به گزارش اکوایران، جو بایدن از ادامه رقابت‌های ریاست‌جمهوری آمریکا کناره گیری کرد.

به نوشته خبرگزاری رویترز، جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده، روز یکشنبه پس از اینکه دموکرات‌ها اعتماد خود را نسبت به قابلیت‌های ذهنی و توانایی او در شکست دادن دونالد ترامپ از دست دادند و رقابت ریاست‌جمهوری را به قلمروی ناشناخته سوق داد، به مبارزات انتخاباتی خود برای حضور مجدد در کاخ سفید پایان داد.

بایدن در پستی در شبکه ایکس گفت که تا پایان دوره ریاست جمهوری خود در ژانویه 2025 در نقش خود به عنوان رئیس جمهور و فرمانده کل باقی خواهد ماند و این هفته برای ملت سخنرانی خواهد کرد.

او نوشت: «این بزرگ‌ترین افتخار در طول زندگی من بوده که به عنوان رئیس‌جمهور شما خدمت کنم. و در حالی که قصد من این بوده که دوباره انتخاب شوم، معتقدم که به نفع حزب و کشورم است که کناره گیری کرده و صرفا بر روی انجام وظایف خود به عنوان رئیس‌جمهور در دوره باقیمانده مسئولیتم تمرکز کنم».

با انصراف او از نامزدی برای انتخاب مجدد، راه را برای معاون رئیس جمهور کامالا هریس باز می‌شود تا به اولین زن سیاه‌پوستی در تاریخ آمریکا مبدل شود که نامزد احراز پست ریاست‌جمهوری می‌شود. بایدن81 ساله، زمانی که انصراف خود را اعلام کرد، به او اشاره ای نکرد. مشخص نیست که آیا سایر دموکرات‌های ارشد هریس را برای نامزدی حزب به چالش می‌کشند یا اینکه خود حزب می‌خواهد میدان را برای نامزدی او باز کند.

اعلامیه بایدن به دنبال موجی از فشارهای عمومی و خصوصی از سوی قانونگذاران دموکرات و مقامات حزبی برای کناره گیری از رقابت‌های انتخاباتی پس از عملکرد بسیار ضعیف او در مناظره تلویزیونی ماه گذشته علیه رقیب جمهوری خواه دونالد ترامپ صورت گرفت.