به گزارش اکوایران، به گفته تحلیلگران و دیپلمات‌ها، مقامات آمریکایی می‌گویند که در حال تلاش برای خاموش کردن جنگ بین اسرائیل و حزب‌‌الله هستند که لبنان را به آستانه یک جنگ همه جانبه سوق داده است.

پس از آن که اسرائیل یکی از فرماندهان ارشد حزب‌الله را ترور کرد و این گروه با رگبارهای موشکی گسترده تلافی کرد، ترس از اینکه ماه‌ها خشونت مرگبار در نزدیکی مرز لبنان ممکن است به یک درگیری ویرانگرتر تبدیل شود،  به اوج خود رسید.

توقف در برابر توقف

به نوشته واشنگن‌پست، هفته گذشته، چندین کشور از جمله آلمان و کانادا به شهروندان خود هشدار دادند که لبنان را ترک کنند و دلیل آن تهدید تشدید خصومت‌‌ها بود.

ایالات متحده هنوز به شهروندان خود دستور تخلیه نداده، اما این هفته یک کشتی آبی خاکی به نام یو‌‌اس‌اس واسپ که حامل تفنگداران آموزش دیده برای تخلیه بود را به دریای مدیترانه فرستاد. پنتاگون از اظهار نظر درباره هرگونه طرح تخلیه لبنان خودداری کرده است.

حزب‌الله که متحد حماس و مورد حمایت ایران است، بارها گفته  که قبل از توقف نیروهایش، توقف حمله اسرائیل به غزه ضروری است. مقامات آمریکایی شرایط حزب‌الله را پذیرفته‌اند و بدون ارائه جزئیات پیشنهاد کرده‌اند که ممکن است گزینه‌هایی برای پایان دادن به درگیری در مرز اسرائیل و لبنان بدون آتش‌بس غزه وجود داشته باشد.

با نزدیک شدن به آغاز مذاکرات، نگرانی در لبنان و اسرائیل نسبت به عواقب جنگی که تقریباً به طور قطع منجر به تلفات غیرنظامی زیاد خواهد شد، پس از ماه‌ها درگیری که تاکنون نزدیک به 200000 لبنانی و اسرائیلی را در دو طرف مرز آواره کرده است، افزایش یافته است.

چنین درگیری احتمالاً شامل ایالات متحده، حامی نظامی اصلی اسرائیل می‌شود، در حالی که ضربه‌ای به هدف اعلام‌شده دولت بایدن برای جلوگیری از گسترش خصومت‌ها در غزه در سراسر خاورمیانه وارد می‌کند.

مقامات ایالات متحده و اسرائیل بر تمایل خود برای توافقی گسترده تأکید کرده‌‌‌اند که تهدید حزب‌الله علیه شمال اسرائیل را از بین ببرد و به ده‌‌‌ها هزار نفر از مردم آواره منطقه اجازه بازگشت بدهد. اما تحلیلگران می‌‌‌گویند که حزب‌‌الله، در غیاب آتش بس دائمی در غزه، بعید است که توافقی را امضا کند که گزینه‌های نظامی آن را محدود کند.

به گفته مقامات لبنانی و اروپایی و گزارش‌های منتشر شده، پیش‌نویس توافق‌نامه‌ها از این گروه خواسته است تا سلاح‌های سنگین را از مرزهای اسرائیل دور کند، در حالی که در کنار سایر شرایط، بودجه بازسازی برای لبنان ارائه می‌شود.

دوحه وارد می‌شود

یکی از اعضای دفتر رسانه‌‌‌ای حزب‌‌‌‌الله این هفته به واشنگتن پست گفت: «اگر جنگ در غزه متوقف نشود، توقف ما غیرممکن است.» این نماینده رسانه که در راستای قوانین حزب‌الله به شرط ناشناس ماندن صحبت می‌‌کرد، گفت: «اگر جنگ در غزه متوقف شود، در جنوب متوقف می‌‌شود.»

