به گزارش اکوایران، حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله، این هفته در یک سخنرانی آتشین، قبرس در همسایگی لبنان را مورد اشاره قرار داد و تهدید کرد که اگر این کشور به اسرائیل در جنگ احتمالی بین گروه لبنانی و اسرائیل کمک کند، این جزیره کوچک مدیترانه را هدف قرار خواهد داد.

یک روز پس از هشدار اسرائیل مبنی بر اینکه چشم‌انداز «یک جنگ همه‌جانبه در لبنان خیلی نزدیک است»، رهبر حزب الله در یک سخنرانی تلویزیونی در روز چهارشنبه، گفت که اگر قبرس فرودگاه‌ها و پایگاه‌های خود را به روی نیروهای اسرائیلی باز کند، این کشور نیز بخشی از این جنگ خواهد بود.»

نیکوس کریستودولیدس، رئیس جمهور قبرس در پاسخ به این اظهارات، شرکت داشتن در جنگ را رد کرد.

او گفت: «این اظهارات خوشایند نیست، اما ارائه تصویری مبنی بر دست داشتن قبرس در عملیات جنگ به هیچ وجه با آنچه تلاش می‌شود انجام شود مطابقت ندارد، به‌هیچ‌وجه.» و افزود که راه‌های ارتباطی این کشور با دولت‌های لبنان و ایران باز است.

لبنان

اتحادیه اروپا روز پنجشنبه به دفاع از قبرس شتافت و گفت که از آنجایی که این جزیره «یکی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا است، این بدان معناست که اتحادیه اروپا قبرس است و قبرس اتحادیه اروپا است.»

پیتر استانو، سخنگوی اتحادیه اروپا به خبرنگاران گفت: «هر گونه تهدید علیه یکی از کشورهای عضو ما تهدیدی علیه اتحادیه اروپا است.»

به گزارش رسانه دولتی لبنان، عبدالله بو حبیب، وزیر امور خارجه لبنان در تلاشی برای کنترل خسارات در تماس تلفنی با همتای قبرسی خود، کنستانتینوس کومبوس، «اعتماد مستمر لبنان به نقش مثبت قبرس در حمایت از ثبات در منطقه» را ابراز کرد.

به نوشته سی‌ان‌ان، در حالی که کارشناسان می‌گویند وقوع جنگ بین اسرائیل و حزب الله همچنان بعید است، ذکر نام قبرس بُعد جدیدی به درگیری اسرائیل و حماس در غزه می‌بخشد، و آن خطر کشیده شدن یک کشور اتحادیه اروپا به جنگی است که قبلاً در سراسر خاورمیانه گسترش یافته و روابط قبرس با اسرائیل را در کانون توجه قرار داده است.

این‌ها چیزهایی است که می‌دانیم:

چرا موقعیت قبرس مهم است؟

به عنوان جزیره‌ای در مدیترانه شرقی که بر روی خط گسل ژئوپلیتیکی بین خاورمیانه و جنوب اروپا واقع شده است، قبرس از نظر جغرافیایی به درگیری‌های خاورمیانه بسیار نزدیک‌تر است تا مراکز قدرت اروپایی.

این جزیره دو برابر ایالت دلاور ایالات متحده وسعت دارد و به دو قسمت تقسیم شده است: بخش جنوبی یونانی زبان معروف به جمهوری قبرس و منطقه ترک زبان معروف به جمهوری ترک قبرس شمالی. دو دستگی جزیره نشان دهنده رقابت بین دشمنان منطقه ای یونان و ترکیه است. بیشتر جامعه بین‌المللی فقط حاکمیت بخش یونانی قبرس را به رسمیت می‌شناسد و این کشوری است که تهدیدات نصرالله متوجه آن بود.

جمهوری قبرس عضو اتحادیه اروپا است اما عضو اتحاد دفاعی ناتو نیست که کشورهای عضو را موظف به دفاع از یکدیگر می‌کند. حدود 920،000 نفر در این کشور زندگی می‌کنند که پایتخت آن نیکوزیا است.

روابط قبرس با اسرائیل چقدر نزدیک است؟

روابط دیپلماتیک بین قبرس و اسرائیل در سال 1960 و پس از استقلال این جزیره از استعمار بریتانیا آغاز شد، اما قبرس تا سال 1994 سفارت خود را در تل آویو افتتاح نکرد. روابط در دهه‌های 1980 و 1990 به دلیل مسائلی از جمله روابط نزدیک اسرائیل با ترکیه و درگیری اعراب و اسرائیل، که در آن قبرس در کنار کشورهای عربی قرار گرفت و از تشکیل دولت فلسطین حمایت کرد، تیره شد.

در اواخر دهه 1990 و 2000، زمانی که اسرائیل برای مشارکت اقتصادی به سمت شرق مدیترانه روی آورد، به ویژه پس از کشف گاز طبیعی در این منطقه، روابط دوباره بهبود یافت. کارشناسان می‌گویند اسرائیل همچنین به قبرس به عنوان شریکی برای خنثی کردن تهدیدات منطقه‌ای به ویژه از سوی ترکیه و گروه‌های مرتبط با ایران نگاه کرده است.

