به گزارش اکوایران، رهبران کشورهای اتحادیه اروپا روز دوشنبه در بروکسل گردهم آمدند تا در مورد اهداف سیاستی برای پنج سال آینده، از مسائل دفاعی تا اقتصادی، و همچنین افرادی که باید در مناصب برتر اتحادیه اروپا قرار بگیرند، بحث کنند.

این نشست غیررسمی، اولین گردهمایی رهبران پس از انتخابات پارلمان اروپا بود که برای احزاب راست‌ میانه و ملی‌گرایان راست‌گرا نتایج خوبی داشت، اما برای امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه و اولاف شولتز، صدراعظم آلمان تحقیرآمیز بود.

به نوشته رویترز، رهبران قرار است درباره اینکه چه کسانی باید رؤسای بعدی کمیسیون اروپا، شورای اروپا و مسئول سیاست خارجی باشد، بحث کنند، اما به نظر می‌رسد تصمیم‌ها در این مورد قبلا گرفته شده است.

اورسولا فون در لاین آلمانی، رئیس فعلی کمیسیون اتحادیه اروپا، در موقعیت مناسبی برای کسب دور دوم ریاست قرار دارد، به ویژه با توجه به موفقیت انتخاباتی حزب راست میانه او، حزب مردم اروپا.

۱۳ نفر از رهبران ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا از احزاب ملی هستند که حزب مردم اروپا را تشکیل می‌دهد. او با حمایت فرانسه و آلمان اکثریت لازم برای نامزدی را به دست خواهد آورد.

فرانسه پیش از این به دنبال گزینه‌های جایگزین برای فون در لاین بود، اما با فراخوان ماکرون برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمان در ۳۰ ژوئن، دولت فرانسه اکنون ثبات در اتحادیه اروپا را ترجیح می‌دهد.

آنتونیو کاستا، نخست‌وزیر سابق پرتغال، قرار است به عنوان رئیس بعدی شورای اروپا انتخاب شود و ریاست نشست‌های سران را بر عهده گیرد.

کایا کالاس، نخست‌وزیر استونی و از جناح لیبرال، به عنوان نماینده عالی اتحادیه اروپا در امور خارجه نامزد خواهد شد تا توزیع متعادل مناصب از نظر جغرافیایی و سیاسی در سراسر اتحادیه تضمین شود.

رهبران کشورهای اروپایی قرار است انتخاب‌های خود را در نشست سران اتحادیه اروپا در ۲۷ و ۲۸ ژوئن قطعی کنند. فون در لاین سپس به حمایت پارلمان اروپا نیز نیاز دارد که در اولین جلسه خود در ۱۶ جولای رأی‌گیری خواهد کرد.

کل کمیسیون ۲۷ نفره، از جمله مسئول سیاست خارجی، نیز به حمایت پارلمان نیاز دارد.

همچنین انتظار می‌رود رهبران اتحادیه اروپا در مورد برنامه‌های پنج ساله آینده پارلمان بحث کنند. آن‌ها قرار است در نشست سران در اواخر ژوئن، «دستورکار استراتژیک» خود را تأیید کنند.

رهبران به زودی گزارشی از ماریو دراگی، نخست وزیر سابق ایتالیا و رئیس بانک مرکزی اروپا، در مورد تقویت چشم انداز اقتصادی اتحادیه اروپا دریافت خواهند کرد. او روز جمعه در سخنرانی خود گفت که این اتحادیه به انرژی ارزان‌تر و اتحاد بازارهای سرمایه برای هدایت پس‌اندازهای خصوصی به سمت سرمایه‌گذاری نیاز دارد.