به گزارش اکوایران، تصمیم جو بایدن برای انصراف از نامزدی ریاست‌جمهوری حزب دموکرات، سیاست آمریکا را متحول کرده است. با توجه به احکام جنجالی گسترده دادگاه عالی و تلاش برای ترور سابق دونالد ترامپ در آستانه کنوانسیون جمهوری‌خواهان، ایالات متحده در لحظه‌ای تاریخی به سر می‌برد.

به نوشته ریچارد هاس برای وبگاه پراجکت سیندیکت، کناره‌گیری بایدن از انتخابات که مورد خواست بسیاری از مقامات حزب دموکرات و حامیان مالی بود و بسیاری از رأی‌دهندگان نیز به آن تمایل داشتند، انتخاب درستی بود. پس از عملکرد افتضاح بایدن در مناظره با ترامپ، دیگر غیرممکن شد که بتواند برای آمریکایی‌ها استدلال کند سزاوار یک دوره دیگر ریاست‌جمهوری بوده و باعث شد دلیلی برای عدم صلاحیت ترامپ نداشته باشد.

هنوز خیلی زود است که درباره میراث بایدن بنویسیم، زیرا هنوز شش ماه تا پایان ریاست‌جمهوری او باقیست. اما با انصراف از انتخابات، او تلاش کرد تا جلوی انتقادها مبنی بر اینکه ماندن در رقابت‌ها باعث خواهد شد رقیبی رأی بیاورد که دیدگاهش به دموکراسی و نقش آمریکا در جهان با بایدن متفاوت است را بگیرد. در واقع، همانطور که نظرسنجی‌ها پیش‌بینی می‌کردند، ترامپ بایدن را در ماه نوامبر شکست می‌داد که باعث می‌شود دستاوردهای بایدن به عنوان رئیس‌جمهور تا حدی زیادی تحت‌الشعاع قرار بگیرد.

این احتمال وجود دارد که کامالا هریس، معاون‌اول بایدن نامزد دموکرات‌ها شود. حمایت بایدن به او کمک خواهد کرد، اما نامزدیش را تضمین نمی‌کند؛ زیرا بایدن تنها صلاحیت رفع تعهد نمایندگان حزب به نامزدی خود را دارد، نه اینکه آن‌ها را ملزم به حمایت از شخص دیگری کند.

بنابراین، کنوانسیون ماه آگوست دموکرات‌ها در شیکاگو یک کنوانسیون باز خواهد بود و در چهار هفته تا آن موقع، اتفاقات زیادی می‌تواند بیفتد. ممکن است هریس بدون رقیب نامزدی را به دست آورد یا شاید یک یا چند نفر او را به چالش بکشند. با فرض اینکه او نامزدی را به دست آورد، سناریوی دوم واقعاً می‌تواند به نفعش تمام شود؛ زیرا این روند مهارت‌های سیاسی او را تقویت کرده، به او کمک می‌کند به عنوان یک برنده دیده شود و اجازه می‌دهد از زیر سایه یک رئیس‌جمهور نامحبوب در بیاید.

بایدن هریس

این روند همچنین در زمانی که دموکرات‌ها نیاز به معرفی مجدد خود به رأی‌دهندگان دارند، کانون توجهات بر روی حزب قرار خواهد گرفت. این امر ضروری است، زیرا ترامپ و سناتور جی‌دی ونس (نامزد ترامپ برای معاون‌اولی) وعده داده‌اند که یک کارزار انتخاباتی قوی به راه بیاندازند. حتی اگر هریس نامزد شود و از آن‌ها ببازد، نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که او بهتر از بایدن عمل خواهد کرد و شانس دموکرات‌ها برای پیروزی در کنگره را بهبود می‌بخشد. حتی به نظر می‌رسد کنترل سنا نیز دور از دسترس نباشد و در نتیجه، از کنترل جمهوری‌خواهان بر کل واشنگتن جلوگیری می‌کند.

