به گزارش اکوایران، حزب کارگر قصد دارد در صورت پیروزی در انتخابات، با تغییر قانون، سپاه پاسداران را به عنوان یک گروه تروریستی اعلام کند.

به نوشته تلگراف، یِوِت کوپر و دیوید لَمی که قرار است در صورت پیروزی حزب کارگر در انتخابات هفته آینده، به ترتیب وزیر کشور و وزیر خارجه بریتانیا در دولت حزب کارگر شوند، از تروریستی اعلام‌کردن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی حمایت کرده‌اند.

بیش از یک سال است که حزب محافظه‌کار ممنوعیت فعالیت سپاه پاسداران را بررسی می‌کند، اما به دلیل اختلافات بین وزارت کشور و وزارت خارجه بر سر آسیب چنین اقدامی به روابط دیپلماتیک با ایران، از آن خودداری کرده است. ممنوعیت فعالیت سازوکاری است که به دولت بریتانیا اجازه می‌دهد یک گروه را به طور رسمی به عنوان سازمان تروریستی اعلام کند و پس از آن، عضویت در گروه یا تشویق به حمایت از آن جرم تلقی می‌شود.

حزب کارگر مدعیست به این نتیجه رسیده که رویکرد فعلی منسوخ شده و خواستار رویکرد متفاوتی نسبت به نهادهایی مانند سپاه پاسداران است که با دولت درهم‌تنیده شده‌اند.

طی سال‌های اخیر، منتقدان ایران، از جمله در حزب محافظه‌کار بارها خواستار ممنوعیت فعالیت سپاه پاسداران شده‌اند؛ اقدامی که دولت آمریکا در دوران ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ انجام داد.

حزب کارگر بریتانیا

کوپر و لمی یک برنامه سه ماده‌ای برای تغییر رویکرد ضدتروریستی دولت بریتانیا به منظور هموارساختن مسیر برای اعلام سپاه پاسداران به عنوان یک سازمان تروریستی دارند.

در یکی از جنبه‌های این برنامه، مکانیزم جدیدی برای منع فعالیت گروه‌های مدنظر امکان تعیین رسمی گروه‌های تروریستی برای «بازیگران دولتی» را آسان‌تر می‌کند.

طبق قوانین فعلی، هر گروهی را می‌توان به عنوان یک سازمان تروریستی معرفی کرد. اما برداشتن این گام برای گروهی که به این شکل با یک دولت خارجی درآمیخته است، پیچیدگی‌های زیادی را به همراه دارد، زیرا افراد از برقراری ارتباط با هر کسی که با آن گروه مرتبط است منع می‌شوند.

در مورد این موضوع با سازمان‌های اطلاعاتی و پلیس ضدتروریسم بحث خواهد شد و انتظار می‌رود نیاز به نوعی قانون‌گذاری جدید باشد. شخصیت‌های حزب کارگر نزدیک به این سیاست تأکید دارند که پس از مشورت دقیق با کارشناسان ذی‌ربط، در مورد جزئیات چگونگی اعلام غیرقانونی‌بودن فعالیت سپاه در بریتانیا تصمیم‌گیری شود.

جنبه دوم این قانون استراتژی ضدتروریسم دولت بریتانیا به نام «مقابله» است که پس از حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ در آمریکا معرفی شد.

سومین مورد ایجاد یک «سلول مشترک» جدید بین وزارت کشور و وزارت امور خارجه خواهد بود تا با هم در مورد نحوه مقابله با تهدیدات دولتی که امنیت خاک بریتانیا را به خطر می‌اندازند، همکاری کنند.

اختلافات بین این دو وزارتخانه باعث شده تا دولت ریشی سوناک در مورد اعلام غیرقانونی بودن سپاه پاسداران اقدامی نکند.

سوئلا براورمان، وزیر کشور سابق و تام توگنهات، وزیر امنیت به نفع این حرکت استدلال کرده بودند و انتظار می‌رفت در اوایل سال ۲۰۲۳ اتفاق بیفتد.

مستشار سپاه قدس

با این حال، به نظر می‌رسد وزارت امور خارجه شدیداً با این تغییر مخالف باشد؛ زیرا این امر روابط دیپلماتیک با ایران را پیچیده می‌سازد. در مقاطعی ادعا می‌شد که ایالات متحده از پرونده وزارت خارجه حمایت کرده و گفته که داشتن یک کانال دیپلماتیک باز با ایران برای بریتانیا مفید است.

حمله ۷ اکتبر توسط حماس و آغاز جنگ غزه وضعیت خاورمیانه را تغییر داد و غرب به دنبال جلوگیری از تشدید درگیری است. با توجه به نظرسنجی‌ها، مشخص نیست که در صورت پیروزی حزب کارگر در انتخابات سراسری ۴ جولای و تشکیل دولت بعدی، جدول زمانی برای تغییرات چگونه خواهد بود.

همانطور که یک منبع نزدیک به حزب کارگر در این زمینه حدس می‌زند، اگر برای اجرای رویکرد جدید علیه سپاه به قوانین پایه نیاز باشد، به احتمال زیاد یک فرآیند طولانی برای تصویب قانون وجود خواهد داشت.

اعلام غیرقانونی‌بودن یک فرآیند حقوقی بوده و بنابراین هر اقدام این‌چنینی علیه سپاه پاسداران مستلزم آن است که وکلای دولت پرونده حقوقی را قبل از اتخاذ تصمیم نهایی تشکیل دهند.

گروه‌هایی که اخیراً غیرقانونی اعلام شده‌اند عبارتند از حزب التحریر، یک گروه سیاسی اسلام‌گرای سنی و گروه واگنر، یک سازمان نظامی خصوصی که به عنوان نماینده دولت روسیه عمل کرده است.