این نماینده با اشاره به تصمیم این گروه برای توقف آتش در یک وقفه یک هفته‌ای گفت، در صورت آتش‌‌‌بس موقت در غزه - بدون آتش‌‌‌بس دائمی – حزب‌‌الله در لبنان عملی متقابل انجام خواهد داد. اما این بدان معنا نیست که حزب‌الله توافق گسترده‌تری را می‌پذیرد که پیش از پایان جنگ در غزه بتوان درباره آن گفت‌وگو کرد.»

حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله، بارها گفته است که این گروه خواهان جنگ نیست.

تلاش‌های دیپلماتیک ایالات متحده توسط آموس هوخشتاین، مشاور ارشد کاخ سفید که در سال 2022 با موفقیت میانجی‌گر توافق دریایی بین اسرائیل و لبنان بود، انجام شده است. این یک توافق تاریخی بود که امکان تعیین مرزهای دریایی بین دو کشور را فراهم کرد. هوخشتاین در این ماه از لبنان دیدار کرد.

به گفته یک فرد آشنا درباره مذاکرات ایالات متحده از قطر که میانجی‌گری مذاکرات بین اسرائیل و حماس بوده است نیز خواسته شده است که به میانجیگری در لبنان کمک کند. بحث در مورد دیپلماسی حساس نقش قطر اولین بار این هفته توسط روزنامه الاخبار لبنان گزارش شد.

کلیدی حل بحران

دولت بایدن همچنان آتش‌‌‌بس در غزه را پله‌‌ای کلیدی برای حل بحران لبنان می‌‌‌‌داند. اما به گفته مقامات آگاه، مقامات ایالات متحده همچنین بررسی گزینه‌‌‌های پشتیبان برای کاهش تنش‌‌ها را آغاز کرده‌‌اند.

متیو میلر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز سه‌شنبه از بیان چشم‌انداز موفقیت تلاش‌های دیپلماتیک ایالات متحده خودداری کرد، اما گفت که «ما فکر می‌کنیم یک راه‌حل دیپلماتیک ممکن است» و «به نفع همه طرف‌ها است». یک مقام ارشد آمریکایی روز چهارشنبه به خبرنگاران گفت، «موقعیت‌هایی برای پیشبرد» دیپلماسی وجود دارد، در حالی که از بحث در مورد برنامه‌‌‌‌‌ریزی گزینه پشتیبان واشنگتن خودداری کرد.

این مقام گفت: «من قصد ندارم در مورد پلان A، پلان B، پلان C صحبت کنم.»

برگ برنده

نظرات نصرالله پس از دیدار هوخشتاین در این ماه حاکی از آن بود که کاخ سفید همچنان بر آتش بس غزه به عنوان راه حل متمرکز است.

او اشاره کرد که هوخشتاین از حزب‌الله خواسته تا با حماس برای پذیرش طرح آتش‌بس کاخ سفید مداخله کند، پیشنهادی که او رد کرد.

او با اشاره به درخواست حماس برای پایان دائمی درگیری گفت: «برای پذیرش چه چیزی؟ این راه حل را بپذیریم که به آنها آتش بس شش هفته‌ای ارائه می‌‌دهد و آنها را از مهمترین برگ برنده‌هایشان محروم می‌کند و سپس آنها را در معرض جنگ بی امان قرار می‌دهد.»

یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل، در جریان سفر هفته جاری به واشنگتن گفت که اسرائیل خواهان جنگ با حزب‌‌‌‌‌‌‌الله نیست، اما «برای هر سناریویی آماده می‌شود».

او گفت: «این هفته دو بار با آموس هوخشتاین ملاقات کردم. ما به شدت در حال ارتباط هستیم. اسرائیل می‌‌خواهد راه حلی بیابد که وضعیت امنیتی در شمال را تغییر دهد.»

