به گزارش اکوایران، در بحبوحه تلاش‌ها برای آشتی منطقه‌ای، بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه آمادگی خود را برای ترمیم روابط بین سوریه و ترکیه ابراز کرده است.

در پستی که روز سه‌شنبه در وب‌سایت ریاست‌جمهوری سوریه به اشتراک گذاشته شد، اسد بر «باز بودن سوریه به روی همه ابتکارات» برای اصلاح روابط آنکارا و دمشق «بر اساس حاکمیت سوریه، تمامیت ارضی کل آن، مبارزه با تروریسم و ​​سازمان‌های تروریستی» تاکید می‌کند.

به گزارش خبرگزاری دولتی سوریه، اسد روز چهارشنبه در جلسه‌ای در دمشق این پیام را به الکساندر لاورنتیف، فرستاده روسیه در سوریه رساند. وی همچنین گفت که «سوریه از همه ابتکارات آشتی با ترکیه استقبال کرده است» اما افزود که «موفقیت هر ابتکاری باید بر اساس احترام» به حاکمیت و ثبات کشور باشد.

به نوشته المانیتور، ترکیه از زمان آغاز جنگ داخلی سوریه از گروه‌های مخالف مسلح سوری که برای سرنگونی دولت اسد می‌جنگند حمایت کرده است، اما اردوغان در سال 2022 رسما از هدف کشورش برای سرنگونی اسد صرف نظر کرد. مذاکرات مستقیم بین مقامات عالی رتبه ترکیه و سوریه که در همان سال با میانجیگری روسیه آغاز شد، بدون موفقیت فروپاشید، زیرا دمشق هرگونه پیشرفت در مذاکرات را مشروط به خروج نیروهای ترکیه از خاک سوریه کرده بود. ترکیه در نتیجه پنج حمله زمینی به این کشور جنگ‌زده از سال 2016 تا 2020، بخش بزرگی از خاک شمال سوریه را کنترل می‌کند.

اظهارات اسد در حالی بیان شد که تلاش‌های منطقه‌ای برای از سرگیری مذاکرات بین آنکارا و دمشق در حال تشدید است. محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق در اوایل ماه جاری گفت که دولت او در حال کار بر روی آشتی بین آنکارا و دمشق است و ابراز امیدواری کرد که به زودی شاهد گام‌های ملموس در این زمینه باشیم.

میانجی‌گری عراق

آرون لوند، یکی از اعضای اندیشکده عصر بین‌الملل است که بر خاورمیانه به ویژه سوریه تمرکز دارد. او به المانیتور گفت: «وقتی اسد و لاورنتیف از باز بودن به روی "همه ابتکارات" صحبت می‌کنند، احتمالاً در مورد جاه‌طلبی عراق برای میانجیگری بین ترکیه و سوریه صحبت می‌کنند. این نشست در دمشق ممکن است روش اسد برای هماهنگی با روس‌ها برای اطمینان از موافقت آن‌ها بوده باشد.»

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه و هاکان فیدان، وزیر امور خارجه ترکیه نیز در جریان سفر او به روسیه در اواسط خرداد، پرونده سوریه را مورد بحث قرار دادند.

پوتین در بخش علنی از دیدار خود با فیدان گفت: «این کار درستی است که به فرمت آستانه ادامه دهیم، به مبارزه با تروریسم ادامه دهیم و هر کاری که می توانیم برای عادی سازی اوضاع در این منطقه بزرگ انجام دهیم... وضعیت به شکلی مثبت در حال تحول است». اشاره او به سازوکار سه کشور برای یافتن راه حل سیاسی برای بحران سوریه بین ترکیه، ایران و روسیه بود. روسیه و ایران همچنان حامیان خارجی اصلی دولت سوریه هستند.

محرک اصلی تلاش‌های ترکیه برای بهبود روابط با دمشق، سرکوب نیروهای دموکراتیک سوریه به رهبری کردها است، که آنکارا آن‌ها را به دلیل ارتباط با پ‌ک‌ک، تهدیدی برای امنیت ملی خود می‌داند.

علاوه بر ترکیه، ایالات متحده و اتحادیه اروپا حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) را یک سازمان تروریستی می‌دانند، اما نیروهای دموکراتیک سوریه به رهبری کردها متحد اصلی ائتلاف بین‌المللی به رهبری ایالات متحده علیه دولت اسلامی هستند. آنکارا که نتوانست متحدان ناتو خود را متقاعد کند که اتحاد خود با نیروهای دموکراتیک سوریه را قطع کنند، به مسکو و دیگر پایتخت‌های منطقه روی آورد تا منطقه عملاً خودمختار تحت رهبری کردها را در شمال سوریه درهم بشکند.

به گفته لوند، تلاش‌های میانجیگری عراق برای هر سه کشور «یک ایده جذاب» است. او استدلال کرد که برای بغداد، ورود دمشق به این گروه می‌تواند به دولت عراق کمک کند تا فشار آنکارا بر پ.ک.ک را تعدیل کند.

در پاسخ به تقاضای طولانی مدت ترکیه، دولت مرکزی عراق در ماه آوریل فعالیت پ‌ک‌ک را به‌عنوان یک سازمان ممنوع کرد، اما این گروه را به عنوان یک سازمان تروریستی معرفی نکرد. گمان می‌رود که این اقدام به منظور افزایش نفوذ بغداد بر عملیات برون مرزی ترکیه در شمال عراق باشد ، که مقر مقر پ ک ک است.

فیدان در اوایل ماه جاری در سخنانی از تلاش‌های عراق برای تقویت مرزهای شمالی عراق با سوریه، که به گفته آنکارا توسط پ‌ک‌ک به عنوان کریدور لجستیکی برای ارتباط با شاخه‌های سوریه استفاده می‌شود، تقدیر کرد.

به گفته لوند، این روند همچنین می‌تواند به بغداد کمک کند تا اعتبار خود را به عنوان یک میانجی و صلح‌ساز منطقه‌ای نشان دهد. او گفت که ترکیه «بسیار مایل است که عراق و سوریه هر دو با ایده تلاش‌های بین‌مرزی ضد پ‌ک‌ک درگیر شوند.» در عین حال، دمشق «علاقه زیادی به دیپلماسی به خاطر دیپلماسی، و در نتیجه جلب رضایت بغداد دارد، زیرا آن را از انزوا خارج می‌کند.

زمان بندی نامطلوب

این کارشناس همچنین نسبت به انتظارات بالا هشدار داد، زیرا نقطه گیر اصلی بین آنکارا و دمشق، حضور نظامی ترکیه در سوریه همچنان به قوت خود باقی است.

لوند گفت: «من گمان می‌کنم که این روند به‌زودی آغاز شود، اما همچنین گمان می‌کنم که دست‌کم در ابتدا پیشرفت خیلی کمی داشته باشد. زمان بندی نامطلوب است. بغداد به شدت از انتخابات ایالات متحده نگران است، اما آنکارا و دمشق هر دو علاقه مند هستند که موضع خود را حفظ کنند تا ببینند آیا ترامپ انتخاب می‌شود یا خیر. اگر چنین شود، ممکن است او تصمیم بگیرد که فوراً از سوریه خارج شود، که وضعیت را به طور کامل تغییر خواهد داد.»