به گزارش اکوایران، در میانه فشارها برای ایجاد آتش‌بس در غزه، ایالات متحده در تلاش است تا از جنگ اسرائیل و حزب الله جلوگیری کند.

به نوشته باراک راوید، گزارش‌گر آکسیوس،  به گفته مقامات آمریکایی، دولت بایدن به شدت نگران است که تشدید درگیری‌ها بین اسرائیل و حزب الله در روزهای اخیر به یک جنگ همه جانبه تبدیل شود و واشنگتن در تلاش است تا از آن جلوگیری کند.

 در میان تلاش‌های بسیار حساس برای دستیابی به توافق آتش بس در غزه، یک جنگ تمام عیار در جنوب لبنان به طور چشمگیری بحران منطقه‌ای را تشدید می‌کند و پای ایالات متحده را به شکل عمیق‌تری به درگیری‌ها می‌کشاند.

بر اساس گزارش‌های قبلی، دولت بایدن در هفته‌های اخیر به اسرائیل نسبت به «جنگ محدود» در لبنان هشدار داده است - چرا که در این صورت ممکن است متحدین ایران  در سوریه، عراق و حتی یمن به این درگیری بپیوندند.

مقامات آمریکایی به راوید گفته‌اند که ایالات متحده نگران تعجیل اسرائیل در جنگ با حزب الله - یا تمایل به جنگ - بدون استراتژی روشن یا در نظر گرفتن پیامدهای کامل یک درگیری گسترده است. این مقامات می‌گویند که دولت بایدن در تلاش است تا حد امکان درگیری بین اسرائیل و حزب‌الله را مهار کند و در عین حال برای تضمین یک توافق آتش‌بس و مبادله اسرا در غزه تلاش می کند.

کاخ سفید معتقد است که آتش‌بس در غزه تنها چیزی است که تنش‌ها در مرزهای جنوبی لبنان را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد.

اسرائیل روز سه‌شنبه یک حمله هوایی انجام داد که در آن یکی از فرماندهان ارشد حزب‌الله در شهر جویا در فاصله شش مایلی شمال مرز کشته شد. طالب سامی عبدالله فرمانده یگان ناصر بود که مسئولیت عملیات حزب الله در شرق مرز با اسرائیل را بر عهده دارد. سه نفر از دستیاران او نیز در این حمله کشته شدند. عبدالله - که به گفته مقامات ارتش اسرائیل، درجه او معادل سرتیپ بود - ارشدترین فرمانده حزب الله بود که از 7 اکتبر کشته شد.

حزب الله لبنان

روزنامه الاخبار وابسته به حزب‌الله اذعان کرد که عبدالله یک فرمانده میدانی برجسته بود و کشته شدن وی ضربه مهمی به این گروه وارد کرد. هاشم صفی‌الدین، رئیس کمیته اجرایی حزب‌الله در مراسم تشییع جنازه عبدالله در روز چهارشنبه گفت که این جنبش حملات خود علیه اسرائیل را از نظر کمی و کیفی افزایش خواهد داد. حزب الله به سرعت این وعده را عملی کرد و روز چهارشنبه 200 موشک به سمت اسرائیل پرتاب کرد که بزرگ‌ترین حمله از 7 اکتبر تاکنون بود. یکی از اهداف اسرائیلی که حزب‌الله به آن حمله کرد، کارخانه خودروهای زرهی بود.

سابرینا سینگ، معاون سخنگوی پنتاگون به خبرنگاران گفت: «شامگاه سه‌شنبه، لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا با همتای اسرائیلی خود یوآو گالانت تماس گرفت و در مورد وضعیت با لبنان گفتگو کرد». او گفت: «ما نگران افزایش درگیری‌ها در شمال [سرزمین‌های اشغالی] هستیم. ما نمی‌خواهیم این موضوع به یک درگیری منطقه‌ای گسترده تبدیل شوده و خواستار کاهش تنش‌ها هستیم».

ژنرال جوزف عون، فرمانده ارتش لبنان، این هفته برای دیدار با مقامات کاخ سفید، پنتاگون و اعضای کنگره درباره بحران کنونی به واشنگتن سفر می کند.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، در جریان یک کنفرانس مطبوعاتی در دوحه در روز چهارشنبه گفت که «با اطمینان می‌توان گفت که در واقع هیچ کس به دنبال آغاز جنگ نیست». او افزود که اکثر طرف‌های درگیر معتقدند که می‌توان و باید یک راه‌حل دیپلماتیک برای اختلافاتی وجود داشته باشد که می‌تواند جرقه درگیری گسترده‌تر شود. بلینکن تاکید کرد: «آنچه از همه افراد ذیربط و دیگرانی که روی این موضوع کار می‌کنند شنیده‌ام این است که ترجیح زیادی برای راه‌حل دیپلماتیک وجود دارد».

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، در حالی که همراه با بایدن برای شرکت در اجلاس سران گروه هفت به ایتالیا سفر کرده، به خبرنگاران در هواپیمای ایر فورس وان گفت که ایالات متحده «به طور ویژه نگران» تبادل آتش در سراسر مرز با لبنان است. وی تاکید کرد که آمریکا در این زمینه در حال رایزنی نزدیک با اسرائیل است.