به گزارش اکوایران، سازمان اسرائیلی موساد طی بیانیه‌ای اعلام کرد که قطر و مصر روز چهارشنبه پاسخ جدید حماس را به پیشنهاد اسرائیل برای تبادل اسرا و برقراری آتش‌بس در غزه ارائه کردند.

 دو مقام ارشد اسرائیلی به باراک راوید، گزارش‌گر آکسیوس گفته‌اند که پاسخ به روز شده حماس سازنده بود و راه را برای مذاکرات دقیق‌تری باز می‌کند که می‌تواند به توافق منجر شود.

پیش از این گفته می‌شد دولت بایدن در تلاش برای پر کردن شکاف‌های باقی‌مانده و دستیابی به توافق، زبان جدیدی را برای بخش‌هایی از توافق پیشنهادی تبادل اسرا و آتش‌بس ارائه کرده است.

تلاش ایالات متحده بر اساس طرح پیشنهادی اسرائیل بنیان نهاده شده که توسط کابینه جنگ اسرائیل تأیید و توسط  بایدن در سخنرانی در اواخر ماه می ارائه شد. دولت بایدن برای یک توافق سه مرحله‌ای که به آزادی 120 اسیر باقی‌مانده توسط حماس و ایجاد آرامش پایدار در غزه، فشار می‌آورد. 

زبان جدیدی که ایالات متحده ارائه کرد - و میانجیگران قطری و مصری حماس را به سختی برای پذیرش آن تحت فشار قرار دادند - بر ماده 8 در این پیشنهاد متمرکز بود. این بخش از توافق، مذاکرات اسرائیل و حماس را که در اجرای مرحله اول توافق آغاز می شود، تشریح می کند. گفت‌وگوها بر تعیین شرایط دقیق برای مرحله دوم توافق که شامل رسیدن به «آرامش پایدار» در غزه است، متمرکز خواهد بود.

حماس می‌خواهد این مذاکرات تنها بر تعداد و هویت اسیران فلسطینی متمرکز شود که در ازای هر سرباز یا اسیر مرد زنده اسرائیلی در غزه از زندان‌های اسرائیل آزاد می‌شوند.

از سوی دیگر، اسرائیل می‌خواهد در جریان این مذاکرات، موضوع غیرنظامی‌زدایی غزه و مسائل دیگر را مطرح کند.

یک مقام ارشد اسرائیلی به آکسیوس گفته که پاسخ حماس روز چهارشنبه حوالی ظهر به وقت محلی به اسرائیل تحویل داده شد. دو مقام اسرائیلی گفتند که تیم مذاکره کننده اسرائیل بلافاصله بررسی پاسخ را آغاز کردند و دیدند که بسیار بهتر از پاسخ اولیه حماس در 12 ژوئن است.

این مقامات گفتند که پاسخ حماس امکان دستیابی به توافق بر سر مواد 8 و 14 - که منشأ شکاف‌های اصلی بین طرفین است - را ممکن می‌سازد.

یکی از مقامات اسرائیلی گفته که «پیشرفت‌های مهمی حاصل شده، اما هنوز راه قابل توجهی تا حل چالش‌های جدی وجود دارد». او گفت، حتی اگر طرفین وارد مذاکرات مفصلی شوند، «سخت» خواهد بود و احتمالا «چند هفته طول می‌کشد تا به توافق برسند».

توافق در غزه دستاورد بزرگی برای بایدن خواهد بود. او ماه‌ها برای پایان دادن به خشونت‌ها تلاش می‌کرده و پس از عملکرد متزلزل در مناظره‌اش با دونالد ترامپ، با فشارهای سیاسی گسترده در داخل کشور مواجه است.

توافق تبادل اسرا و آتش‌بس فضای کنونی را به هم می‌زند و به بایدن اجازه می‌دهد تا ارزیابی‌های امنیت ملی و سیاست خارجی را تغییر دهد، چیزی که مقامات از مدت ها قبل در رد سؤالات مربوط به سن او به آن اشاره کرده اند.

انتظار می‌رود در روزهای آینده، تیم مذاکره‌کننده اسرائیل با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر و یوآو گالانت، وزیر دفاع، برای تدوین سیاستی درباره واکنش حماس و تصمیم‌گیری درباره ورود به مذاکرات مفصل در قطر یا مصر، گفتگو کند.