به گزارش اکوایران، یکی از دستیاران نخست وزیر بنیامین نتانیاهو روز یکشنبه تائید کرد که اسرائیل چارچوبی که توسط جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا برای پایان دادن به جنگ غزه ارائه شده را پذیرفته است؛ اگرچه او آن را ناقص توصیف کرد و افزود به کار بسیار بیشتری نیاز دارد.

به گفته رویترز، اوفیر فالک، مشاور ارشد سیاست خارجی نتانیاهو، در مصاحبه با ساندی تایمز بریتانیا، گفت پیشنهاد بایدن «توافقی بود که ما با آن موافقت کردیم. این توافق خوبی نیست، اما ما شدیدا می‌خواهیم اسرا آزاد شوند، همه آنها.»

او با بیان اینکه «جزئیات زیادی باید بررسی شود»، افزود که شرایط اسرائیل از جمله «آزادی اسرا و نابودی حماس» تغییر نکرده است.

بایدن، که حمایت اولیه او از ته سوی دولت نتانیاهو برای پایان دادن به جنگ ارائه شده بود، منتشر کرد.

بایدن گفت که مرحله اول شامل آتش‌بس و بازگرداندن برخی از اسرای تحت کنترل حماس است و پس از آن طرفین در مورد توقف نامحدود خصومت‌ها برای مرحله دوم که در آن اسرای زنده باقی مانده آزاد می‌شوند، مذاکره خواهند کرد.

به نظر می‌رسد که این توالی نشان می‌داد اسرائیل جای خود را به نکوهش علنی تلفات غیرنظامیان در این عملیات داده است، روز جمعه آنچه را که به عنوان یک طرح سه مرحله‌ای از هد حماس به ایفای نقش در اقدامات گام به گام با میانجیگری مصر و قطر ادامه خواهد داد، یک درگیری بالقوه در مقابل عزم اسرائیل برای از سرگیری کارزار برای از بین بردن این گروه.

بایدن در چند ماه گذشته از چندین پیشنهاد آتش‌بس، که هر کدام چارچوب‌هایی مشابه آنچه او در روز جمعه مطرح کرد داشت، استقبال کرده است، که همگی آن‌ها با شکست مواجه شدند.

او در ماه فوریه گفت که اسرائیل موافقت کرده است که جنگ را تا ماه رمضان، ماه مقدس مسلمانان که از 10 مارس آغاز شد، متوقف کند. چنین آتش‌بسی البته محقق نشد.

مانع بازدارنده اولیه، اصرار اسرائیل بر این است که فقط در مورد توقف موقت جنگ تا نابودی حماس بحث خواهد کرد. حماس که هیچ نشانه‌ای از کناره‌گیری نشان نمی‌دهد، می‌گوید که اسرا را تنها در مسیری برای پایان دائمی جنگ آزاد خواهد کرد.

بایدن در سخنرانی خود گفت که پیشنهاد اخیرش «روز بعد از جنگ» بهتری را در غزه بدون قدرت حماس ایجاد می‌کند. او در مورد چگونگی تحقق این امر توضیح بیشتری نداد و اذعان کرد که «تعدادی از جزئیات برای مذاکره برای انتقال از فاز یک به فاز دو وجود دارد.»

فالک موضع نتانیاهو را تکرار کرد که «تا زمانی که همه اهداف ما محقق نشود، آتش‌بس دائمی وجود نخواهد داشت.»

نتانیاهو تحت فشار است تا کابینه ائتلافی خود را سالم نگه دارد. دو شریک راست افراطی تهدید کرده‌اند که در اعتراض به هر معامله‌ای که به نظرشان کمک به حماس است، استعفا خواهند داد. یک شریک میانه‌رو، ژنرال سابق بنی گانتز، می‌خواهد که این معامله در نظر گرفته شود.

حماس به طور موقت از ابتکار بایدن استقبال کرده است. اسامه حمدان، یکی از مقامات ارشد حماس روز شنبه به الجزیره گفت: «سخنرانی بایدن شامل ایده‌های مثبتی بود، اما ما می‌خواهیم این موضوع در چارچوب یک توافق جامع که خواسته‌های ما را برآورده می‌کند، محقق شود.»

حماس خواهان پایان تضمینی جنگ غزه، خروج تمامی نیروهای متجاوز، حرکت آزاد برای فلسطینیان و کمک‌ها برای بازسازی است.

مقامات اسرائیلی این خواسته را به دلیل بازگشت شرایط به وضعیت قبل از 7 اکتبر، زمانی که حماس متعهد به نابودی اسرائیل، بر غزه حکومت می‌کرد، رد کرده‌اند.