به گزارش اکوایران، ناتو یا پیمان آتلانتیک شمالی در حال حاضر ۳۲ عضو دارد که یکی از آن‌ها «ترکیه» است. ترکیه در تاریخ هجدهم فوریه ۱۹۵۲ به ناتو پیوست.

آن‌چه عضویت ترکیه در ناتو را کمی پیچیده و حائز اهمیت کرده، این است که در حال حاضر ترکیه دومین کشور عضو ناتو است که بزرگ‌ترین ارتش را دارد.

مسئله‌ای که در مورد عضویت ترکیه در ناتو وجود دارد، ناهمخوانی تصمیم‌های این کشور و تقابل آن با سایر کشورهای عضو این پیمان است.

برای مثال در ماجرای روسیه، در حالی‌که همه کشورهای عضو ناتو به دنبال تحریم روسیه هستند، ترکیه به صورت علنی مخالفت خود را با این قضیه نشان داده است.

رابطه پیچیده ترکیه با شرق و غرب و تقابلی که با ناتو ایجاد کرده، مسئله‌ای پیشینه‌دار است. برای مثال در سال ۲۰۱۹ زمانی‌که آمریکا از ارسال بسته‌های نظامی مورد نظر ترکیه سر باز زد، اردوغان به روسیه پناه برد.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه در سال ۲۰۱۹ سامانه نظامی اس-۴۰۰ را به ترکیه ارائه کرد و به این ترتیب تقابلی میان ترکیه و اعضای ناتو شکل گرفت که تداوم آن، به تحریم ترکیه از سوی آمریکا منجر شد.

حالا در جریان جنگ روسیه و اوکراین، دوباره مواضع اردوغان باعث شده که ناتو درباره ترکیه دچار ابهام و نگرانی شود.

یکی از مباحثی که در این شرایط مطرح می‌شود این است که آیا ناتو می‌تواند یکی از اعضای خود را اخراج کند؟ به لحاظ قانونی چنین ساختاری وجود دارد اما به لحاظ سیاسی به نظر می‌رسد که قضیه قدری پیچیده است، آن هم برای عضوی که دارنده دومین ارتش بزرگ است.

در ویدیوی بالا به تحلیل‌ها درباره چالش‌های ناتو با ترکیه پرداخته شده و همچنین این پرسش مورد بررسی قرار گرفته که آیا روسیه می‌تواند باعثِ جدایی ترکیه از ناتو شود؟