به گزارش اکوایران، رهبران اتحادیه اروپا با معرفی اورسولا فون در لاین برای تصدی دومین دوره پنج‌ساله خود به عنوان رئیس کمیسیون اروپا موافقت کردند.

به نوشته رویترز، در نشست ۲۷ رهبر اتحادیه اروپا در بروکسل، آنتونیو کاستا، نخست‌وزیر سابق پرتغال به عنوان رئیس آینده جلسات شورای اروپا انتخاب شد و کاجا کالاس، نخست‌وزیر استونی نیز به عنوان مسئول بعدی سیاست خارجی اتحادیه اروپا رأی آورد. چارلز میشل، رئیس فعلی این نهاد در صبح جمعه به خبرنگاران گفت: «مأموریت انجام شد! شورای اروپا به وعده خود عمل کرد».

ترکیب رهبری این دوره بیانگر تداوم مشی این بلوک اروپایی است. علی‌رغم افزایش محبوبیت جریان راست افراطی در انتخابات اوایل ماه جاری پارلمان اروپا، جناح‌های میانه‌روی طرفدار اتحادیه پست‌های بالای این نهاد را نگه داشتند.

دیپلمات‌ها خبر دادند که این سه نفر مورد حمایت گسترده رهبران اروپا قرار گرفته، اما جورجیا ملونی، نخست‌وزیر راست‌گرای ایتالیا به فون در لاین رأی ممتنع داد و با تصدی کاستا و کالاس مخالفت کرد.

ملونی در پلتفرم اکس (توییتر سابق) نوشت که از روی احترام به شهروندان و سیگنالی که آن‌ها در طول انتخابات نشان دادند، تصمیم گرفته از لیست رهبری حمایت نکند.

ویکتور اوربان جورجیا ملونی

دیپلمات‌ها گفتند که ویکتور اوربان، نخست‌وزیر راست‌گرای مجارستان با انتخاب فون در لاین مخالفت کرد و به کالاس رأی نداد.

نامزدی فون در لاین هنوز نیاز به تأیید پارلمان اروپا در یک رأی‌گیری مخفی دارد که کاری پیچیده‌تر نسبت به تأیید او توسط رهبران اتحادیه اروپا تلقی می‌شود. فون در لاین گفت: «در صورت امکان، تنها نیاز است که اکثریت قاطع را برای اروپایی قوی متقاعد ساخت. این چیزی است که من به دنبال آن خواهم بود».

از نظر سیاسی و جغرافیایی، ترکیب رهبری متعادل است. فون در لاین از راست میانه، کاستا از چپ میانه و کالاس از گروه لیبرال اروپا می‌آید.

کالاس به خبرنگاران گفت: «این یک مسئولیت بزرگ در زمان تنش‌های ژئوپلیتیکی است. جنگ در اروپا جریان داشته، اما بی‌ثباتی رو به رشد در سطح جهانی نیز وجود دارد». کاستا نیز گفت که در سمت جدید خود «کاملاً متعهد به ارتقای وحدت بین ۲۷ کشور عضو» خواهد بود.

مبحث نظامی

در این اجلاس، اتحادیه اروپا همچنین توافقنامه‌ای امنیتی با اوکراین منعقد ساخت، در مورد چگونگی تقویت دفاع اتحادیه در برابر روسیه گفتگو داشت و بر سر اولویت‌های استراتژیک این اتحادیه برای پنج سال آینده توافق کرد.

اورسلا فون در لاین اتحادیه اروپا ولودمیر زلنسکی

علی‌رغم دستاوردهای راست افراطی در انتخابات اروپا، بلاتکلیفی ایجادشده توسط انتخابات زودهنگام فرانسه و انتخابات ریاست‌جمهوری ماه نوامبر ایالات متحده، این توافقنامه امنیتی بر حمایت اتحادیه اروپا از کی‌یف برای مبارزه با تهاجم مسکو برای سومین سال متمادی تأکید دارد.

این توافقنامه تعهدات اتحادیه اروپا برای کمک به اوکراین در ۹ زمینه سیاست امنیتی، از جمله تحویل تسلیحات، آموزش نظامی، همکاری در صنعت دفاعی و مین‌زدایی را تعیین می‌کند.

میشل گفت: «این تعهدات به اوکراین برای دفاع از خود، مقاومت در برابر بی‌ثبات‌سازی و جلوگیری از اقدامات تجاوزکارانه آینده کمک می‌کند که مدرکی ملموس از عزم تزلزل‌ناپذیر اتحادیه اروپا برای حمایت از اوکراین برای مدتی طولانی است».

رهبران اروپایی بر تعهد خود برای حمایت از اوکراین تا هر زمانی که نیاز باشد، مجدداً تأکید داشته و تصریح کردند که روسیه نباید پیروز شود و اوکراین بایستی سرزمین‌های اشغال‌شده توسط مسکو را پس بگیرد.

موضوع دفاعی

در حالی که اتحادیه اروپا تلاش می‌کند تا تسلیحات کافی به کی‌یف ارائه دهد، جنگ اوکراین عدم آمادگی این اتحادیه برای درگیری را آشکار ساخت. این مسئله باعث شد که درخواست‌ها برای هماهنگی بیشتر اتحادیه در سیستم‌های دفاعی و سرمایه‌گذاری در صنایع دفاعی افزایش یابد.

اورسلا فون در لاین اتحادیه اروپا

دیپلمات‌ها می‌گویند که در این اجلاس، فون در لاین گفت که بین سال‌های ۱۹۹۹ تا ۲۰۲۱، هزینه‌های دفاعی اتحادیه اروپا ۲۰ درصد، چین ۶۰۰ درصد و روسیه ۳۰۰ درصد افزایش یافته است.

فون در لاین افزود که اتحادیه اروپا باید طی طول ۱۰ سال آینده ۵۰۰ میلیارد یورو در حوزه دفاعی سرمایه‌گذاری کند. او خاطرنشان کرد که راه‌های مختلفی برای تأمین مالی، از جمله کمک‌های ملی، منابع خود اتحادیه اروپا و استقراض مشترک وجود دارد.

سرمایه‌گذاری در بخش دفاعی بخشی از «برنامه راهبردی» اتحادیه اروپا بوده که وظیفه نهادهای اتحادیه اروپا در دوره ۲۰۲۴-۲۰۲۹ را مشخص می‌سازد.

جدای از دفاع، برنامه راهبردی خواستار اتحادیه اروپایی رقابتی‌تر برای مقاومت در برابر فشار اقتصادی چین و ایالات متحده و آماده‌سازی این بلوک برای گسترش اعضای خود است که شامل اوکراین، مولداوی و بالکان غربی می‌شود.