به گزارش اکوایران، به گفته دو مقام ارشد فعلی آمریکا و دو مقام ارشد سابق، مقامات دولت بایدن در مورد احتمال مذاکره برای یک توافق دوجانبه با حماس برای تضمین آزادی پنج آمریکایی اسیر در غزه، در صورت شکست مذاکرات آتش‌بس فعلی که شامل اسرائیل است، گفتگو کرده‌اند.

این مقامات گفتند که این مذاکرات شامل اسرائیل نمی‌شود و از طریق مذاکره کنندگان قطری انجام می‌شود. مقامات کاخ سفید از اظهار نظر در این باره خودداری کردند.

به گزارش ای‌بی‌سی‌نیوز، دولت بایدن گفته است که معتقد است حماس پنج اسیر آمریکایی را که در حمله 7 اکتبر به اسرائیل ربوده شده بودند، در اختیار دارد. مقامات آمریکایی همچنین امیدوارند بقایای سه شهروند آمریکایی دیگر را که گمان می‌رود در آن روز توسط حماس کشته شده‌اند و سپس اجساد آنها به غزه برده شده را پس بگیرند.

مقامات مذکور نمی‌دانستند که آمریکا در ازای آزادی اسرای آمریکایی چه چیزی به حماس می‌دهد. اما به گفته این مقامات، حماس می‌تواند انگیزه‌ای برای انجام یک توافق یکجانبه با ایالات متحده داشته باشد زیرا انجام این کار احتمالاً روابط بین ایالات متحده و اسرائیل را بیشتر تیره می‌کند و فشار سیاسی داخلی بیشتری را بر بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل وارد می‌کند.

یکی از مقامات سابق گفت، بحث‌های داخلی همچنین در این زمینه صورت گرفته است که آیا احتمال توافق به شکل یکجانبه آمریکا با حماس ممکن است نتانیاهو را برای موافقت با نسخه‌ای از پیشنهاد آتش‌بس فعلی تحت فشار بگذارد یا خیر.

رهبر اسرائیل در حال حاضر تحت فشار شدید اعضای خانواده اسرا برای دستیابی به توافقی است که عزیزان آنها را آزاد کند. در اوایل این هفته، مقامات اسرائیلی تخمین زدند که حدود 120 اسیر هنوز در دست حماس هستند و 43 نفر از آنها در اسارت کشته شده‌اند.

پنج آمریکایی که گمان می‌رود در غزه نگهداری می‌شوند عبارتند از: ادان الکساندر، ساگی دکل-چن، هرش گلدبرگ-پولین، عمر نوترا و کیت سیگل.

در آخر هفته، چهار اسیر اسرائیلی ربوده شده از جشنواره موسیقی نوا در عملیاتی که توسط نیروهای دفاعی اسرائیل انجام شد، نجات یافتند. وزارت بهداشت غزه اعلام کرد که دست کم 274 فلسطینی از جمله ده‌ها کودک در جریان حمله اسرائیل کشته شدند.

 روز دوشنبه، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه به منطقه سفر کرده تا در مورد آخرین تلاش‌ها برای تضمین یک توافق آتش‌بس گفتگو کند. یک مقام ارشد دولت بایدن به ان‌بی‌سی نیوز گفت که حمله اسرائیل برای آزادی چهار اسیر در روز شنبه احتمالاً تلاش‌های بلینکن برای دستیابی به توافق و آزادی اسرای باقی‌مانده را دشوارتر خواهد کرد.این مقام ارشد دولت گفت که نجات اسرای اسرائیلی تنها عزم نتانیاهو را برای ادامه عملیات نظامی در غزه تقویت کرده است، نه اینکه درگیری را متوقف کند.

در برخی از تلاش‌های گذشته برای آزادی آمریکایی‌هایی که در خارج از کشور بازداشت شده‌اند ، ایالات متحده مبادله زندانیان را انجام داده است. مشخص نیست که آیا زندانیانی در بازداشتگاه ایالات متحده وجود دارند که حماس بخواهد آزادی آنها را تضمین کند و دولت بایدن آزادی چه کسانی را بر اساس جرایم محکومیت جنایی آنها قابل قبول بداند.

با این حال، مقام ارشد کنونی ایالات متحده گفت که ایده تلاش برای مذاکره برای توافق بین دولت بایدن و حماس در صورت شکست توافق آتش‌بس پیشنهادی فعلی، یک گزینه بسیار واقعی است.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید روز یکشنبه گفت که ایالات متحده همچنان منتظر پاسخ «رسمی» حماس به آخرین پیشنهاد است. هفته گذشته، بیل برنز، رئیس سیا و برت مک گورک، هماهنگ‌کننده خاورمیانه کاخ سفید، هر دو برای ادامه گفتگوها در مورد این پیشنهاد به منطقه سفر کردند.