به گزارش اکوایران، احتمالاً اوکراین با انجام دو حمله هفته گذشته علیه روسیه، به اولین مزایای استفاده از تسلیحات غربی برای حمله به خاک دشمن پی برده است.

به نوشته الجزیره، در پی تهاجم جدید روسیه به خارکیف در ۱۰ اردیبهشت، فرانسه و آلمان در روزهای ۲۶ و ۲۷ اردیبهشت اعلام کردند که به اوکراین اجازه می‌دهند از تسلیحات آن‌ها علیه اهدافی در خاک روسیه استفاده کند. منابع آمریکایی در تاریخ ۳۰ می به رسانه‌ها گفتند که ایالات متحده به اوکراین اجازه داده تا سلاح‌های آمریکایی را «برای ضدحمله در خارکیف» به کار ببرد.

چراغ‌سبز آمریکا نشان می‌دهد که اوکراین تنها مجاز به هدف قرار دادن مواضعی است که از آنجا مور حمله قرار گرفته باشد؛ اما حق ندارد از اطلاعات آمریکا برای هدف قرار دادن پیشگیرانه سیستم‌های تسلیحاتی و محل تجمع نیروهای روسی استفاده نمی‌کند.

مؤسسه مطالعات جنگ می‌گوید: «این ابهام آمریکا در بازداشتن روسیه از آماده‌شدن برای عملیات تهاجمی در سایر نقاط مرز به سمت شمال اوکراین، ناموفق است». ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین طی هفته گذشته از تجمع نیروهای روسیه در شمال شهر «سومی» اوکراین خبر داد.

احتمالا اولین حمله اعلام‌شده اوکراین به خاک روسیه در جمعه هفته گذشته با تسلیحات غربی بر اساس سوءتفاهم در مورد این محدودیت‌ها بوده باشد.

ستاد کل ارتش اوکراین اعلام کرد: «نیروهای دفاعی اوکراین با موشک‌های ATACMS (موشک‌های تاکتیکی ارتش آمریکا) به گذرگاه کشتی کِرچ حمله کردند. این گذرگاه مرتبا توسط دشمن برای تأمین نیروهایش در کریمه اشغالی مورد استفاده قرار می‌گرفت».

مسیر عبوری از تنگه کرچ در سمت روسیه قرار داشته و این تنگه کریمه را از منطقه کراسنودار کرای روسیه جدا می‌کند؛ جایی که به هیچ وجه نزدیک به خارکیف نیست. خارکیف در مجاورت منطقه بلگورود روسیه واقع شده است.

اوکراین ادعا کرد: «دو فروند کشتی که حامل محموله‌های راه‌آهن و حمل‌ونقلی بودند، به طور قابل توجهی آسیب دید و لجستیک نظامی مختل گشت».

ایالات متحده همچنین اعلام کرد به اوکراین اجازه نمی‌دهد از موشک‌های ATACMS با برد ۳۰۰ کیلومتری خود علیه خاک روسیه استفاده کند. بلکه کی‌یف مجاز به استفاده از آن‌ها برای هدف قرار دادن مناطق اشغالی، عمدتاً کریمه است که در برخی نقاط، تا ۳۰۰ کیلومتر از خط‌مقدم اوکراین فاصله دارد. به نظر می‌رسد حمله بعدی گزارش‌شده اوکراین به خاک روسیه با یک سلاح آمریکایی در منطقه تعیین‌شده انجام شده است.

سفیر آلمان در انگلستان محدودیت‌هایی مشابه با محدودیت‌های آمریکا ابراز داشت و گفت که اوکراین می‌تواند در برابر حملات به منطقه خارکیف «از خود دفاع کند». انگلیس و فرانسه که اولین کشورهایی بودند که محدودیت‌های استفاده از سلاح را لغو کردند، تاکنون علنا چنین محدودیت‌هایی قرار نداده‌اند. برلین و واشنگتن معمولاً محتاط‌تر بوده و آلمان هرگز از آمریکا در کمک‌های نظامی پیشی نگرفته است.

آخر هفته، اوکراین با استفاده از سامانه موشکی پرقدرت هیمارس (HIMARS) به یک مجتمع دفاع هوایی اس-۳۰۰ یا اس-۴۰۰ روسیه در بلگورود حمله کرد. فیلم‌های با موقعیت جغرافیایی مشخص، دو پرتابه‌گر نابودشده و یک پست فرماندهی آسیب‌دیده را نشان می‌دهد.

از زمانی که موضوع محدودیت‌های جغرافیایی مطرح شد، متحدان اوکراین شروع به اعلام موضع خود در مورد استفاده از هواپیماهای اف-۱۶ کردند که قرار است از تابستان امسال تحویل داده شوند. لارس لوکه راسموسن، وزیر امور خارجه دانمارک گفته که هیچ محدودیتی برای استفاده از جنگنده‌های اف-۱۶ برای حمله به اهداف داخل روسیه وجود نخواهد داشت.

کاجسا اولونگرن، وزیر دفاع هلند نیز در تاریخ ۳ ژوئن پیام مشابهی ارسال کرد. او به پولتیکو گفت: «پس از اینکه محموله را به اوکراین تحویل دهیم، مال آن‌هاست تا از آن استفاده کنند». هلند قول داده است که تا پاییز، ۲۴ فروند جنگنده اف-۱۶ را به اوکراین تحویل دهد. دانمارک نیز قرار است هواپیماهای خود را امسال تابستان ارسال کند.

این مواضع در تضاد کامل با موضع بلژیک قرار دارد. الکساندر دی کرو، نخست‌وزیر این کشور گفته که احتمالا به اوکراین اجازه ندهد از جنگنده‌های اف-۱۶ بلژیک یا سایر تسلیحات این کشور برای حمله به روسیه استفاده کند. ینس باستین، عضو مؤسسه آلمانی روابط بین‌الملل و امنیت گفت که بلژیک متحد محتاطی برای اوکراین بوده که تا حدی به خاطر محافظت از تجارت الماس خود است. او گفت: «ما شاهد موارد بیشتری از این‌گونه اختلاف‌نظرها هستیم که منجر به درگیری تلخ و علنی بین کشورهای اتحادیه اروپا می‌شود». او خاطرنشان کرد: «تنها در بسته دوازدهم تحریم‌ها توانستیم به موضوع اصلی درآمد تجارت الماس که بلژیک توانسته بود آن را از بسته‌های تحریم‌های قبلی مستثنی سازد، رسیدگی کنیم».

روسیه با تولید ۴۲ میلیون قیراط الماس در سال ۲۰۲۲، بزرگترین استخراج‌کننده الماس در جهان به شمار می‌رود و بلژیک نیز میزبان بزرگترین بازار الماس جهان است.

ولادیمیر پوتین به لغو محدودیت‌های جغرافیایی با هشدارهای جدیدی پاسخ داد و استفاده از نیروی هسته‌ای را رد نکرده است. روز چهارشنبه، او به سردبیران ارشد سازمان‌های خبری غربی گفت: «ما دکترین هسته‌ای داریم. ببینید چه می‌گوید. اگر اقدامات کسی حاکمیت و تمامیت ارضی ما را تهدید کند، استفاده از همه ابزارهای در اختیارمان ممکن می‌شود».

به نظر می‌رسد جان کربی، سخنگوی امنیت ملی آمریکا اهمیت این تغییر را در روز سه‌شنبه کم‌اهمیت جلوه داد و گفت که اوکراین همیشه توانایی سرنگونی هواپیماهای روسی در حریم هوایی روسیه را داشته و بارها این کار را انجام داده است.