به گزارش اکوایران، قدرت‌های غربی و کشورهای دیگر جهان از دومین روز نشست بزرگ سوئیس برای پیگیری اجماع در محکومیت حمله روسیه به اوکراین و تاکید بر نگرانی‌ها در مورد هزینه‌های انسانی جنگ استفاده خواهند کرد.

پیش نویس بیانیه نهایی اجلاس سران که توسط رویترز مشاهده شد، به تهاجم روسیه به عنوان یک «جنگ» اشاره می‌کند - برچسبی که مسکو آن را رد می‌کند - و خواستار بازگرداندن کنترل اوکراین بر نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا و بنادر آن در دریای آزوف است.

به گزارش رویترز، مسکو آنچه را که عملیات نظامی ویژه خود در اوکراین می‌خواند، به عنوان بخشی از مبارزه گسترده‌تر با غرب می‌داند که می‌گوید می‌خواهد روسیه را به زانو درآورد. کیف و غرب می‌گویند روسیه در حال جنگ غیرقانونی برای کشورگشایی است.

رهبران جهان از جمله کامالا هریس، معاون رئیس جمهور ایالات متحده، اولاف شولتز، صدراعظم آلمان و امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه، آخر هفته در یک استراحتگاه کوهستانی در تلاش برای تقویت حمایت بین‌‌المللی برای پایان دادن به جنگ گرد هم آمدند.

بسیاری از رهبران غربی با استناد به منشور سازمان ملل در دفاع از تمامیت ارضی اوکراین و رد درخواست‌های ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه برای بخش‌هایی از اوکراین به عنوان شرط صلح، تهاجم را به شدت محکوم کردند.

پدرو سانچز، نخست وزیر اسپانیا گفت: «یک چیز در این درگیری مشخص است: یک متجاوز وجود دارد که پوتین است و یک قربانی وجود دارد که مردم اوکراین هستند.»

انتظار می‌رود برخی از رهبران زودتر از موعد از نشست خارج شوند و مذاکرات روز یکشنبه به سمت پیگیری موضع مشترک در مورد نیاز به امنیت هسته‌ای و غذایی و بازگشت اسیران جنگی و کودکانی که در جریان درگیری‌ها از اوکراین خارج شده‌اند، پیش خواهد رفت.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید به خبرنگاران گفت که قطر به میانجیگری برای بازگرداندن 30 کودک اوکراینی یا بیشتر از روسیه به خانواده‌هایشان کمک کرده است.

سالیوان گفت: «این امر نیازمند فشار بین‌المللی است. جامعه بین‌الملل - و نه فقط ایالات متحده یا اروپا - بلکه کشورهای غیرمعمول نیز باید بگویند آنچه روسیه در اینجا انجام داده از نظر اخلاقی مذموم است و باید تغییر کند.»

کیف می‌گوید از زمان آغاز جنگ، حدود 20 هزار کودک بدون رضایت خانواده یا قیم به روسیه یا سرزمین‌های تحت اشغال روسیه برده شده‌اند. مسکو این موضوع را رد می‌کند و می گوید که از کودکان آسیب پذیر در منطقه جنگی محافظت کرده است.

پیش نویس بیانیه مورخ 13 ژوئن، خواستار بازگرداندن همه کودکانی که به طور غیرقانونی خارج شده‌اند، شده است.

ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، از مشارکت بیش از 90 کشور در تفرجگاه بورگن استوک مشرف به دریاچه لوسرن به‌عنوان نمایشی از حمایت بین‌المللی از کیف قدردانی کرد. برخی از متحدان اروپایی گفتند که برای ایجاد یک طرح صلح پایدار نیاز به همکاری گسترده‌تر است.

یکی از آرزوهای اصلی سازمان‌دهندگان سوئیسی و اوکراینی این است که روز یکشنبه کشور میزبان را برای کنفرانس بعدی اعلام کنند.

عربستان سعودی یکی از کشورهای مورد علاقه است و شاهزاده فیصل بن فرحان آل سعود، وزیر امور خارجه، گفت که پادشاهی آماده کمک به روند صلح است، اما هشدار داد که یک راه حل قابل دوام به «مصالحه دشوار» بستگی دارد.

به گفته منابع، ایجاد توازن در بیانیه پایانی اجلاس بین محکومیت صریح حمله روسیه به اوکراین و عبارتی که از گسترده‌ترین حمایت ممکن برخوردار است، بخشی از کشمکش‌های دیپلماتیک در این رویداد بوده است.

باید دید چند کشور از یک بیانیه مشترک نهایی حمایت خواهند کرد.