به گزارش اکوایران، امروز 20 شهریورماه 1403، در بسته اخبار سیاسی نگاهی انداختیم به مهم‌ترین رویدادهایی که در فضای سیاسی کشور رخ داده است.

آغاز سفر ۳ روزه پزشکیان به عراق از فردا

مسعود پزشکیان فردا -20 شهریور- در اولین سفر خارجی دوره ریاست جمهوری در راس هیاتی بلندپایه از مقامات سیاسی و اقتصادی، برای سفر رسمی سه روزه عازم عراق می‌شود.

رییس جمهور در این سفر که به دعوت رسمی محمد شیاع السودانی نخست وزیر عراق صورت می‌گیرد، علاوه بر دیدارهای رسمی با نخست وزیر، رییس جمهور، روسای مجلس و دستگاه قضایی و امضای اسناد همکاری مشترک، دیدارهایی نیز با تجار و ایرانیان ساکن عراق خواهد داشت.

او همچنین از برخی پروژه‌های شرکت‌های ایرانی در بصره نیز بازدید خواهد کرد و به دعوت رسمی مقامات اقلیم کردستان راهی اربیل و سلیمانیه در شمال عراق خواهد شد.

فداحسین مالکی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، ارتقای روابط اقتصادی و سیاسی را از جمله اهداف سفر رئیس‌جمهور به عراق عنوان کرد و گفت: آزادی محمدرضانوری رزمنده مدافع حرم هم در دستور گفت‌وگوهای طرفین است.

عراقچی: سفر پزشکیان به عراق نشانگر عمق روابط برادرانه دو کشور است

سید عباس عراقچی، وزیر امورخارجه ایران در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی الفرات عراق در خصوص سفر پزشکیان به این کشور عنوان داشت: تعیین عراق توسط رئیس‌جمهور ایران به عنوان اولین کشوری که به آن سفر می‌کند، نشان دهنده عمق روابط برادرانه میان دو کشور است.

ما از اقدامات عراق علیه گروه‌هایی که ایران را از خاک این کشور هدف قرار می‌دهند، خرسندیم و دائماً با طرف عراقی درباره اجرای بهینه توافقنامه امنیتی منعقد شده در سال ۲۰۲۱ در حال رایزنی هستیم.

پرونده پول‌های بلوکه شده ایران در عراق

همچنین امواج میدیا در گزارشی که به بررسی اهداف سفر پزشکیان به عراق می پردازد، نوشته است: ایران به دنبال دسترسی بهتر به درآمدهای صادراتی خود است. به دلیل تحریم‌های آمریکا، عراق مدت‌هاست که قادر به پرداخت مستقیم هزینه واردات برق و گاز به ایران نیست. دولت کاظمی طرحی را برای پرداخت به تهران از طریق روش‌های جایگزینی که تحریم‌ها را دور می‌زند، تدوین کرد. طبق گزارش‌ها، تا اواسط سال 2022، عراق بدهی‌های خود را به ایران پرداخت کرده و حتی برای تصفیه 800 میلیون یورو از بدهی ایران به ترکمنستان گام هایی برداشته است.

علاوه بر این، عراق حدود 1.2 میلیارد یورو از وجوه تهران را که در بانک تجارت عراق نگهداری می شد برای خرید کالا برای ایران استفاده کرد. با این حال، این روند در دوران تصدی سودانی متوقف شد و منجر به افزایش بدهی عراق شد. انتظار می رود پزشکیان در این سفر به این موضوع بپردازد و به دنبال راه حل مطلوب تری باشد.

بیانیه تروئیکای اروپایی به اتهام فروش موشک به روسیه: تحریم‌های جدید علیه ایران

امروز سه کشور انگلیس، فرانسه و آلمان موسوم به تروئیکای اروپا با تکرار ادعای ارسال موشک‌های بالستیک ایران به روسیه، تحریم‌های جدیدی را علیه تهران وضع کردند. وزیر امور خارجه ایالات متحده نیز از تحریم شرکت هوایی ایران‌ایر خبر داد. ادعایی که در چند روز گذشته نیز بازتاب‌های زیادی در فضای سیاسی کشور داشته است.

خبر مرتبط
تبعات سیاسی ادعای ارسال اسحله به روسیه: تحریم‌های تروئیکای اروپایی علیه ایران تشدید شد

اکوایران: امروز سه کشور انگلیس، فرانسه و آلمان موسوم به تروئیکای اروپا با تکرار ادعای ارسال موشک‌های بالستیک ایران به روسیه، تحریم‌های جدیدی را علیه تهران وضع کردند. وزیر امور خارجه ایالات متحده نیز از تحریم شرکت هوایی ایران‌ایر خبر داد. ادعایی که در چند روز گذشته نیز بازتاب‌های زیادی در فضای سیاسی کشور داشته است.

رییس جدید مرکز روابط عمومی وزارت ارتباطات منصوب شد

ستار هاشمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، علیرضا عبداللهی‌نژاد را به ریاست مرکز روابط‌ عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت ارتباطات منصوب کرد. 

عبداللهی‌نژاد دانشیار گروه روابط‌عمومی دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی است و سابقه مدیرکلی روابط عمومی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در دولت دوازدهم را در کارنامه دارد.