اسرائیل در سال های اخیر از خاک قبرس برای آموزش نیروهای خود برای جنگ احتمالی با حزب الله استفاده کرده است. ارتش اسرائیل مدعی شده است دلیل این کار این است که شرایط محیطی قبرس شبیه به لبنان است.

لبنان

در سال 2022، ارتش اسرائیل یک مانور نظامی مشترک با نیروهای قبرسی انجام داد. رسانه‌های اسرائیلی گزارش دادند که برخی از آموزش‌های مشترک بر نبرد در جبهه‌های متعدد و نبرد با حزب الله در لبنان متمرکز بود. آخرین تمرینات آن‌ها در ماه می 2023 در قبرس انجام شد.

ریاست جمهوری قبرس در روز پنجشنبه گفت که این کشور «هرگز هیچ اقدام تهاجمی یا حمله‌ای علیه هیچ کشوری را تسهیل نکرده و نخواهد کرد».

نقش قبرس در جنگ غزه چه بوده است؟

قبرس با اشاره به تلاش‌های بشردوستانه‌اش که به رساندن برخی کمک‌ها به غزه کمک کرد، سعی کرده هرگونه پیشنهاد مبنی بر دست داشتن در جنگ غزه را رد کند.

. کریستودولیدس، رئیس جمهور گفت: «جمهوری قبرس بخشی از مشکل نیست، بخشی از راه حل است. و نقش ما در این امر، به عنوان مثال، از طریق کریدور بشردوستانه نشان داده شده است.»

قبرس از برخی اقدامات اسرائیل در غزه به ویژه اقداماتی که مانع ارسال کمک های بشردوستانه شده است، انتقاد کرده است. این کشور همچنین بارها حماس را به دلیل حمله 7 اکتبر به اسرائیل محکوم کرده است.

احتمال اینکه قبرس عمیق‌تر درگیر شود چقدر است؟

این جزیره قبلاً در آتش درگیری‌های منطقه ای گرفتار شده است که یادآور نزدیکی آن به خاورمیانه ناآرام است. در سال 2019، یک موشک ساخت روسیه بر فراز منطقه قبرس شمالی منفجر شد. مقامات قبرسی معتقد بودند که این موشک با عملیات نظامی در سوریه مرتبط است و گفتند که در کمتر از 24 کیلومتری شمال نیکوزیا، پایتخت فرود آمده است.

محمدعلی شعبانی، تحلیلگر امور ایران و سردبیر امواج مدیا در ایکس نوشت، سناریویی که در آن اسرائیل از پایگاه‌های قبرس برای نیروهای نظامی خود استفاده کند، که حزب الله نسبت به آن هشدار داد، «به طور موثر جنگ غزه را به اتحادیه اروپا گسترش می‌دهد.»

این بدان معنا خواهد بود که یک کشور اتحادیه اروپا برای اولین بار مستقیماً درگیر جنگ غزه شود.

برخی کارشناسان می‌گویند که دورنمای گسترش درگیری اسرائیل و حزب الله به یک جنگ همه جانبه بعید است، زیرا هیچ یک از طرفین خواهان چنین تشدید تنشی نیستند.

در این تصویر یک منطقه مسکونی دیده می شود که از یک فیلم تبلیغاتی منتشر شده توسط حزب الله که گفته می شود توسط یک پهپاد فیلمبرداری شده است، دیده می شود.

لینا خطیب، دستیار برنامه خاورمیانه و شمال آفریقا در اندیشکده چتم هاوس در لندن، با اشاره به ویدئویی 9 دقیقه‌ای از یک پهپاد که روز سه‌شنبه توسط حزب‌الله منتشر شد و مکان‌های غیرنظامی و نظامی را در داخل و اطراف شهر اسرائیلی حیفا نشان می‌دهد، گفت: «انتشار تصاویر پهپادهای حزب‌الله از مواضع حساس در داخل اسرائیل به‌عنوان یک عامل بازدارنده برای اسرائیل عمل می‌کند.»

او افزود: «این برای اسرائیل و حزب‌الله طبیعی است که برای مدیریت یک تشدید بالقوه برنامه‌های نظامی تنظیم کرده باشند اما در وضعیت فعلی، نه اسرائیل و نه حزب‌الله از جنگ همه‌جانبه سود نمی‌برند. »

خطیب همچنین گفت که دولت بایدن بعید است که به اسرائیل اجازه دهد به تنهایی وارد یک جنگ دو جبهه‌ای شود و افزود که دخالت ایالات متحده ممکن است «دیگر بازیگران مورد حمایت ایران را هم به درگیری بکشاند و همچنین پتانسیل هدف قرار گرفتن خود ایران را به همراه داشته باشد.»

او گفت: «این هزینه بالایی است که ایران می‌خواهد از آن اجتناب کند. ایالات متحده نیز نمی‌خواهد خود را در باتلاق دیگری در خاورمیانه گرفتار کند، به‌ویژه با نزدیک شدن به انتخابات ریاست‌جمهوری.»