به گزارش اکوایران، عباس نجفی، دادستان همدان امروز -15 مهر- با بیان اینکه ۹ نفر در همدان بر اثر مصرف مشروبات الکلی جان خود را از دست دادند، گفت: ۱۰ نفر تولید و توزیع کننده این مشروبات در همدان دستگیر شدند.

نجفی با بیان اینکه در طول چند روز اخیر ۲۰ نفر در همدان دچار مسمومیت ناشی از مصرف مشروبات الکلی شدند، اظهار داشت: از این تعداد متاسفانه ۹ نفر جان خود را از دست دادند.

دادستان همدان، افزود: به دنبال این بازپرسی ۱۰ نفر که در تولید و توزیع این مشروبات الکلی نقش داشتند، دستگیر شدند. در این میان یکی از صاحبان مغازه‌های تجهیزات پزشکی که متانول را بدون رعایت ملاحظات در اختیار برخی از افراد قرار می‌داد و منجر به این اتفاق شده نیز دستگیر شده و پرونده در حال بررسی است.

مراجعه 160 نفر براثر مسمومیت الکلی به بیمارستان‌های مازندران

این خبر اما تنها مسمومیت ناشی از مصرف الکل در چند روز اخیر نبود. رسول ظفرمند، مدیر درمان دانشگاه علوم پزشکی مازندران در 12 مهر از مراجعه 160 نفر به مراکز درمانی این استان با علائم ضعف، سردرد و تهوع خبر داد. او تاکید کرد: این افراد به بیمارستان های چالوس، نوشهر، آمل و قائمشهر مراجعه کردند.

وی ادامه داد: در چالوس ۹۱ نفر شامل ۱۹ زن و ۷۲ مرد با علائم مسمومیت براثر مصرف مشروبات الکلی مراجعه کردند.

مدیر درمان دانشگاه علوم پزشکی مازندران اعلام کرد که از این تعداد چهار زن و مرد فوت کردند و ۱۴ نفر با وضع عمومی مناسب مرخص شدند. ۴۷ نفر نیز در آمل مراجعه کردند که از این تعداد سه زن و ۴۴ نفر مرد بودند.

ظفرمند در خصوص روند درمان این تعداد افراد بستری شده در بیمارستان آمل نیز گفت: ۲۴ نفر ترخیص شدند و ۱۹ نفر بستری هستند و چهار نفر فوت شدند.

به گفته مدیر درمان علوم پزشکی مازندران ۶ نفر با علائم مسمومیت این ماده به بیمارستان رازی قائمشهر مراجعه کردند که یک نفر ترخیص و مابقی بستری هستند. ۱۵ نفر نیز شامل یک زن و ۱۴ مرد به بیمارستان نوشهر مراجعه کردند که از این تعداد یک نفر فوت کرد و یک نفر دچار مرگ مغزی شده و کاندید اهدای عضو است.

فوت 9 نفر در گیلان

محمدتقی آشوبی، رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان نیز در 11 مهر از مراجعه 32 بیمار با علائم سرگیجه، بی‌قرار و تاری دید به مراکز آموزشی درمانی رازی رشت خبر داد و افزود: ۹ نفر از این افراد جان خود را علیرغم ارائه خدمات درمانی از دست داده‌اند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه تاکنون ۱۳ بیمار بستری از بیمارستان مرخص شده‌اند، ادامه داد: دو تن از این بیماران در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند و حالشان بد است.

سالانه حدود ۱۲۰ فوتی به‌خاطر مسمومیت مربوط به مشروبات الکلی

‌در سال گذشته در رباط کریم تهران ۶ نفر، در استان البرز ۱۵ نفر در اثر مسمومیت ناشی از مصرف الکل دست‌ساز تقلبی جان باختند. ‌

در سال ۱۳۹۷ هم که ماجرای مشابهی در بندرعباس اتفاق افتاد، پزشکی قانونی ایران اعلام کرد که سالانه ۱۲۰ نفر بر اثر مصرف مشروب غیراستاندارد و مسمومیت ناشی از آن جان می‌بازند.

سال گذشته بود که یک نماینده مجلس اعلام کرد میزان مصرف الکل در ایران حتی از کشورهایی که مصرف در آن‌ها آزاد است،‌ بیشتر است. باید اشاره کرد که به دلیل تولید و مصرف غیرقانونی الکل در ایران نمی‌توان به چنین ادعایی تکیه کرد، اما نکته مورد توجه آن است که تنها در شش ماه نخست سال گذشته،  هفت درصد از کل مسمومیت‌هایی که منجر به فوت شده، بر اثر مسمومیت با الکل بوده که ۵/۱ درصد نسبت به سال قبل افزایش داشته است. سال گذشته میزان مسمومیت الکی و مرگ و میر ناشی از آن به حدی بالا رفت که حدود 11 نفر از توزیع‌کنندگان مشروبات الکلی دستگیر و به اعدام محکوم شدند.

موج‌های مسمومیت الکلی هر از چندگاهی در ایران خیز برمی‌دارند و سلامتی و جان افراد را در خطر قرار می‌دهند. در سال 1397 نیز یک موج جدی مسمومیت الکلی در ایران شکل گرفت. به گفته حریرچی، سخنگوی وزارت بهداشت وقت، در چند هفته حدود 960 نفر دچار مسمومیت الکلی شدند.