به گزارش اکوایران، برای اولین‌بار پس از تهاجم گسترده روسیه به اوکراین، دونالد ترامپ با ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور این کشور به صورت تلفنی گفتگو کرد. برخلاف آخرین تماس تلفنی جنجالی آن‌ها، هر دو طرف از این مکالمه رضایت داشتند.

به نوشته پولتیکو، ترامپ گفت که این یک تماس «بسیار خوب» بود و او برای مذاکره‌ای بر سر صلح بین مسکو و کیف تلاش خواهد کرد. یکی از نزدیکان زلنسکی که خواست نامش فاش نشود، گفت که این گفتگو «بسیار خوب» پیش رفت و ترامپ متعهد شد در صورت پس‌گرفتن کاخ سفید، «به صلحی عادلانه در اوکراین دست یابد».

زلنسکی در شبکه اجتماعی اکس نوشت که او و ترامپ توافق کردند که «دیداری شخصی» برای بحث درباره «اقدامات ممکن برای صلح منصفانه و پایدار» تعیین کنند.

ترامپ متعهد شده که در صورت پیروزی مجدد در نوامبر، سریعاً جنگ اوکراین را پایان دهد و تا آنجا پیش رفت که گفت قبل از شروع به کار در ژانویه ۲۰۲۵، برای صلح مذاکره خواهد کرد. او همچنین زلنسکی را به خاطر تلاش‌هایش برای دریافت کمک‌های مالی و نظامی آمریکا، «بزرگ‌ترین کاسب تمام دوران‌ها» خوانده است.

جنگ اوکراین موضوع اصلی مورد بحث در کنوانسیون ملی جمهوری‌خواهان در این هفته نبود؛ البته هنگامی که ترامپ در این مراسم نامزدی جمهوری‌خواهان را پذیرفت، با مباهات گفت: «به هر بحران بین‌المللی که دولت فعلی ایجاد کرده، پایان خواهم داد. از جمله جنگ وحشتناک روسیه و اوکراین که اگر من رئیس‌جمهور می‌بودم هرگز اتفاق نمی‌افتاد».

این گفتگو تنها چند روز قبل از پنج‌سالگی تماس تلفنی بین دو رهبر که منجر به اولین استیضاح ترامپ شد، انجام گرفت. ادعا شده که در این تماس، ترامپ از زلنسکی خواسته بود تا تحقیقاتی در مورد اتهامات فساد علیه فعالیت‌های خانواده بایدن در اوکراین را بررسی کند.

به گفته هر دو طرف، تماس روز جمعه بیشتر جنبه دیپلماتیک داشت و زلنسکی به ترامپ برای اینکه رسماً نامزد حزب جمهوری‌خواه شد، تبریک گفت.

یکی از نزدیکان زلنسکی گفت که زلنسکی این تماس را تقریباً یک هفته پیش و پس از سوءقصد به جان ترامپ آغاز کرد. خود زلنسکی در روزهای اولیه حمله تمام‌عیار مسکو در سال ۲۰۲۲ نیز مورد سوءقصد روسیه قرار گرفت.

احتمال پیروزی مجدد ترامپ مقامات اروپا و اوکراین را از این بابت که دولت او حمایت نظامی و اقتصادی آمریکا از کیف را متوقف کند، نگران ساخته است. این نگرانی‌ها در هفته‌های اخیر و با دیدار ترامپ با ویکتور اوربان، نخست‌وزیر مجارستان در آخرین روز نشست ناتو در واشنگتن و همچنین معرفی سناتور جی‌دی ونس به عنوان معاول‌اولی خود، افزایش یافت.

ونس زمانی تلاش‌های زلنسکی برای بازگرداندن مرزهای اوکراین به سال ۱۹۹۱ را خیال‌بافی توصیف کرد و اظهار داشت که برایش مهم نیست چه اتفاقی در اوکراین می‌افتد.

به گفته یکی از نزدیکان زلنسکی، اگرچه اظهارات اخیر ترامپ در سیاست خارجی باعث نگرانی در کی‌یف و سایر پایتخت‌های اروپایی شده، اما دستیاران و مشاوران زلنسکی از اینکه چقدر این تماس خوب پیش رفت، هیجان‌زده شدند.

ترامپ پس از قطع تماس تلفنی با زلنسکی در شبکه اجتماعی تروث سوشال نوشت: «من به عنوان رئیس‌جمهور بعدی شما در ایالات متحده، صلح را در جهان به ارمغان می‌آورم و به جنگی پایان می‌دهم که جان بسیاری از خانواده‌های بی‌گناه را گرفته است.» ترامپ افزود: «هر دو طرف قادر خواهند بود دور هم جمع شده و در مورد توافقی مذاکره کنند که به خشونت پایان دهد و مسیری را به سوی رفاه هموار سازد».