ترامپ در نظرسنجی‌ها اندکی از هریس جلوتر بوده، اما هریس می‌تواند طی ماه آینده و با قرار گرفتن در کانون توجه، شتاب بگیرد. مهارت‌های قضایی هریس که به عنوان دادستان محلی و بعداً به عنوان دادستان کل فلوریدا آن را صیقل داد، در مبارزات انتخاباتی به دردش می‌خورد. او موقعیت توانایی و موقعیت مناسبی برای حمله به موضع شدید ضدسقط‌جنین اکثریت محافظه‌کار دادگاه عالی و همچنین ونس را دارد.

با این حال، یکی از چالش‌های اجتناب‌ناپذیر را می‌توان مشکله «هوبرت هامفری» توصیف کرد. در سال ۱۹۶۸ و پس از اینکه لیندون جانسون، رئیس‌جمهور مستقر تصمیم به عدم نامزدی مجدد در انتخابات گرفت، هامفری که در آن زمان معاون رئیس‌جمهور بود، نامزد دموکرات‌ها شد. ادبیات نامه انصراف بایدن بازتاب لحن کناره‌گیری جانسون بود.

معضل این است که چگونه می‌توان وفادار به نظر رسید و به سیاست‌ها و اتفاقات خوب در ریاست‌جمهوری بالید، بدون اینکه تحت فشار سیاست‌هایی قرار گرفت که فاقد محبوبیت بودند؟ در سال ۱۹۶۸، جنگ ویتنام جریان داشت که کار هامفری را پیچیده ساخت؛ زیرا در فاصله‌گرفتن از سیاست دولت جانسون در قبال جنگ و از رئیسی که تحمل کمی برای بی‌وفایی داشت، به مشکل خورد.

امروز هیچ موضوع واحدی بر بحث‌های عمومی غالب نیست، اما هنوز هم نیاز به تمایز نامزد دموکرات‌ها از بایدن وجود دارد؛ زیرا در زمانی که بسیاری به دنبال تغییر هستند، بودن در قدرت وبال به شمار می‌رود. هر کسی که در این مورد تردید دارد، فقط باید به نتایج انتخابات اخیر در آفریقای جنوبی، هند، بریتانیا و فرانسه نگاه کند.

کاملا هریس

این بدان معنی است که نامزد دموکرات، چه هریس یا شخص دیگری، باید مسئولیت «قانون کاهش تورم» و «قانون ریزتراشه و علم»، تلاش برای مبارزه با تغییرات آب‌وهوایی و دفاع از دموکراسی، دسترسی به سقط جنین و کنترل زاد و ولد و کمک نظامی به اوکراین را بپذیرد. اما همچنین شاید لازم باشد که نامزد دموکرات خود را از سیاست خاورمیانه‌ای بایدن که بسیاری از آمریکایی‌ها آن را بیش از حد به نفع اسرائیل می‌دانند و از سیاست‌های مرزی و جنایی که بسیاری آن‌ها را بسیار سست تلقی می‌کنند، فاصله بگیرد.

اگر هریس گزینه دموکرات باشد، انتخاب گزینه معاون‌اولش مهم خواهد بود. چندین ایالت غرب میانه احتمالاً در انتخابات نوامبر تعیین‌کننده خواهند بود و تعداد زیادی از رأی‌دهندگان مستقل وجود دارد که هریس مجبور است حمایتشان را به دست آورد. فرمانداران گرچن ویتمر از میشیگان، جاش شاپیرو از پنسیلوانیا، اندی بشیر از کنتاکی و روی کوپر از کارولینای شمالی و احتمالاً چند مقام کابینه بایدن از گزینه‌های معاون‌اولی هریس باشند.

شاید تنها مسئله که قطعی به نظر می‌رسد این بوده که پس از انصراف بایدن، از قطعیت امور کاسته شده است. با این حال یک چیز واضح است: نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری برای ایالات متحده و سایر جهان بسیار مهم خواهد بود. از آنجایی که معمولاً شباهت‌های نامزدها ریاست‌جمهوری بیشتر از تفاوت‌های آن‌هاست، انتخابات آمریکا چندان حساس قلمداد نمی‌شوند. اما این بار نه. تفاوت‌ها عمیق بوده و نمی‌توان اغراق کرد که چقدر انتخابات امسال اهمیت دارد.