به گزارش اکوایران، موضوع افزایش تعطیلی از یک روز به دو روز در هفته چند سالی است که بین مسئولان کشوری مورد بحث است؛ اما اینکه روز دوم این تعطیلی پنجشنبه باشد یا شنبه، همواره محل اختلاف‌نظر جدی بوده است.

خبر روز: رای مثبت کمیسیون اجتماعی به تعطیلی پنج‌شنبه

فضل الله رنجبر، عضو هیات رییسه کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی امروز -25 شهریور- با اشاره به جلسه عصر امروز این کمیسیون اظهار کرد: درباره موضوع تعطیلات آخر هفته بحث مفصلی شد و در نهایت مصوب شد که جمعه‌ها تعطیل باشد و روز پنجشنبه نیز خدمات اداری ارائه نشود که به معنای همان تعطیلی است‌.

خبر مرتبط
انتخاب مردم بین پنج‌شنبه و شنبه چه روزی است؟

مجلس شورای اسلامی امروز طرح اضافه کردن یک روز به تعطیلات آخر هفته را تصویب کرد و شنبه را برای این روز انتخاب کرد. این طرح در انتظار تایید شورای نگهبان است و بعد از آن از اواخر خردادماه اجرایی می‌شود.

سکانس قبل: زور مجلس به شورای نگهبان نرسید و تعطیلی شنبه رد شد

پیش‌تر مجلس با تعطیلی روز شنبه به عنوان دومین روز تعطیل موافقت کرده بود. اما شورای نگهبان 13 مردادماه، تعطیلی روز شنبه در لایحه افزایش تعطیلات آخر هفته را خلاف موازین شرع دانست و با آن مخالفت کرد.

همچنین هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز در  12 خردادماه پس از بررسی مصوبه مجلس درباره تعطیلی شنبه‌، این مصوبه را مغایر با سیاست‌های کلی نظام قانونگذاری و سیاست‌های کلی تشویق سرمایه گذاری دانست.

خبر مرتبط
چه کسانی نمی‌خواهند شنبه‌ها تعطیل شود؟

تعطیلات اخر هفته در ایران احتمالا به زودی دو روزه خواهد شد، اما همچنان یک مسئله باقی مانده، روز دوم تعطیل چه روزی است؟ درحالیکه بسیاری از فعالان اقتصادی تلاش می‌کردند تا تعطیلات آخر هفته در ایران به جای پنجشنبه و جمعه، جمعه و شنبه باشد، از کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی چند روز پیش خبر رسید که روزهای شنبه تا چهارشنبه به عنوان روزهای کاری اعلام شده و بر این اساس شهرها و استان‌های دیگر هم مانند تهران، پنجشنبه و جمعه تعطیل هستند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی «لایحه اصلاح ماده ۸۷ قانون مدیریت خدمات کشوری» را در روز 26 اردیبهشت سال جاری با ۱۳۶ رای موافق، ۶۶ رای مخالف و ۳ رای ممتنع به تصویب رسانده بودند. طرحی که جنجال‌ها و حواشی بسیاری داشت؛ از ماجرای استفتا از دفتر رهبر انقلاب و مراجع تقلید برای تعطیلی شنبه تا اتهام همراهی با یهودیان به‌خاطر تعطیلی روز شنبه.

محسن پیرهادی، نماینده تهران در مخالف با تعطیلی پنجشنبه در جلسه علنی 26 اردیبهشت اظهار کرده بود: با تعطیلی روز پنج‌شنبه عملا چهار روز تعامل ما با دنیا قطع می‌شود کسانی درباره تعطیلی پنج‌شنبه صحبت می‌کنند که کاری در حوزه اقتصادی نکرده است. ۳۶ تشکل اقتصادی در مجلس شورای اسلامی درخواست تعطیلی شنبه را مطرح کردند.

