخنگوی هیات منصفه دادگاه‌های سیاسی و مطبوعاتی از مجرم شناخته شدن بهزاد بهزادی، مدیرمسئول روزنامه اعتماد و عباس عبدی، روزنامه‌نگار و تحلیلگر مسائل سیاسی به اتهام نشر مطالب خلاف واقع و قانون اساسی خبر داد. اتهام‌های عباس عبدی نشر مطالب خلاف واقع و نشر مطالب خلاف قانون اساسی، موضوع اعلام جرم دادستانی تهران در یادداشت  ۲۶ فروردین ۱۴۰۳ با عنوان «خطرناکی پاسخ دادن و ندادن به اسراییل» در روزنامه اعتماد بوده است.

توضیحات وکیل عبدی در این خصوص

در همین راستا علی رضایی، وکیل پایه یک دادگستری، در گفت‌وگویی با «خبرآنلاین» اظهار کرد: پس از اعلام جرم دادستانی علیه آقای عبدی در روز حمله نظامی ایران به اسرائیل، پرونده به یکی از شعبات بازپرسی دادسرای فرهنگ و رسانه ارجاع شد. شکوائیه با استناد به یادداشت «خطرناکی پاسخ دادن و پاسخ ندادن» سه اتهام انتشار مطالب خلاف واقع، انتشار مطلب علیه قانون اساسی و تبلیغ رسانه ای به نفع اسرائیل را متوجه موکل کرده بود.

از نظر موکل و اینجانب فقط دو امر باعث حساسیت و در نتیجه تشکیل این پرونده شده است. اول همزمانی انتشار یادداشت با روز عملیات نظامی به اسرائیل است، که این ماجرا خارج از اختیار موکل بوده است. این یادداشت دو روز قبل از عملیات وعده صادق با پیش فرض اینکه وقوع چنین حمله‌ای از جانب ایران اساسا منتفی شده است، نوشته شده و مسئولان روزنامه اعتماد هم با داشتن چنین ذهنیتی که حمله منتفی است این یادداشت را با دو روز تاخیر منتشر کردند. همزمانی این دو نمی‌تواند وجهی در انتساب اتهام به موکل داشته‌ باشد. 

علت دوم طرح شکایت دادستانی علیه موکل، برداشت کاملا نادرستی است که تنظیم کنندگان شکایت، از جملات بریده شده‌ای از یادداشت مزبور که خلاف مضمون آن است داشته‌اند و این سوء برداشت علت عمده تشکیل پرونده بوده است.

علی زینی‌وند معاون سیاسی وزارت کشور شد

امروز انتصابات متعددی انجام شد.

خبر مرتبط
همه انتصاب‌های امروز: از معاونین برخی وزارتخانه‌ها تا رییس مرکز پژوهش‌های اتاق ایران

اکوایران: امروز وزرای امورخارجه، کشور، ارتباطات، بهداشت و راه و شهرسازی انتصاب‌های جدیدی انجام دادند. همچنین مرکز پژوهش‌های اتاق ایران نیز رییس جدید خود را شناخت.

سیاسی‌ترین این انتخاب‌ها علی زینی‌وند بود. او به عنوان معاون سیاسی وزارت کشور انتخاب شد.

معاون سیاسی اسکند مومنی، پیش‌تر استاندار کرمان، معاون سیاسی اجتماعی استانداری سیستان‌‌وبلوچستان، معاون سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها، معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه مدیریت استانداری یزد، و مدیر کل سیاسی استانداری ایلام بوده است.

زینی‌وند دومین معاون وزارت کشور است که از بین کارکنان وزارت کشور انتخاب و منصوب می‌شود

عارف: از بازگشت هنرمندان به کشور استقبال می‌کنیم

محمدرضا عارف در مراسم معارفه سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که در تالار وحدت برگزار شد به اهمیت سند چشم انداز اشاره و تصریح کرد: جهت گیری سند چشم انداز جایگاه اول در منطقه در همه شاخص‌ها و الهام‌بخش برای جهان اسلام است و قرار است سال آینده به این جایگاه برسیم. آسیب‌های فرهنگی و اجتماعی که امروز به آن مبتلا هستیم نشان می‌دهد که با اهداف این سند فاصله زیادی داریم. باید چرایی آن بررسی شود.

معاون اول رییس جمهور همچنین تاکید کرد: برخی هنرمندان و فرهیختگان و اهل قلم به دلایلی از کشور رفته‌اند و ما از بازگشت آنها به کشور استقبال می‌کنیم. باید به کشور برگردند، آنان سرمایه‌های ملی هستند.

عارف با بیان اینکه باید رسانه‌های اثرگذار داشته باشیم، گفت: از رسانه‌ها می خواهیم تا مسئولان و خدمتگزاران را وارد حاشیه نکنند. رسانه باید چالشی برخورد کند، این موضوع با به حاشیه کشاندن مسئولان متفاوت است. 

«عقلانیت بنزینی دولت»

روزنامه «جوان» از مواضع بنزینی محمدرضا عارف با تیتر «عقلانیت بنزینی دولت» دفاع کرد. این روزنامه در بخشی از این گزارش خود نوشته است: «دولت نشانه‌هایی از یک برنامه عقلانی در موضوع قیمت بنزین از خود نشان داده است. اکنون یک باک بنزین از پول آبی که در رادیاتور ریخته می‌شود، ارزان‌تر است و تقریباً با قیمت تنظیم باد برابر! به‌نظر می‌رسد اظهارات رییس‌ جمهور و معاون‌اول به‌نوعی آماده‌کردن اذهان عمومی برای یک کار بزرگ است.»

محمدرضا عارف در جلسه معارفه وزیر نفت گفت: «کدام عقل سلیمی می‌گوید بنزین را با دلار وارد کنیم و ۱۵۰۰ تومان بفروشیم؟ فعلاً کاری نمی‌خواهیم بکنیم. نگویند عارف گفت فردا می‌خواهیم آزادسازی انجام دهیم. داریم  واقعیت‌ها را می‌گوییم. اول باید با مردم واقعیت‌ها را گفت. مردم متین و پذیرای واقعیت‌ها هستند. کنش‌گری «صبح جمعه باخبر شدم» یک افتضاح تاریخی بود»

خبر مرتبط
تشدید فقر اثرات به جامانده از تحریم‌ها

در برنامه امروز کیوسک، دوشنبه 19 شهریور، مهم‌ترین عناوین خبری و تیتر یک روزنامه‌های صبح تهران را بررسی می‌کنیم.