به گزارش اکوایران، نیروهای حوثی یمن اعلام کردند که در پاسخ به حملات مرگبار آمریکا و انگلیس به این کشور، در یک حمله موشکی، ناو هواپیمابر آمریکایی در دریای سرخ را هدف قرار داده‌اند.

یحیی سرهنگ، سخنگوی نظامی حوثی‌ها، روز جمعه خبر حمله به ناو هواپیمابر آیزنهاور را اعلام کرد. این گروه پیشتر گفته بود که در حملات هوایی آمریکا و انگلیس به استان الحدیده، دست کم ۱۶ نفر کشته شده‌اند. این بالاترین رقم تلفات اعلام‌شده در حملات متعدد انگلیس و آمریکا به یمن بوده است.

به نوشته الجزیره، آثار حملات روز پنجشنبه در تلویزیون المسیره، تحت کنترل حوثی‌ها، اعلام شد. این شبکه ویدیویی پخش کرد که به نظر می‌رسد مجروحان غیرنظامی را در الحدیده نشان می‌داد. طبق گزارش‌ها، حداقل ۴۲ نفر نیز زخمی شدند.

محمد البخیتی، مقام حوثی، در ایکس نوشت: «حملات آمریکایی-انگلیسی ما را از ادامه عملیات نظامی خود در حمایت از فلسطین باز نمی‌دارد.»

او هشدار داد که این گروه « تشدید حملات را با تشدید پاسخ خواهد داد.»

فرماندهی مرکزی ایالات متحده (سنتکام) اعلام کرد که حملات علیه ۱۳ هدف حوثی «با موفقیت هشت فروند پهپاد» را در مناطق تحت کنترل حوثی‌های یمن و دریای سرخ منهدم کرد.

وزارت دفاع بریتانیا اعلام کرد که جنگنده‌های تایفون FGR4 نیروی هوایی سلطنتی حملاتی را در الحدیده و در جنوب آن در غلیفقه انجام داده‌اند. این وزارتخانه اهداف را ساختمان‌هایی توصیف کرد که «به عنوان محل نگهداری تأسیسات کنترل زمینی پهپادها و انبار پهپادهای با برد بسیار بالا و همچنین سلاح‌های زمین به هوا شناسایی شده‌اند».

نخست‌وزیر بریتانیا؛ ریشی سوناک گفت که اقدام نظامی «شکلی از دفاع از خود در برابر تهدید مداوم حوثی‌ها» است.

تصمیمی برای عقب نشینی وجود ندارد

جنبش حوثی، گروهی همسو با ایران که پس از نزدیک به یک دهه جنگ با ائتلاف تحت حمایت غرب و به رهبری عربستان سعودی، بخش زیادی از یمن را کنترل می‌کند، به عنوان حامی قدرتمند فلسطینیان در جنگ جاری اسرائیل علیه غزه ظهور کرده است، جنگی که منجر به کشته شدن بیش از ۳۶۰۰۰ نفر شده است.

این گروه از نوامبر تاکنون حملات مکرر پهپادی و موشکی را به کشتی‌ها در دریای سرخ، تنگه باب‌المندب و خلیج عدن انجام داده است و خواستار پایان دادن اسرائیل به جنگ شده است.

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران گفت: «دولت‌های متجاوز آمریکا و انگلیس مسئول عواقب این جنایات علیه مردم یمن هستند.»

بر اساس گزارش سازمان دریایی آمریکا، حوثی‌ها در مجموع بیش از ۵۰ حمله به کشتی‌ها انجام داده‌اند که منجر به کشته شدن سه ملوان، توقیف یک کشتی و غرق شدن کشتی دیگر شده است. آن‌ها این هفته به کشتی حامل غلات به مقصد ایران حمله کردند.

ایالات متحده و بریتانیا از ژانویه حملات تلافی‌جویانه‌ای را علیه اهداف حوثی در یمن انجام داده‌اند تا توانایی آنها را برای حمله به این آبراهه‌های حیاتی کاهش دهند. اما این حملات تأثیر کمی در بازدارندگی حوثی‌ها داشته است.

حوثی‌ها روز چهارشنبه اعلام کردند که در پاسخ به حملات اسرائیل به شهر رفح در جنوب غزه، به یک کشتی فله‌بر یونانی و چندین کشتی دیگر حمله کرده‌اند.