به گزارش اکوایران، با تشدید خشونت‌های شهروندان ترکیه علیه پناهجویان سوری، دولت ترکیه معترضان را دعوت به آرامش کرد و ضمن «غیرانسانی» خواندن این خشونت‌ها، از بازداشت ۴۷۴ نفر خبر داد.

خشونت علیه پناه‌جویان سوری در مناطق مرکزی ترکیه تشدید شده و در حال گسترش به دیگر نقاط است؛ دولت ترکیه نیز خواستار آرامش شده است.

شورش‌ها و خشونت علیه پناه‌جویان سوری پس از آن آغاز شد که مقامات ترکیه یک مرد سوری را به اتهام آزار جنسی یک دختر هفت‌ساله سوری در یکی از شهرهای مرکزی ترکیه بازداشت کردند.

شهروندان ترکیه پس از مشاهده گزارش‌های این اتفاق در فضای مجازی، خشمگین شده و ضمن آسیب‌رساندن به خودروها، فروشگاه‌های متعلق به سوری‌ها را به آتش کشیدند.

به نوشته خبرگزاری فرانسه، وزیر کشور ترکیه با اشاره به اینکه شورش‌های کنونی به خانه‌ها، اماکن کسب‌وکار و وسایل نقلیه متعلق به اتباع سوری آسیب زده، مسببان این حملات را به ارتکاب اقدامات غیرقانونی متهم کرد که با ارزش‌های انسانی ترکیه همخوانی ندارد.

او در پیامی در شبکه اجتماعی ایکس (توییتر سابق) نوشت «۴۷۴ نفر به دلیل ارتکاب اقدامات تحریک‌آمیز» علیه سوری‌ها بازداشت شده‌اند.

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه نیز این خشونت‌ها را محکوم کرده و احزاب مخالف دولت را عامل تشدید آن دانسته است.

او در روز دوشنبه در این باره گفت: «سوزاندن خانه‌ها، خرابکاری و آتش‌زدن خیابان‌ها غیرقابل‌قبول است. دامن‌زدن به بیگانه‌هراسی و نفرت‌پراکنی علیه پناه‌جویان هیچ دستاوردی برای جامعه ندارد.»

بیش از ۳.۵ میلیون سوری در ترکیه زندگی می‌کنند که بیشترین تعداد در منطقه است که در ابتدا با شروع جنگ سوریه در سال ۲۰۱۱ به‌عنوان پناهنده به این کشور رفتند.

در مقابل، اومیت اوزداغ، رهبر حزب پیروزی، که با مهاجرت به ترکیه مخالف است، می‌گوید «تبعیض مثبت دولت ترکیه» در رفتار با پناه‌جویان سوری عامل خشونت‌های کنونی است.