000_8ZY4YW

آنگ سان سوچی، دختر آنگ سان، قهرمان استقلال میانمار در 19 ژوئن 1945 چشم به جهان گشود.

آنگ سان سوچی، رهبر دمکراسی‌خواهی است که پس از نزدیک به نیم قرن، موفق شد حکومت را از نظامیان میانمار بگیرد. اتحادیه ملی دموکراسی به رهبری سوچی در انتخابات 2015 توانست ۵۹٪ آرای ملی و ۸۱٪ کرسی‌های مجلس را از آن خود کند. او که وعده کاهش نقش نظامیان در سیاست را داده بود، پس از پیروزی به عنوان مشاور دولت رسید؛ مقامی که ارزشی هم ارز با نخست وزیری داشت.

اقلیت روهینگیایی‌ در طی سال‌ها درگیری‌های خشونت‌باری با بودایی‌ها داشتند. سوچی به متحدان غربی خود وعده داده بود که به این وضعیت سروسامان دهد. اما در ماه اوت ۲۰۱۷ اتفاقی رقم خورد که منجر شد سازمان ملل ارتش میانمار را به حملات نسل‌کشی محکوم کند؛ شبه‌نظامیان روهینگیایی به نیروهای امنیتی میانمار حمله کردند و ارتش نیز در واکنش به این حملات، صدها روستا را به آتش کشید و دست به کشتار جمعی و تجاوز جمعی زد.

سوچی در واکنش به این حادثه، ارتش را مجری قانون خطاب کرد. این موضع خانم آنگ، موجب به راه افتادن موجی از مخالفت‌ها علیه او شد. او در سال ۲۰۱۹ به دادگاه بین‌المللی «لاهه» رفت تا از خود در برابر اتهام نسل‌کشی دفاع کند. سوچی با اینکه به جنایات صورت گرفته در جنگ و سرکوب اعتراف کرد، اما در کل سرکوب‌های ارتش را عملیاتی قانونی علیه تروریست‌ها خواند.

پس از موضع‌گیری آنگ سان سوچی در دادگاه‌های بین‌الملی، بسیاری از هوادارانش در سراسر جهان او را محکوم کردند.

بازداشت خانم آنگ و تحریم‌ها علیه میانمار

آنگ سان سوچی و نزدیکانش در حزب اتحادیه ملی دموکراسی در پی کودتای نظامیان در این کشور آسیای جنوب شرقی در یک رشته حملات شبانه دستگیر شد و به زندان افتادند. این بازداشت گروهی در فوریه ۲۰۲۱ پس از آن روی داد که ارتش این کشور بر درخواست خود جهت انجام تحقیقات در مورد بروز تقلب در انتخاباتی که سوچی و حزبش در آن پیروز شدند، پافشاری می‌کرد.

پس از به زندان افتادن خانم آنگ، بیل ریچاردسون دیپلمات سابق ایالات متحده اعلام کرد، دولت‌های بسیاری در جهان، از جمله دولت جو بایدن نظامیان میانمار را تحریم کردند.

زندانی بودن برای سوچی اتفاق غریبی نیست. او پیش از انتخابات میانمار، بین ژوئیه ۱۹۸۹ تا نوامبر ۲۰۱۰، مجموعا 15 سال از عمر خود را در حبس خانگی به‌سر برد.

آنگ سان سوچی با تمام فراز و فرود سیاسی‌اش، در بین مردم میانمار از محبوبیت زیادی برخوردار است؛ در حالی که ارتش هرکسی را که در ملأ عام نامش را به زبان می‌آورد، بازداشت می‌کرد، مردم با لقب «بانو» از او یاد می‌کردند. ارتش نیز در اقدامی برای بدنام کردن او، سوچی را «بازوی پنهان غرب» نامید. با تمام این تفاسیر او توجه جهانیان را به نقض حقوق بشر در حکومت نظامی میانمار، به این کشور جلب کرد و توانست جایزه صلح نوبل را در سال 1991 به دست بیاورد.

شورای نظامی حاکم بر میانمار در بیانیه‌ای در آگوست 2023 اعلام کرد که آنگ سان سوچی، عفو و آزاد شده است.