خبر مرتبط
همه انتصاب‌های امروز: از معاونین برخی وزارتخانه‌ها تا رییس مرکز پژوهش‌های اتاق ایران

اکوایران: امروز وزرای امورخارجه، کشور، ارتباطات، بهداشت و راه و شهرسازی انتصاب‌های جدیدی انجام دادند. همچنین مرکز پژوهش‌های اتاق ایران نیز رییس جدید خود را شناخت.

تاکید ایران و صربستان بر تقویت همکاری‌های بین‌المللی

علی‌اکبر احمدیان، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران امروز -20 شهریور- برای شرکت در نشست مقام‌های عالی امنیتی کشورهای عضو بریکس به روسیه سفر کرد.

دبیر شورای عالی امنیت ملی و معاون نخست‌وزیر صربستان در دیداری در حاشیه اجلاس مقامات بلندپایه امنیتی گروه بریکس بر تقویت اشتراکات و همکاری‌ها در سازمان های بین‌المللی تاکید کردند.

احمدیان در این دیدار با اشاره به نقش و جایگاه جمهوری اسلامی ایران و صربستان در عرصه بین‌المللی، افزایش سطح مبادلات اقتصادی ، همکاری‌های علمی و فناورانه را خواستار شد.

معاون نخست‌وزیر صربستان نیز با ابراز خرسندی از ملاقات با دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان‌ خاطرنشان کرد: صربستان تلاش می کند بازیگری مستقل در عرصه مناسبات بین‌المللی باشد.

نشست مقامات عالی رتبه امنیتی کشورهای عضو بریکس در روزهای ۲۰ تا ۲۲ شهریور در شهر سن پترزبورگ روسیه برگزار می‌شود.

عارف: هیچ ادغامی در سازمان محیط زیست منطقی نیست

محمدرضا عارف امروز -20 شهریور- در آیین معارفه شینا انصاری، رییس جدید سازمان محیط زیست اظهار کرد: جایگاه سازمان محیط زیست در عالی‌ترین سطح است و رییس جمهور امور را به عهده فردی می‌گذارد که کاملا اختیار رئیس‌جمهور دارد. رئیس این سازمان رئیس جمهور محیط زیست است.

علی سلاجقه، رییس پیشین این سازمان در این مراسم بحث ادغام سازمان منابع طبیعی با محیط زیست را مطرح کرد.

معاون اول رییس جمهور نیز در پاسخ به او گفت: تجربه نشان داده که ادغام در کشور ما الحاق است. گاهی هم اینقدر این دو جنس که در کنار هم قرار می گیرند متفاوت هست که اصلا باهم جور در نمی آیند. مثلا ادغام سازمان ورزش و جوانان شاید وجه مشترک آن‌ها این بود که  جوانان ورزش می‌کنند. هر دو سازمان ضرر کردند. هیچ گونه ادغام و الحاقی نیاز نیست و منطقی نمی‌دانیم.

وزیر کشور: روابط با عربستان برمبنای همکاری‌های سازنده توسعه یابد

عبدالعزیز بن سعود بن نایف بن عبدالعزیز، وزیر کشور عربستان در پیامی، ضمن تبریک انتصاب اسکندر مومنی به سمت وزیر کشور تصریح کرده است: برای کشور برادر، توفیق روزافزون، پیشرفت و شکوفایی بیشتر آرزو دارم.

اسکندر مومنی وزیر کشور نیز در پاسخ به پیام تبریک همتای سعودی خود ابراز امیدواری کرد: روابط دو کشور بر مبنای همکاری‌های سازنده در شرایط جدید بیش از پیش توسعه یابد.

حسن روحانی: دولت توان برداشتن تحریم‌ها را دارد

حسن روحانی، هفتمین رییس جمهور ایران در دیدار با وزیران و معاونان دولت‌های یازدهم و دوازدهم اظهار کرد: مردم نسبت به قبل تا حدی امیدوارتر شدند، مخصوصاً به مسئولان سیاست خارجی و اقتصادی و فرهنگی دولت امید بستند. 

او فوری‌ترین مسأله اقتصادی کشور را بازگرداندن ثبات به اقتصاد کلان دانست و گفت: تورم بی‌سابقه سه سال گذشته باید مهار شود. این کار با برگرداندن توازن به بودجه و اعتماد به بازار سرمایه امکان‌پذیر است. برای اصلاح اقتصاد باید روابط با دنیا اصلاح شود. اف‌ای‌تی‌اف باید احیا شود. برجام اگر احیا شود در صورتی که اف‌ای‌تی‌اف حل نشود، ناقص می‌ماند. مسئولانی که الان در وزارت خارجه هستند این توان را دارند.

رییس دولت‌های یازدهم و دوازدهم به عدم مشارکت نیمی از مردم در انتخابات نیز اشاره کرد و گفت: در این انتخابات، نیمی از مردمی که می‌توانستند رأی بدهند، رأی ندادند. آیا این بزرگترین مسأله کشور و انقلاب نیست؟ نباید متواضعانه از آن‌ها بپرسیم چرا رأی ندادید؟

روحانی در پایان با ابراز نگرانی از اقدامات اسرائیل در منطقه گفت: در اسرائیل و شاید عده‌ای در آمریکا می‌خواهند که جنگ در منطقه استمرار داشته باشد و توسعه پیدا کند. تا امروز با درایت و رهنمودهای و ارشادات مقام معظم رهبری بحمدالله از جنگ فاصله گرفتیم و امیدواریم در ادامه با درایت ایشان همچنان از این تهدیدات عبور کنیم.