به گزارش اکوایران، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه روز سه‌شنبه به غرب هشدار داد که اعضای ناتو در اروپا با اجازه دادن به اوکراین برای استفاده از سلاح‌های غربی برای حمله به عمق خاک روسیه، که می‌تواند منجر به درگیری جهانی شود، با آتش بازی می‌کنند.

به گفته رویترز، با گذشت بیش از دو سال از مرگبارترین جنگ زمینی در اروپا از زمان جنگ جهانی دوم، پوتین به طور فزاینده‌ای از خطر یک درگیری جهانی بسیار گسترده‌تر صحبت کرده است، در حالی که غرب با آنچه که باید در مورد پیشروی نیروهای روسیه در اوکراین انجام دهد، دست و پنجه نرم می‌کند.

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو به اکونومیست گفت اعضای این ائتلاف باید اجازه دهند اوکراین با تسلیحات غربی به روسیه حمله کند، دیدگاهی که برخی از اعضای ناتو از آن حمایت می‌کنند اما ایالات متحده نه.

پوتین به خبرنگاران در تاشکند گفت: «تشدید مداوم تنش می‌تواند به عواقب جدی منجر شود. اگر این پیامدهای جدی در اروپا رخ دهد، با در نظر گرفتن برابری ما در زمینه تسلیحات استراتژیک، ایالات متحده چگونه رفتار خواهد کرد؟ سخت است بگوییم - آیا آنها خواهان درگیری جهانی هستند؟»

پوتین گفت که حملات اوکراین به روسیه با تسلیحات دوربرد به ماهواره، اطلاعات و کمک نظامی غرب نیاز دارد، بنابراین غرب مستقیماً درگیر خواهد شد. او گفت که اعزام نیروهای فرانسوی به اوکراین گامی به سوی درگیری جهانی خواهد بود.

پوتین با تهدید اعضای اروپایی ناتو گفت که کشورهای کوچک در اروپا باید آگاه باشند که با چه بازی می‌کنند، زیرا آنها سرزمین‌هایی کوچک با جمعیتی بسیار متراکم دارند. به همین دلیل، باید این نکات را قبل از آنکه از حمله به عمق خاک روسیه صحبت کنند، در نظر داشته باشند.

حمله روسیه به اوکراین در سال 2022، بدترین شکست را در روابط با غرب در 60 سال گذشته رقم زد و در حالی که بحران همچنان در حال افزایش است، به گفته دیپلمات‌ها در خطرناک‌ترین مرحله آن تا به امروز قرار دارد.

این تهاجم باعث کشته شدن ده‌ها هزار غیرنظامی اوکراینی، فرار میلیون‌ها نفر به خارج از کشور، و تخریب محله‌ها و کل شهرها شده است.

روسیه که حالا 18 درصد اوکراین را کنترل می‌کند، در حال پیشروی است و جبهه جدیدی را در منطقه خارکف باز کرده است و بحثی را در غرب به راه انداخته در مورد اینکه آن‌ها پس از دادن صدها میلیارد دلار کمک، تسلیحاتی و اطلاعاتی به کیف چه کار دیگری می‌توانند انجام دهند.

رهبران غربی و اوکراین هشدارهای روسیه در مورد خطر یک جنگ گسترده‌تر شامل روسیه، بزرگترین قدرت هسته‌ای جهان، و ناتو، قدرتمندترین ائتلاف نظامی جهان به رهبری ایالات متحده را کم اهمیت جلوه داده‌اند.

اوکراین می‌گوید باید بتواند برای مقابله با حملات روسیه و کاهش آن، به عمق خاک روسیه نیز حمله کند.

اما مقامات روسی می‌گویند که صبر مسکو پس از حملات مکرر اوکراین به شهرهای روسیه، پالایشگاه‌های نفت و در روزهای اخیر حتی علیه عناصر سیستم هشدار اولیه هسته‌ای این کشور به پایان رسیده است.

پوتین در پاسخ به سوال تلویزیون دولتی روسیه در مورد مشروعیت ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین، گفت که تنها مرجع قانونی در اوکراین اکنون پارلمان است و باید به رئیس آن قدرت داده شود.

دوران ریاست جمهوری زلنسکی به پایان رسیده است اما به‌دلیل وجود حکومت نظامی که پس از تهاجم روسیه وضع شده، دور جدید انتخابات ریاست جمهوری در اوکراین برگزار نشده است.