به گزارش اکوایران، ارتش اسرائیل روز یکشنبه از توقف تاکتیکی حملات خود در جنوب نوار غزه خبر داد تا امکان ارسال مقادیر بیشتری از کمک‌های بشردوستانه را فراهم کند.

ارتش این رژیم گفت که توقف درگیری در منطقه رفح در ساعت 8 صبح آغاز خواهد شد و تا ساعت 7 بعد از ظهر به قوت خود باقی خواهد ماند. به گفته ارتش این توقف‌ها هر روز تا اطلاع ثانوی انجام می‌شود.

به گزارش رویترز، این توقف با هدف اجازه دادن به کامیون‌های کمک‌رسانی برای رسیدن به گذرگاه کرم شالوم، نقطه ورودی اصلی کمک‌های دریافتی است. در این بیانیه آمده است که این توقف با سازمان ملل متحد و آژانس‌های کمک‌رسانی بین‌المللی هماهنگ شده است.

این گذرگاه از زمانی که نیروهای زمینی اسرائیل در اوایل ماه مه وارد رفح شدند، با محدودیت مواجه شده است.

حمله نظامی هشت ماهه اسرائیل به گروه حماس، غزه را وارد یک بحران انسانی کرده است و سازمان ملل از گرسنگی گسترده و صدها هزار نفر در آستانه قحطی خبر می‌دهد. جامعه بین‌المللی از اسرائیل خواسته است تا برای کاهش بحران تلاش بیشتری کند.

بر اساس ارقام دفتر بشردوستانه سازمان ملل متحد موسوم به OCHA، از 6 می تا 6 ژوئن، سازمان ملل به طور متوسط روزانه 68 کامیون کمک دریافت کرده است. این میزان از 168 کامیون در روز در ماه آوریل و از 500 کامیون در روز که گروه‌های امدادی می‌گویند به آنها نیاز است، بسیار کمتر است.

جریان کمک در جنوب غزه همزمان با افزایش نیازهای بشردوستانه کاهش یافت. بیش از یک میلیون فلسطینی، که بسیاری از آنها قبلا آواره شده بودند، پس از تهاجم به رفح گریختند.

نهاد نظامی اسرائیل که بر توزیع کمک‌ها در غزه نظارت دارد، ادعا مچکرده هیچ محدودیتی برای ورود کامیون‌ها وجود ندارد. این سازمان مدعیست که بیش از 8600 کامیون از انواع مختلف، اعم از کمکی و تجاری، از 2 می تا 13 ژوئن، به طور متوسط 201 دستگاه در روز، از همه گذرگاه‌ها وارد غزه شده‌اند. اما بسیاری از این کمک‌ها در گذرگاه‌ها انباشته شده و به مقصد نهایی خود نرسیده‌اند.

شیمون فریدمن، سخنگوی COGAT، گفت که مقصر سازمان ملل است که محموله‌های آن در سمت غزه در کرم شالوم جمع شده است. او گفت که آژانس‌ها «مشکلات اساسی لجستیکی دارند که آنها را برطرف نکرده‌اند‌.»

سازمان ملل چنین اتهاماتی را رد می‌کند. این گزارش می‌گوید که جنگ بین اسرائیل و حماس اغلب باعث می‌شود عبور و مرور کامیون‌های سازمان ملل در غزه به کرم شالوم که دقیقاً در مجاورت مرز اسرائیل است، بسیار خطرناک باشد.

هدف از ترتیبات جدید کاهش نیاز به هماهنگی تحویل با ایجاد یک پنجره 11 ساعته بدون وقفه در هر روز برای تردد کامیون‌ها به داخل و خارج از گذرگاه است.

هنوز مشخص نیست که آیا ارتش امنیت کامیون‌های کمک‌رسانی را هنگام حرکت در امتداد بزرگراه تأمین خواهد کرد یا خیر.

در همین حال جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید روز شنبه گفت که میانجی‌های قطر و مصر قصد دارند به زودی با نیروهای حماس تعامل کنند تا ببینند آیا راهی برای پیشبرد پیشنهاد آتش‌بس غزه توسط جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا وجود دارد یا خیر.

سالیوان در حاشیه نشست صلح اوکراین با خبرنگاران صحبت کرد و از او درباره تلاش‌های دیپلماتیک برای دستیابی به توافقی برای حماس برای آزادی برخی از اسرایی که از 7 در غزه به سر می‌برند، پرسیده شد.

سالیوان گفت که به طور خلاصه با یکی از طرفین اصلی، شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، نخست وزیر قطر صحبت کرده است و آنها روز یکشنبه در حالی که هر دو برای کنفرانس اوکراین در سوئیس هستند، درباره غزه صحبت خواهند کرد.

حماس از پیشنهاد آتش‌بس استقبال کرده است، اما اصرار دارد که هرگونه توافقی باید پایان جنگ را تضمین کند، درخواستی که اسرائیل هنوز آن را رد می‌کند. سالیوان گفت که مقامات آمریکایی واکنش حماس را از نزدیک بررسی کرده‌اند.

او گفت که مقامات آمریکایی معتقدند راهی برای دستیابی به توافق وجود دارد و گام بعدی این است که میانجی‌های قطری و مصری با حماس گفتگو کنند.