به گزارش اکوایران، سیدعباس عراقچی، وزیر امور خارجه که به بغداد سفر کرده است، امروز -22 مهر- پس از دیدار و گفت‌وگو با فواد حسین، وزیر خارجه عراق در بغداد، در یک کنفرانس مشترک خبری اظهاری داشت که در ادامه نکات مهم آن را می‌خوانید:

  • منطقه ما الان با چالش‌های بسیار خطرناکی روبرو است و در یک وضعیت هشدار به سر میبرد. بنابراین لازم بود که ما با دوستان خود در منطقه به ویژه در عراق مشورت‌های و رایزنی‌های نزدیکی داشته باشیم.

  • ما همواره در خصوص مسائل مهم دوجانبه و منطقه‌ای و بین‌المللی با هم رایزنی داشتیم و سفرهای متعدد بین دو کشور صورت گرفته که در آخرین سفر آقای دکتر پزشکیان رئیس جمهور ایران به بغداد تشریف آوردند و به شهرهای مختلف رفتند.

  • سفر بنده به طور مشخص برای رایزنی در رابطه با مسائل ویژه و خطرناک و حساس در منطقه ما و منطقه خلیج فارس صورت گرفت، رایزنی‌های بسیار خوبی را داشتیم تبادل اطلاعات و تبادل نظرات بین ما صورت گرفت.

  • من از مواضع بسیار خوب دولت، ملت و مرجعیت در عراق تشکر می‌کنم؛ از جمله مواضعی که الان جناب آقای فواد حسین گفتند مواضع بسیار حکیمانه بود.

  • منطقه همانطور که عرض کردم در یک وضعیت هشدار به سر میبرد و احتمال بروز درگیری و تنش بسیار زیاد هست و ریشه همه اینها در جنایات رژیم صهیونیستی است که از غزه شروع شده و الان به لبنان امتداد پیدا کرده و احتمال اینکه به سایر کشورهای منطقه هم امتداد پیدا کند و منطقه را درگیر یک وضعیت بسیار خطرناک و یک جنگ گسترده کند وجود دارد.

  • باید با تهاجمات رژیم صهیونیستی مقابله شود و باید جنگ و درگیری و حملاتش به مردم غزه و مردم لبنان متوقف شود. جمهوری اسلامی ایران خواهان افزایش تنش، درگیری و جنگ نیست اگرچه برای هر وضعیتی آمادگی دارد. ما برای جنگ آماده هستیم همچنان که برای صلح هم آماده هستیم و این موضع قاطع جمهوری اسلامی ایران هست.

  • ما کاملا برای یک وضعیت جنگی آمادگی داریم از جنگ نمی‌ترسیم ولی خواهان جنگ نیستیم و برای صلح عادلانه در غزه و لبنان تلاش خواهیم کرد. در این موضع با دوستان خودمان در منطقه به خصوص در عراق اشتراک نظر داریم و معتقدیم که جنایات و تهاجمات رژیم صهیونیستی باید زودتر متوقف شده و آتش بس برقرار شود.

خبر مرتبط
فشار تهران بر خلیج فارس جواب می‌دهد؟/ سوءاستفاده تل‌آویو از حریم هوایی عراق و سوریه؟

اکوایران: دو دیپلمات از کشورهای حاشیه خلیج فارس روز جمعه به ان‌بی‌سی نیوز گفتند که جمهوری اسلامی ایران که خود را برای حمله تلافی‌جویانه از سوی اسرائیل آماده می‌کند، از همسایگان عرب خود خواسته است که اجازه ندهند اسرائیل از حریم هوایی آنها استفاده کند.

نکات مهم صحبت‌های فواد حسین، وزیر امورخارجه عراق در این نشست را نیز در ادامه می‌خوانید:

  • کل منطقه و دو کشور ایران و عراق با چالش‌های سرنوشت‌سازی مواجه هستند در حالی که همچنان تجاوزهای رژیم صهیونیستی به غزه و ملت فلسطین ادامه دارد و دایره جنگ به لبنان گسترش پیدا کرده است.

  • ادامه جنگ در غزه و لبنان امنیت و ثبات در منطقه را مورد تهدید قرار می دهد و ارزیابی دولت عراق در مورد وضع موجود این است که ادامه جنگ خطرناک است این مسئله تبعات متعددی را برای عراق و عموم منطقه به دنبال دارد.

  • رژیم صهیونیستی تهدید کرده است که اهداف مشخص در ایران را هدف قرار خواهد داد و همچنین این رژیم عراق را نیز تهدید کرده تا کشور ما نیز وارد جنگ بشود.

  • ما در عراق به طور قاطع با هرگونه سوء استفاده از آسمان عراق در این جنگ مخالفیم و تلاش می کنیم تا سایه جنگ را از این منطقه و بخصوص از عراق دور کنیم.

  • ادامه جنگ به سمت ایران و سوء استفداه از آسمان عراق به عنوان گذرگاه مسئله‌ای غیرقابل پذیرش است و بغداد تلاش می‌کند تا جنگ رخ ندهد و اگر جنگ رخ دهد باید آسمان عراق خارج از آن باشد. در صورت رخ دادن جنگ، امنیت و صلح در کل منطقه را تحت الشعاع قرار خواهد داد.

  • اگر جلوی جنگ گرفته نشود باعث هرج و مرج در منطقه خواهد شد و گروه‌های مسلح و تروریستی مانند داعش دوباره فعالیت خود را از سر می‌گیرند امری که می تواند امنیت منطقه و کل جهان را تهدید کند.

  • وی گفت: در صورت بروز جنگ، گذرگاه‌های آبی از جمله تنگه هرمز از آن متاثر خواهند شد امری که برای صادارات انرژی اثر خواهد گذاشت و در نتیجه بحران بین المللی در زمینه انرژِی ایجاد خواهد شد.

سید عباس عراقچی ظهر یکشنبه -22 مهر- در سفری رسمی به منظور رایزنی‌های دیپلماتیک در خصوص مسائل دو جانبه و جاری منطقه وارد بغداد شد و در نشست ویژه‌ای با وزیر امور خارجه عراق پیرامون روابط دوجانبه و اوضاع منطقه بحث و رایزنی کرد.