به گزارش اکوایران، پلیس فدرال برزیل، ژائیر بولسونارو، رئیس‌جمهور سابق این کشور را به فساد مالی و پولشویی در ارتباط با الماس‌هایی که او در دوران ریاست جمهوری از عربستان دریافت و پنهان کرده بود متهم کرد.

پلیس فدرال برزیل به طول رسمی بولسونارو را متهم کرده که جواهرات و اقلام لوکسی که در دوران حضورش در قدرت دریافت کرده اعلام نکرده است. جواهراتی که از سوی عربستان سعودی به رئیس جمهور پیشین برزیل اعطا شده بیش از ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار دلار ارزش دارند.

به نوشته رویترز، این هدایا شامل یک گردنبند الماس، انگشتر، ساعت و گوشواره است که عربستان به میشله بولسونارو همسر رئیس جمهور وقت برزیل اعطا کرده است.

بولسونارو وظیفه داشته دریافت این هدایا را اعلام و آن‌ها را به مجموعه ریاست جمهوری تحویل دهد و اجازه نداشته که از آنها استفاده شخصی کند. برخی از این جواهرات توسط ماموران گمرک برزیل در اکتبر ۲۰۲۱ و در فرودگاه بین‌المللی سائوپائولو از دستیاران رئیس جمهور برزیل کشف و ضبط شد.

640x831_cmsv2_c8b767a0-d198-5e9f

تصویری از الماس‌هایی که بن سلمان به رئیس جمهور برزیل داده است

هنوز مشخص نیست که بولسونارو به خاطر این پرونده مجبور به حضور در دادگاه می‌شود یا خیر اما او و وکلایش هرگونه تخلف در این پرونده را رد کرده و آن‌را اتهاماتی با اهداف سیاسی خوانده‌اند.

رهبر سابق راست‌گرای برزیل در مصاحبه‌ای پیشتر گفته بود: «من برای هدیه‌ای تحت اتهام قرار گرفته‌ام که نه آن‌ را خواسته‌ام و نه دریافت کرده‌ام.» ژائیر بولسونارو در آن مصاحبه تاکید کرده که ارزش جواهرات را نمی‌داند و از اینکه این هدایا قرار است برای تحویل به خزانه ریاست جمهوری در نظر گرفته شود اطلاعی در دست ندارد.

پلیس برزیل در ماه اوت سال گذشته اعلام کرده بود که بولسونارو از فروش دو ساعت لوکسی که از عربستان سعودی دریافت کرده بود نزدیک به ۷۰ هزار دلار پول نقد دریافت کرده است. برزیل از اتباع خود که با هواپیما به کشور وارد می‌شوند می‌خواهد که در صورتی که کالاهایی به ارزش بیش از هزار دلار دارند باید آن‌را اعلام و برای آن مالیات پرداخت نمایند.

تحقیقات نشان داد که یکی از دستیاران ارشد بولسونارو، در ژوئن ۲۰۲۲ یک ساعت رولکس و یک ساعت پتک فیلیپ را به قیمت کل ۶۸ هزار دلار به فروشگاهی در ایالات متحده فروخت. این ساعت‌ها در سال ۲۰۱۹ توسط دولت عربستان سعودی هدیه داده شده بودند. این دستیار رئٍیس جمهور پیشین برزیل بعدا تصمیم گرفت که با امضای توافقی با مقام‌های پلیس با آن‌ها همکاری کند.

بولسونارو و طرفدارانش تاکید دارند که این پرونده‌ها برای حذف او صورت می‌گیرد و دولت را متهم می‌کنند که با همکاری دستگاه قضایی در حال ضربه زدن به این شخصیت دست راستی و پوپولیست است. در مقابل اعضای حزب رقیب او یعنی لولا داسیلوا از هر پیشرفت در تحقیقات مربوط به فساد مالی بولسونارو استقبال می‌کنند.

سال گذشته دادگاه عالی برزیل حکم داده بود که بولسونارو از اختیارات خود برای انتخاب مجدد در سال ۲۰۲۲ سواستفاده کرده و در نتیجه او تا سال ۲۰۳۰ اجازه شرکت در هیچ انتخاباتی را نخواهد داشت.