به گزارش اکوایران، در بسته خبری امروز -24 مهر ماه- نگاهی انداختیم به مهم‌ترین رویدادهایی که در فضای سیاسی کشور رخ داده است.

استاندار جدید اصفهان منصوب شد

مهدی جمالی‌نژاد از چهره‌های اصولگرا و عضو جبهه پایداری که گزینه پیشنهادی وزارت کشور نیز بود در جلسه امروز هیات دولت به ریاست رییس‌جمهور به عنوان استاندار اصفهان انتخاب شد.

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور، رییس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های، شهردار پیشین شهرهای اصفهان و یزد است. وی در تاریخ 4 شهریور 1396 با رای هر 11 عضو شورا سکان شهرداری یزد را به دست گرفت. مهدی جمالی‌نژاد پیش از این نیز با انتخاب اکثریت شورای شهر اصفهان شهردار شهر اصفهان شده بود.

مهدی جمالی‌نژاد دارای 2 مدرک از دانشگاه‌های علوم پزشکی شهید بهشتی تهران و دانشگاه صنعتی اصفهان است. وی همچنین کارشناسی ارشد رشته روابط بین‌الملل از دانشگاه آزاد اسلامی دریافت کرده و فارغ‌التحصیل دکترای برنامه‌ریزی شهری از دانشگاه اصفهان است.

جمالی‌نژاد در سوابق کاری خود، معاونت امور عمرانی استانداری اصفهان، معاونت هماهنگی امور مناطق و سازمان‌های شهرداری اصفهان را داشته و مدیرکل امور شهری و شوراهای استان اصفهان، مشاور و مدیرکل حوزه استاندار اصفهان و مشاور عمرانی استاندار اصفهان بوده است.

او همچنین رییس گروه مشاوران شهرداری و مشاور عالی شهرداری اصفهان بوده و همچنین مدیریت در شهرهای استان اصفهان را داشته است.

عراقچی جمعه به ترکیه می‌رود

هاکان فیدان، وزیر خارجه ترکیه با اشاره به برگزاری پلتفرم ۶ جانبه قفقاز که قرار است در استانبول ترکیه برگزار شود گفت: وزرای خارجه آذربایجان، ارمنستان، ایران و روسیه برای برگزاری سومین دور نشست‌های قفقاز جنوبی که در سطح وزیران خارجه است، به استانبول خواهند آمد.

خبر مرتبط
وزیر امورخارجه: روند مذاکرات ایران و آمریکا متوقف شده/ نگاهی به رایزنی‌های فشرده عراقچی

اکوایران: وزیر خارجه ایران که در مسقط حضور دارد، گفت روند مذاکرات غیرمستقیم بین ایران و آمریکا به دلیل شرایط خاص منطقه متوقف شده است. در این گزارش نگاهی انداخته‌ایم به اقدامات دیپلماتیک و دیدارهای فشرده چند روز اخیر رییس دستگاه دیپلماسی کشور.

حضور سردار قاآنی در مراسم استقبال از پیکر شهید نیلفروشان

سردار اسماعیل قاآنی، فرمانده سپاه قدس که از 8 مهر در هیچ یک از مراسم‌ها و رویدادهای رسمی کشور حضور نیافته بود، امروز 24 مهر در مراسم استقبال از پیکر سردار شهید عباس نیلفروشان در تهران حضور یافت.

پیکر سردار شهید عباس نیلفروشان مستشار جمهوری اسلامی ایران در لبنان بامداد امروز وارد فرودگاه مهرآباد تهران شد.

خبر مرتبط
حضور سردار قاآنی در مراسم امروز: داستان غیبت 16 روزه چه بود؟

اکوایران: امروز -24 مهر- پس از 16 روز غیبت، سردار اسماعیل قاآنی در مراسم استقبال از پیکر شهید عباس نیلفروشان حضور یافت. در این گزارش نگاهی انداخته‌ایم به روزهای غیبت سردار سپاه و حواشی و گمانه‌زنی‌هایی که در پی داشت.

انتصاب‌‌های جدید در وزارت‌ صمت و کشور 

طی حکمی از سوی سید محمد اتابک، وزیر صمت، مجتبی یزدانی به‌عنوان سرپرست معاونت حقوقی و امور مجلس این وزارتخانه منصوب شد.

اسکندر مومنی در حکمی، محمدعلی نظرپاک را به عنوان مشاور وزیر و مدیر کل دفتر این وزارتخانه منصوب کرد.

پیگیری مصوبات جلسات و سفرهای استانی از جمله تاکیدات وزیر کشور خطاب به نظرپاک در این حکم است. پیش از او سید عباس هاشم‌خانی سمت‌دار این پست بود.

فاطمه مهاجرانی، سخنگوی دولت نیز امروز اعلام کرد: حسین ساجدی‌نیا به ریاست ستاد بحران کشور انتخاب شد. پیش از این، محمدحسن نامی عهده‌دار این سمت بود.

قالیباف با همتای زیمبابوه‌ای خود دیدار کرد

محمدباقرقالیباف امروز -۲۴ مهر– در دیدار با ژاکوب مودندا، رییس مجلس زیمبابوه که در حاشیه مجمع بین المللی نشست بین المجالس جهانی (IPU)  انجام شد، گفت: همکاری‌های پارلمانی میان دو کشور می‌تواند زمینه‌ساز توسعه روابط دولت‌ها شود از این رو باید هر چه بیشتر در این راستا گام برداشت.

