به گزارش اکوایران، بر اساس ارزیابی‌های مقامات اروپایی، کرملین هزاران مهاجر و دانشجوی خارجی را مجبور کرده است که در کنار نیروهای روسیه در جنگ علیه اوکراین بجنگند و نیروی انسانی بیشتری برای حمله خود در منطقه خارکف اضافه کرده است.

به گفته مقامات آگاه، مقامات روسی با استفاده از تاکتیک‌هایی که ابتدا توسط گروه مزدور واگنر به کار گرفته می‌شد، به طور فزاینده‌ای تهدید کرده‌اند که ویزای دانشجویان و کارگران جوان آفریقایی را تمدید نمی‌کنند مگر اینکه آنها با پیوستن به ارتش موافقت کنند.

به گزارش بلومبرگ، یکی از مقامات اروپایی گفت که مسکو همچنین محکومان را از زندان‌های خود جذب می‌کند در حالی که برخی از آفریقایی‌های روسیه با ویزای کار بازداشت شده‌اند و مجبور شده‌اند بین اخراج یا جنگ تصمیم بگیرند.

این مقام که مانند سایر افراد ذکر شده به شرط ناشناس ماندن صحبت می‌کرد، گفت که برخی از این افراد توانسته‌اند به مقامات رشوه بدهند تا در کشور بمانند و همچنان از خدمت سربازی اجتناب کنند.

یکی دیگر از مقامات اروپایی گفت که رویه روسیه در فرستادن مهاجران و دانشجویان به نبرد تحت فشار به اوایل جنگ برمی‌گردد. این مقام افزود، این نیروها به ویژه تلفات بالایی متحمل می‌شوند زیرا به طور فزاینده‌ای در مانورهای تهاجمی خطرناک برای محافظت از واحدهای آموزش دیده مستقر می‌شوند.

بر اساس گزارش‌هایی که به استناد اطلاعات اوکراینی منتشر شده است، روسیه درگیر جذب نیرو برای استخدام مزدوران خارجی در حداقل 21 کشور از جمله چندین کشور در آفریقا شده است. کمپین‌های استخدام ارتش پاداش‌ها و حقوق پرسودی را برای کسانی که به عنوان سرباز قراردادی ملحق می‌شوند، ارائه می‌کند.

استخدام‌کنندگان همچنین مهاجران و دانشجویانی را که قبلاً به دنبال کار در روسیه بودند، هدف قرار داده‌اند و در برخی موارد، دیگران را با وعده‌های کاری سودآور قبل از وادار کردن آنها به آموزش و اعزام به جبهه، فریب داده‌اند.

در حالی که ولادیمیر پوتین به دنبال سرمایه گذاری در راستای تغییر روند جنگ در سال جاری است، توانایی روسیه برای بسیج تعداد بسیار بیشتری از نیروها می‌تواند به عامل مهمی در درگیری‌ها تبدیل شود.

در حال حاضر، نیروهای او با وجود کمبود نیرو و مهمات در سمت اوکراین، به آرامی در شمال شرق اوکراین پیشروی کرده و متحمل خسارات سنگین شده‌اند.

به گفته وزارت دفاع بریتانیا، ارتش روسیه در ماه مه روزانه بیش از 1200 نفر را از دست داده است که بالاترین میزان تلفات آن در جنگ است. بریتانیا تخمین می‌زند که از آغاز تهاجم، روسیه شاهد کشته یا زخمی شدن حدود 500000 پرسنل بوده است. بلومبرگ قادر به تأیید مستقل این ارقام نیست.

در نشستی با رسانه‌های خارجی در اواخر چهارشنبه در سن پترزبورگ، پوتین به طور تلویحی اشاره کرد که حدود 10000 سرباز روسی در ماه کشته یا زخمی می‌شوند و تلفات اوکراین پنج برابر بیشتر است.

در حالی که کرملین نتوانسته در میدان نبرد به موفقیت دست یابد، عملیات بمباران خارکف، دومین شهر بزرگ اوکراین را افزایش داده است. مقامات غربی می‌گویند به نظر می‌رسد این حملات برای غیرقابل سکونت کردن شهر طراحی شده‌اند.

پوتین در حالی که به دنبال حفظ حمایت عمومی در روسیه است، تاکنون در برابر بسیج تمام عیار مقاومت کرده است و روسیه می‌گوید که توانسته است سهم قابل توجهی از خسارات خود را - از نظر تعداد اگر نه استاندارد سربازان - از طریق استخدام داوطلبانه که ده‌ها هزار نفر را به خود جذب کرده است، جبران کند.

دولت کاتماندو اوایل سال جاری اعلام کرد که از حدود 400 مرد جوان نپالی که توسط روسیه استخدام شده‌اند آگاه است، اما احتمالاً تعداد بیشتری بدون اطلاع دولت ثبت‌نام کرده‌اند. تصمیم هند برای متوقف کردن استخدام گورکا‌های نپال برای ارتش خود، پایان دادن به یک سنت 200 ساله، ممکن است نپالی‌‎ها را تشویق کند که در روسیه و جاهای دیگر به دنبال کار بگردند.

یک مقام ارشد اوکراینی گفت که آنها شاهد افزایش تعداد جنگجویان خارجی در میان زندانیانی بوده‌اند که اوکراین در میدان جنگ اسیر کرده است. آنها گفتند که آفریقایی‌ها و نپالی‌ در میان آن‌ها بودند.

یکی دیگر از مقامات اروپایی گفت که برخی از متحدان اوکراین در نظر دارند تا آنچه را که می‌دانند با کشورهای تاثیر گرفته از این موضوع به اشتراک بگذارند.

گروه هفت که هفته آینده اجلاس سران رهبران را در ایتالیا برگزار خواهند کرد، تلاش کرده‌اند کشورهای به اصطلاح جنوب جهانی را متقاعد کنند که حمایت بیشتری از اوکراین ارائه دهند. اما بسیاری از این کشورها در عوض بی‌طرف مانده‌اند، در حالی که جمعیت آنها کانون تلاش‌های کمپین اطلاعات غلط مسکو بوده است.

رویترز سال گذشته گزارش داد که گروه مزدور واگنر چندین شهروند آفریقایی را به عنوان بخشی از تلاش برای جذب محکومان از زندان‌های روسیه برای نیروهای خود در اوکراین به خدمت گرفته است. این خبرگزاری داستان سه مرد از تانزانیا، زامبیا و ساحل عاج را دنبال کرد.

به گفته یوگنی پریماکوف، رئیس روسوتروونیچستوو، سازمانی که به گسترش دانش در مورد روسیه در خارج از کشور اختصاص دارد، در حال حاضر 35000-37000 دانشجوی آفریقایی در روسیه هستند.

او روز پنجشنبه در مجمع بین‌المللی اقتصاد سن پترزبورگ گفت: «هر سال حدود 6500 دانشجو از آفریقا برای تحصیل رایگان در روسیه ثبت نام می‌کنیم.»