پیرهادی نیز در جلسه عنوان کرد که درخصوص تعطیلی روز شنبه با دفتر آیت‌الله آملی لاریجانی صحبت کرده است و متن استفتای دفتر ایشان بدین شرح است: «از آنجا که تعطیلی روز شنبه هماهنگ شدن با بازار داد و ستدهای اقتصاد جهانی است و موثر در حل برخی مشکلات اقتصادی و مهار تورم است و قصد تشبه با مخالفین نیست، بلکه تعامل است، لذا تعطیلی روز شنبه علاوه بر روز جمعه مانعی ندارد.»

حسین شریعتمداری اما در آن طرف ماجرا در روزنامه «کیهان» در 27 اردیبهشت تعطیلی روز شنبه را «اهانت به نظام مقدس جمهوری اسلامی دانست.» او همچنین تاکید کرد که «شنبه روز تعطیل رسمی یهودیان است و نباید نظام مقدس اسلامی به همراهی با آنها متهم شود!»

خبر مرتبط
ادامه حواشی تصمیم مجلس برای تعطیل کردن شنبه: ماجرای استفتا چه بود؟

اکوایران: روز گذشته مجلس شورای اسلامی رای به تعطیلی روز شنبه به عنوان دومین روز تعطیل در هفته داد. اما این رای هم نتوانست به حاشیه‌ها و جنجال‌های مربوط به دومین روز تعطیل هفته پایان دهد.

حواشی تعطیلی شنبه توسط مجلس و ماجرای استفتا از مراجع تقلید

 ولی اسماعیلی، رییس کمیسیون اجتماعی مجلس در 26 فروردین‌ماه از بررسی لایحه اصلاح ماده (۸۷) قانون مدیریت خدمات کشوری و موافقت اعضای این کمیسیون با تعطیلی پنجشنبه‌ها خبر داد.

تصمیمی که با مخالفت بخش خصوصی و فعالان اقتصادی مواجه شد؛ اتاق بازرگانی تهران در بیانیه‌ای در تاریخ 28 فروردین‌ سال جاری در مورد افزودن روز پنجشنبه (به جای شنبه) به تعطیلات پایان هفته عنوان کرد که تصمیمی گرفته شده که نشانه عدم باور قلبی و ذهنی به بخش خصوصی است و درخواست کرد که شنبه را به جای پنج‌شنبه تعطیل کنند.

خلیل بهروزی‌فر، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس نیز در مصاحبه با «دیده‌بان» در 27 فروردین‌ماه اظهار کرد: «ما موافق تعطیلی شنبه بودیم. دلیل مربوط به فشار‌ها به مجلس و دولت برای تعطیل نشدن روز شنبه، مربوط به مبحث تاریخی یهودیان است.»

این در حالی است که محمود نجفی‌عرب، ریاست اتاق بازرگانی تهران در 28 فروردین در چهاردهمین جلسه هیات نمایندگان اتاق تهران در دوره دهم در نقد تعطیلی پنجشنبه‌ها گفت: این اتفاق را برخلاف سیاست‌های نظام و شعار سال جاری، جهش تولید با مشارکت مردم خواند و او تاکید کرد که تعطیلات پنجشنبه‌ها شرایط اقتصادی را بدتر خواهد کرد. 

به گفته او اخیرا محمدباقر قالیباف از 5 تن از مراجع قم در مورد اینکه به لحاظ شرعی روز شنبه تعطیل باشد ایراد دارد یا نه؛ استفتا گرفته است که آنها نیز اعلام کردند این موضوع مشکل شرعی ندارد. 

مهم‌ترین تلاش بخش خصوصی برای ممانعت از تعطیلی پنج‌شنبه و انتخاب شنبه به‌عنوان روز تعطیل به  نامه صمد حسن‌زاده، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران به دفتر رهبر انقلاب مربوط است.

او در نامه‌های جداگانه به دفتر مقام رهبری، ابراهیم رئیسی -رییس‌جمهور وقت- و محمدباقر قالیباف -رئیس مجلس شورای اسلامی- ضمن یادآوری نکات مهم و کارشناسی درباره تغییر تعطیلات آخر هفته و مواضع بخش خصوصی در این زمینه، خواستار برنامه‌ریزی و همراهی برای مطابق سازی تعطیلات آخر هفته با تعطیلات جهانی و اعلام روز شنبه به‌عنوان تعطیلی شد.