رییس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر افزایش تلاش دولت‌ها، پارلمان‌ها و ملت‌ها در برابر جنایت‌های رژیم صهیونیستی گفت: باید ازهمه ظرفیت‌های بین المللی برای برقراری آتش بس پایدار استفاده کنیم.

صحبت‌های کامل قالیباف در در یکصد و چهل و نهمین نشست مجمع اتحادیه بین المجالس(IPU) را می‌توانید اینجا بخوانید.

خبر مرتبط
دیدار رییس مجلس با همتایان آذربایجانی و عراقی/ برنامه کاری قالیباف در ژنو

اکوایران: قالیباف در ادامه دیدارهایش در ژنو با رییس مجلس آذربایجان، عراق و ترکیه نیز دیدار و گفت‌وگو کرد. قالیباف که در راس هیاتی عازم ژنو شده بود، روز گذشته در اجلاس اتحادیه مجالس کشورهای آسیایی و اتحادیه بین المجالس کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اسلامی (PUIC) به سخنرانی پرداخت.

واکنش ظریف به درخواست برخی برای تغییر دکترین هسته‌ای ایران

محمدجواد ظریف معاون راهبردی ریاست جمهوری در رابطه با طرح درخواست تغییر دکترین دفاعی ایران از جمله تعدادی از نمایندگان مجلس برای حفظ بازدارنگی ایران در منطقه عنوان کرد: من شنیده‌ام که گروه‌هایی از اندیشمندان پیش از این اتفاقات، نظراتی در مورد بحث بازدارندگی داشتند و موضوع هسته‌ای را مطرح کرده‌اند.

معاون راهبردی ریاست جمهوری با بیان اینکه برخی معتقدند که سلاح هسته‌ای می‌تواند به ایجاد امنیت منجر شود، تصریح کرد: در مقابل دیگران بر این باورند که این سلاح‌ها موجب ناامنی گسترده خواهد شد. در کشور ما از دهه‌های گذشته این دو نگرش وجود داشته هرچند تحولات اخیر ممکن است به این موضوع رونق بیشتری داده باشد.

ظریف در گفت‌وگو با «ایلنا» افزود: این دو نگرش هست و در کشور ما هم شاید از دهه‌های گذشته این دو نگرش وجود داشته است. به یاد دارم که این بحث برای نخستین بار در دهه ۷۰ و پس از آزمایش هسته‌ای هند و پاکستان در صدا و سیما مطرح شد. بنابراین، این موضوع بحث جدیدی نیست، هرچند تحولات اخیر ممکن است به این موضوع رونق بیشتری داده باشد.

حسنعلی اخلاقی‌امیری، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس اخیرا اعلام کرد که حدود ۳۹ نفر از نمایندگان مجلس نامه‌ای را خطاب به شورای عالی امنیت ملی نوشته و در آن از این شورا درخواست کرده‌اند تا در دکترین دفاعی جمهوری اسلامی ایران تجدید نظر شود.

قائم‌پناه: باید نگرش سلیقه‌ای در گزینش کنار گذاشته شود

محمدجعفر قائم‌پناه، معاون اجرایی رییس جمهور ظهر امروز در نخستین نشست خبری خود گفت: همه جوانان این مملکت هستند که سال‌ها کار کرده‌اند اما هم‌اکنون در گزینش رد شده‌اند، رئیس جمهور نیز مسئولیت گزینش را به بنده داده‌اند و برای من سخت است که نمی‌توانم پاسخگوی مردم باشم و رضایت جوانان را جلب کنم.

قائم‌پناه بیان کرد: ان شاءلله در آینده نه چندان دور گزینش روزآمد خواهد شد و سلیقه‌های شخصی را از آن دور خواهیم کرد.

قائم پناه گفت: از هسته‌های گزینش تقاضا دارم نگاه مثبت‌تری به جذب جوانان این مرز و بوم داشته باشند و از هر گونه سلیقه شخصی دور کنند. شرح صدر داشته باشند، نگاه برای جذب بیشتر از دفع باشد. به خصوص که رهبر انقلاب می‌گویند نیروهای توانمند در آموزش و پرورش باید نیروهای باهوش‌تر و تواناتر و عالم تر جذب شوند.

تحریم‌های جدید استرالیا علیه ایران

پنی وانگ، وزیر خارجه استرالیا طی مواضعی مدعی شد که برنامه موشکی ایران تهدیدی مادی علیه امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی است.

وزیر امورخارجه استرالیا اعلام کرد که تحریم‌‌های مالی هدفمند و ممنوعیت مسافرتی را برای پنج مقام ایرانی مرتبط با برنامه موشکی این کشور اعمال کرده است. وی طی بیانیه‌ای مدعی شد: «پرتاب بیش از ۱۸۰ موشک بالستیک ایران در اول اکتبر علیه اسرائیل تشدید خطرناکی بود که خطر یک جنگ منطقه‌ای گسترده‌تر را افزایش داد».

تحریم‌های جدید استرالیا «نادر خون‌سیاوش» مدیر سازمان صنایع هوا فضا، «میراحمد نوشین» مدیرعامل سازمان هوا فضا، «جواد موسوی» مدیر تجاری گروه صنعتی شهید همت، «محمد غلامی» مقام ارشد سازمان صنایع هوا فضا و «امیر رادفر» مدیر گروه صنعتی شهید باقری را هدف قرار داده است.