به گزارش اکوایران، رهبر جنبش حماس گفت که این گروه خواستار پایان دائمی جنگ در غزه و عقب‌نشینی اسرائیل به عنوان بخشی از طرح آتش‌بس است. به نظر می‌رسد این ضربه‌ آشکاری به پیشنهاد آتش‌بس اخیر بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا باشد. در همین حال، اسرائیل اعلام کرده که در جریان مذاکرات آتش‌بس هیچ توقفی در جنگ به وجود نخواهد آمد و حمله جدیدی را به بخش مرکزی نوار غزه آغاز کرد.

به نوشته خبرگزاری رویترز، به نظر می‌رسد اظهارات اسماعیل هنیه، رهبر حماس، پاسخ این گروه مبارز فلسطینی به پیشنهادی است که بایدن هفته گذشته از آن رونمایی کرد. واشنگتن گفته بود منتظر شنیدن پاسخ حماس است. هنیه گفت: «جنبش و جناح‌های مقاومت با هرگونه توافقی که مبتنی بر پایان همه جانبه تجاوز و عقب نشینی کامل و تبادل اسرا باشد، برخورد جدی و مثبت خواهند داشت». یکی از مقامات ارشد حماس تلویحا تائید کرد که اظهارات هنیه پاسخ این گروه به بایدن است.

واشنگتن همچنان به شدت برای دستیابی به توافق فشار می‌آورد. ویلیام برنز، رئیس سازمان سیا، روز چهارشنبه در دوحه با مقامات بلندپایه قطر و مصر -به عنوان میانجی‌گران توافق- دیدار کرد تا درباره پیشنهاد آتش‌بس گفتگو کند.

از زمان آتش‌بس کوتاه یک هفته‌ای در نوامبر، همه تلاش‌ها برای ترتیب دادن آتش‌بس شکست خورده است. حماس بر درخواست خود برای پایان دائمی جنگ به عنوان شرط اصلی آتش‌بس اصرار دارد، در حالی که اسرائیل می‌گوید که آماده است تا زمانی که گروه شبه‌نظامی شکست بخورد، تنها در مورد توقف موقت جنگ مذاکره کند.

در چند ماه گذشته، بایدن بارها اعلام کرده که توافق حاصل شده، اما در نهایت هیچ آتش بسی محقق نشده است. اما اعلام هفته گذشته با هیاهوی بسیار بیشتری از سوی کاخ سفید همراه شد، آن هم در زمانی که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل تحت فشارهای سیاسی داخلی فزاینده‌ای برای ترسیم راهی برای پایان دادن به جنگ هشت ماهه و مذاکره برای آزادی اسرای اسرائیلی است.

سه مقام آمریکایی به رویترز گفتند که بایدن که موافقت اسرائیل با این پیشنهاد را به دست آورده بود، عمداً بدون اعلام آگاهی اسرائیلی‌ها این طرح را اعلام کرده تا فضا را برای عقب‌نشینی نتانیاهو محدود کند. 

 

اگرچه بایدن پیشنهاد آتش‌بس را پیشنهاد اسرائیل توصیف کرد، اما کابینه اسرائیل به طور علنی نسبت به این آتش‌بس واکنش نشان نداد. یکی از دستیاران ارشد نتانیاهو روز یکشنبه تایید کرد که اسرائیل این پیشنهاد را ارائه کرده ، اگرچه این «توافق خوبی» نبوده است.

اعضای راست افراطی کابینه نتانیاهو متعهد شده‌اند که در صورت موافقت او با توافق که حماس را سرپا نگه می‌دارد، از مقام  خود کناره‌گیری می‌کنند، اقدامی که می‌تواند باعث برگزاری انتخابات جدید شود و به زندگی سیاسی طولانی‌ترین رهبر تاریخ اسرائیل پایان دهد. مخالفان در ظاهر میانه‌روتر که در ابتدای جنگ در نمایش وحدت به کابینه جنگ نتانیاهو پیوستند نیز تهدید به کناره‌گیری کرده و گفته‌اند که کابینه او هیچ برنامه ای ندارد.

در همین حال، یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل گفت تا زمانی که مذاکرات بر سر پیشنهاد آتش‌بس در جریان است، تهاجم اسرائیل متوقف نخواهد شد. گالانت در اظهاراتی که رسانه‌های اسرائیلی پس از پرواز با هواپیمای جنگی برای بازرسی جبهه غزه به پرواز درآوردند، گفت: «هر گونه مذاکره با حماس تنها با آتش انجام می‌شود».

اسرائیل روز چهارشنبه از عملیات جدیدی علیه حماس در مرکز غزه خبر داد، جایی که پزشکان فلسطینی گفتند حملات هوایی ده‌ها نفر را کشته است. اوایل روز پنجشنبه، دفتر رسانه‌ای دولت غزه که تحت مدیریت حماس است، اعلام کرد که موشک‌های اسرائیلی دست‌کم ۲۷ نفر را کشته و ده‌ها نفر را زخمی کردند که در یک مدرسه سازمان ملل در نصیرات در مرکز غزه پناه گرفته بودند.