به گزارش اکوایران، واشنگتن به اسرائیل هشدار داد «جنگ محدود» این رژیم  با لبنان ممکن است پای ایران را هم به درگیری باز کند.

دو مقام آمریکایی و یک مقام اسرائیلی به باراک راوید، گزارش‌گر آکسیوس گفتند که دولت بایدن در هفته‌های اخیر به اسرائیل نسبت به «جنگ محدود» در لبنان هشدار داده و گفته این مسئله ممکن است ایران را مجبور به ورود کند.

 تبادل آتش بین اسرائیل و حزب الله که از زمان حمله 7 اکتبر حماس به اسرائیل و آغاز جنگ غزه ادامه داشته در دو هفته گذشته به طور چشمگیری تشدید شده و برخی از افراد در داخل ارتش و کابینه اسرائیل را بر آن داشته تا خواهان گسترش قابل توجه درگیری با حزب‌الله  شوند. 

مقامات آمریکایی و اسرائیلی به راوید گفته‌اند که نگرانی فزاینده ای در ارتش اسرائیل و وزارت دفاع اسرائیل وجود دارد که وضعیت لبنان در حال رسیدن به نقطه عطف است. ایالات متحده و فرانسه در تلاش برای یافتن راه‌حل دیپلماتیک برای کاهش تنش در مرزهای جنوبی لبنان هستند اما این تلاش‌ها تاکنون پیشرفتی نداشته‌اند.

جلوگیری از جنگ همه جانبه بین اسرائیل و حزب‌الله که می‌تواند منجر به ویرانی گسترده در دو طرف مرز شود، هدف اصلی دولت بایدن در تلاش‌هایش برای جلوگیری از گسترش جنگ در غزه به یک درگیری منطقه‌ای بسیار گسترده‌تر بوده است.

اما دولت بایدن معتقد است که بازگرداندن آرامش به این منطقه مرزی بدون آتش‌بس در غزه غیرممکن خواهد بود.

 مقامات آمریکایی به آکسیوس گفته‌اند که دولت بایدن به اسرائیل گفت که فکر نمی‌کند «جنگ محدود» در لبنان یا «جنگ منطقه‌ای کوچک» گزینه‌ای واقع‌بینانه باشد، زیرا کنترل تنش‌ها جلوگیری از گسترش و خروج از آن دشوار خواهد بود.

مقامات آمریکایی و اسرائیلی گفته‌اند، دولت بایدن به اسرائیل هشدار داده که تهاجم زمینی به لبنان، حتی اگر فقط در مناطق نزدیک به مرز باشد، شاید پای ایران را به مناقشه باز کند.

یکی از سناریوهایی که دولت با اسرائیل مطرح کرد این است که جنگ با لبنان ممکن است باعث شود که نیروهای متحد با ایران در سوریه، عراق و حتی یمن را بر آن دارد که بخواهند به جنگ بپیوندند.

درگیری ها بین اسرائیل و حزب الله در امتداد مرز به طور پیوسته در هشت ماه گذشته تشدید شده است. بسیاری از روستاها و شهرهای شمالی سرزمین‌‌های اشغالی در نزدیکی مرز لبنان در حال حاضر خالی از سکنه هستند. بیش از 60000 اسرائیلی که پس از آغاز حمله حزب الله به اسرائیل در 8 اکتبر منطقه را ترک کرده‌اند، هنوز نتوانسته‌اند به سکونت‌گاه‌ها بازگردند.

حزب الله لبنان

هر دو طرف در هفته‌های اخیر دامنه حملات خود را شدت بخشیده‌اند. اخیرا حزب‌الله پهپادها و موشک‌هایی را علیه اهداف ارتش اسرائیل در فاصله ۵۰ کیلومتری از مرز شلیک کرد.

سرلشکر اوری گوردین، فرمانده فرماندهی شمالی ارتش اسرائیل گفته: «[ما] با قدرت و هوشمندی به جنگ ادامه خواهیم داد تا زمانی که وظیفه  [بازگرداندن امنیت و احساس امنیت به شمال]تکمیل شود. این مسئولیت روشن است و بر دوش ما است».

در اوایل این هفته، حملات حزب‌الله و هوای بسیار گرم، موجب شعله‌ور شدن آتش‌سوزی‌های عظیم جنگل‌های این مناطق شد که خاموش کردن آن بیش از 48 ساعت طول کشید. این آتش‌سوزی‌ها و انتقادهای فزاینده عمومی از کابینه در مورد جنگ فرسایشی در شمال منجر به تشکیل جلسه اضطراری سه‌شنبه شب کابینه جنگ شد.

 یک مقام ارشد ارتش اسرائیل گفت که وضعیت نسبت به ماه می تشدید شده، زیرا حزب‌الله حملات پهپادی موفق‌تری را علیه اهداف اسرائیلی انجام داد که رهگیری نشدند. حزب الله شروع به پرتاب راکت‌های «بورکان» با کلاهک‌های 1000 تا 2000 پوندی کرده که خسارات قابل توجهی به پایگاه‌های ارتش اسرائیل در امتداد مرز وارد کرد.

 متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز چهارشنبه گفت که ایالات متحده «به شدت نگران خطر تشدید تنش در امتداد مرز اسرائیل و لبنان» است و «ما درگیر گفت‌وگوهای دیپلماتیک شدید بوده‌ایم تا از تشدید این درگیری خارج از کنترل جلوگیری کنیم. تشدید درگیری به تلفات بیشتر اسرائیلی‌ها و مردم لبنان منجر می‌شود و به امنیت و ثبات کلی اسرائیل در منطقه آسیب زیادی وارد می کند».

مقام اسرائیلی مذکور گفته: «هیچ تصمیمی در جلسه کابینه جنگ اتخاذ نشد، اما ارتش اسرائیل چندین گزینه برای گسترش جنگ ارائه کرد، از جمله تهاجم زمینی با هدف عقب راندن نیروهای نخبه رضوان حزب‌الله از مرز».  او تاکید کرد که از 7 اکتبر دستور ارتش اسرائیل از سوی رهبران سیاسی تمرکز بر شکست حماس در غزه و اجتناب از جنگ در لبنان بوده است. این مقام مسئول گفت که تغییر این سیاست می تواند عواقب گسترده‌ای داشته باشد.

این مقام ارتش اسرائیل گفت که جنگ با حزب الله یا عملیات محدود در لبنان «پیامدهای بزرگی برای اسرائیل» خواهد داشت و سواب هزینه جانی و مادی، احتمالاً منجر به توافقی مشابه آنچه که در حال حاضر بین اسرائیل و لبنان است، می‌شود. وی گفت: ما باید قبل از تصمیم گیری این موضوع را درک کنیم.