به گزارش اکوایران، نادر یاراحمدی که در هفتاد و پنجمین جلسه کمیته اجرایی کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان (اکسکام) در ژنو سخن می‌گفت، تأکید کرد: تقریباً همه بار میزبانی از مهاجران افغانستانی بر دوش دولت و ملت ایران قرار گرفته است.

خبر مرتبط
انسداد مرز افغانستان به ارتش سپرده شد؛ علت و جزئیات دیوارکشی در مرز شرقی ایران

اکوایران: جانشین فرمانده نیروی زمینی ارتش از واگذاری انسداد مرز افغانستان به نیروی زمینی ارتش خبر داد و گفت: بیش از ۱۰ کیلومتر دیوار در مرزهای شرقی کار گذاشته شده است. در این گزارش نگاهی می‌اندازیم به جزئیات این پروژه و علت اجرا آن.

رییس مرکز امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور گفت: برابر آمار منتشر شده سازمان بین‌المللی مهاجرت، موج ورود اتباع افغانی به ایران همچنان ادامه داشته و در شش‌ماهه اول سال ۲۰۲۴ بیش از یک میلیون نفر از این اتباع در کشور ما ساکن شده‌اند.

یاراحمدی به بار مالی، ازدحام بیش از حد و فشار بر زیرساخت‌ها، کاهش تاب‌آوری جمعیت میزبان، نگرانی‌های امنیتی، چالش‌های مراقبت‌های بهداشتی، مسائل آموزشی، تنش‌های اجتماعی و آثار زیست‌محیطی حضور پناهندگان و آوارگان افغانستانی اشاره کرد و در دستور کار جدی قرارگرفتن بازگشت پناهندگان به کشورشان را خواستار شد.

او حجم تخصیص منابع مالی بین‌المللی در حوزه پناهندگان و آوارگان را در مقایسه با کشور‌های دیگر منطقه، برای ایران بسیار ناامیدکننده دانست و اظهار داشت: بودجه عملیاتی کمیساریا برای ایران در سال ۲۰۲۳ نسبت به سال ۲۰۲۲ کمتر بوده که نشانگر این است که کمیساریا و جامعه بین‌المللی باید مسئولیت، مشارکت و رویکرد فعال‌تری در این زمینه اتخاذ کنند.

خبر مرتبط
مهاجران افغان چه سود و زیانی برای اقتصاد ایران دارند؟

مهاجران افغانستانی در ایران تا چه اندازه یارانه می‌گیرند؟ این پرسشی است که در روزهای اخیر بسیاری از مخالفان حضور افغانستانی‌ها در ایران از رسانه‌ها پرسیده‌اند. برخی می‌گویند یارانه‌های دریافتی مهاجران از آنچه به ایران می‌آورند، بیشتر است.

حضور اتباع افغان در ایران و معضل نبود آمار رسمی

طبق گزارش سرشماری نفوس و مسکن سال ۱۳۹۵ که از سوی مرکز آمار ایران انتشار یافت، تعداد مهاجران رسمی افغان ساکن در ایران، یک میلیون و ۵۸۳ هزار و ۹۷۹ نفر اعلام شد. اما این‌که چه تعداد از اتباع به ‌صورت غیرمجاز حضور دارند موضوعی است که به بحث باز ماند. این مساله با خروج آمریکا از افغانستان، قدرت گرفتن و طالبان و موج جدید مهاجرتی شدتی مضاعف پیدا کرد. 

در نبود آمار رسمی از تعداد اتباع حاضر در کشور، آمارهای ضد و نقیض فراوانی در این باره از جانب سیاستمداران ارائه شده است.

احمد وحیدی، وزیر کشور دولت سیزدهم، در حاشیه جلسه هیات دولت در 5 مهر 1402، تعداد اتباع خارجی افغانستانی در ایران را 5 میلیون نفر اعلام کرد؛ آماری که امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه، نیز در آیین گرامیداشت روز دانشجو در 19 آذرماه در جمع دانشجویان دانشگاه تهران تکرار کرد.

از سوی دیگر در ۱۵ بهمن 1402 نیز،‌ استاندار تهران از حضور یک میلیون و ۶۹۰ هزار نفر اتباع مجاز در استان خبر داد.

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، نماینده ادوار مجلس نیز در مرداد ماه 1402 به «خبرآنلاین» گفت: «یک‌پنجم جمعیت افغانستان در ایران حضور دارند. امروز هر ایرانی امکان رصد امنیتی، اقتصادی و اجتماعی دارد، اما برای مهاجران افغانستانی چنین امکانی وجود ندارد. حضور آنها منجر به چالش‌های مختلفی شده است.»

خبر مرتبط
آمار رسمی از مهاجران در ایران

تعداد مهاجرین افغانستانی در ایران چند نفر است؟ به جز این گروه، چند نفر مهاجر از سایر کشورها در ایران حضور دارند.

همچنین اکبر زارعی، مدیرکل اتباع و مهاجران خارجی استانداری قم اعلام کرد: «نرخ زاد و ولد اتباع در قم جای هیچ‌گونه نگرانی ندارد. کمتر از ۲۰ درصد جمعیت استان قم را اتباع خارجی تشکیل داده‌اند. طبق آخرین سرشماری‌های اتباع در سال ۱۴۰۱، ۲۲۰ هزار تبعه از ۱۲۰ ملیت جهان در قم زندگی می‌کنند که بخش زیادی از آن‌ها را مهاجران افغانستانی تشکیل داده‌اند.»