گالانت گفت: «ما نیروهای حزب‌‌الله و تشکیلات نظامی در مرز با اسرائیل را نمی‌پذیریم. ما تهدیدات علیه جوامع شمالی خود را نمی‌پذیریم. ما حاضریم هر کاری که در توان داریم برای محافظت از مردم خود انجام دهیم. نمی‌‌‌خواهیم وارد جنگ شویم زیرا برای اسرائیل خوب نیست. ما این توانایی را داریم که لبنان را به عصر حجر برگردانیم، اما نمی‌خواهیم این کار را انجام دهیم.»

یکی از مقامات حاضر در اتاق در یکی از جلسات گفت که گالانت در طول دیدارهای خصوصی خود با مقامات، به دنبال ایجاد ترس در اذهان همتایان آمریکایی خود بود و اعلام کرد اسرائیل به گونه‌ای که توسط ارزیابی‌های اطلاعاتی ایالات متحده اثبات نشده است، از سوی ایران و حزب الله تهدید می‌شود.

گزینه‌های بد

هایکو ویمن، مدیر پروژه برای عراق، سوریه و لبنان در گروه بحران بین‌المللی، گفت که وقتی صحبت از تهدید جنگ می‌شود، «همه، از جمله اسرائیلی‌ها، متوجه می‌شوند که گزینه‌های نظامی محدودی وجود دارد و مطمئناً گزینه‌های خوبی نیستند. من مطمئن نیستم که آیا کسی معتقد است که تهاجم زمینی چیزی است که در این مرحله قابل توصیه یا حتی امکان پذیر است یا خیر.»

او گفت که حزب‌الله یک «دشمن بسیار متفاوت» از حماس است و از نزدیک به 20 سال پس از آخرین تهاجم اسرائیل به لبنان برای آماده‌سازی برای سناریوی مشابه در زمین داخلی خود سود برده است و افزود که گزارش‌های «موثقی» وجود دارد که نشان می‌دهد حزب‌الله دارای شبکه تونلی بسیار پیشرفته‌‌تر است و ضربه زدن به آن دشوارتر از شبکه‌ای است که حماس در غزه ساخته است. (سخنگوی حزب الله طی مصاحبه‌ای با روزنامه پست در ماه آوریل گفت که این گروه به حماس نحوه ساخت تونل‌های خود را آموزش داده است.)

یک مقام اروپایی در لبنان گفت که حزب الله علیرغم نبردهای جاری در غزه، به مذاکره با واشنگتن از طریق میانجی‌‌های لبنانی ادامه داده است.

نگرانی این است که اسرائیل به کشتار هدفمند اعضای حزب‌‌الله لبنان - 338 نفر از ماه اکتبر در نبردها کشته شده‌اند - ادامه خواهد داد و خطر انتقام گیری یا اشتباه محاسباتی که می‌تواند منجر به جنگ شود، وجود دارد.

سرگرد هریسون مان که ماه گذشته در اعتراض به حمایت ایالات متحده از حمله اسرائیل به غزه از بخش خاورمیانه آژانس اطلاعات دفاعی ایالات متحده استعفا داد، گفت: «این امر به ناچار ایالات متحده را درگیر خواهد کرد.»

ایالات متحده تسلیحاتی را که اسرائیل قبلاً در لبنان استفاده کرده است، فراهم کرده است، و حتی در شرایطی که متحدش در حال بررسی یک جنگ گسترده است، قول حمایت ادامه داده است. در عین حال، مقامات دولت بایدن می‌‌گویند که به طور خصوصی از اسرائیل خواسته‌‌‌اند طرفی نباشد که درگیری را تشدید می‌‌کند.

او گفت: «اسرائیل تا زمانی که از حمایت آمریکا اطمینان کامل نداشته باشد، حمله را آغاز نخواهد کرد.»

او درباره نخست وزیر اسرائیل گفت: «من فکر می‌کنم محرک نهایی برای یک جنگ، در قالب یک حمله زمینی، زمانی خواهد بود که نتانیاهو متوجه شود که از سوی ایالات متحده چراغ سبز دارد.»