به گزارش اکوایران، کناره‌گیری جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا از رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری در روز یکشنبه و حمایتش از کامالا هریس، معاون رئیس‌جمهور، واکنش‌های مختلفی را در خاورمیانه به دنبال داشت، که برخی از آن‌ها ناشی از حمایت او از اسرائیل در جنگ غزه و درگیری‌های شدید در سراسر منطقه بود.

به نوشته المانیتور، بایدن تصمیم خود برای کناره گیری را در شبکه اجتماعی اکس منتشر کرد و نوشت: «این بزرگترین افتخار زندگی من بوده که به عنوان رئیس جمهور شما خدمت کنم. و در حالی که قصد من این بوده است که دوباره انتخاب شوم، معتقدم که به نفع حزب و کشورم است که کناره گیری کنم و تنها بر انجام وظایف خود به عنوان رئیس جمهور برای باقیمانده دوره خود تمرکز کنم.»

استقبال فلسطینی‌ها از خروج بایدن

کاربران عرب از این اقدام ابراز هیجان کردند و بایدن را متهم کردند که در نسل کشی اسرائیل علیه مردم فلسطین در نوار غزه شریک است. بسیاری بایدن را به دلیل حمایت بی‌دریغ او از اسرائیل در جنگ با غزه محکوم کردند.

رامی عبدو، رئیس سازمان ناظر حقوق بشر اروپا-مد مستقر در ژنو است. او اندکی پس از اعلامیه بایدن در اکس نوشت: «برای ما فلسطینی‌ها، نام او همیشه با نسل‌کشی‌ای که اسرائیل تحت حمایت او مرتکب شده است، گره خواهد خورد. برو به جهنم، آقای بایدن.»

جمیل موعود، فعال سیاسی و اجتماعی در توئیتی خطاب به بایدن نوشت: «تاریخ شما را به خاطر فراهم کردن امکان یک نسل کشی به یاد خواهد آورد.»

سایر کاربران شبکه‌های اجتماعی با تمسخر کناره گیری بایدن گفتند که او پست خود را ترک می‌کند در حالی که نتوانسته حماس را نابود کند.

GTC5aVyXoAAt58S

مباحثه در ترکیه: میشل اوباما به رقابت خواهد پیوست؟

با وجود اظهارات مکرر بانوی اول سابق آمریکا مبنی بر اینکه قصدی برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا ندارد، در ترکیه، خروج بایدن گمانه زنی‌هایی را در مورد ورود میشل اوباما به رقابت ایجاد کرد. اوباماها در بیانیه خود در مورد خروج بایدن از حمایت علنی از هریس خودداری کردند و این امر به بازار گمانه زنی‌ها دامن زد.

نظرسنجی ایپسوس که در 2 ژوئیه منتشر شد نشان داد که بانوی اول سابق قوی‌ترین نامزد در برابر ترامپ است و او را با 50 درصد به 39 درصد شکست می‌دهد.

ایران می‌گوید این تغییر اهمیتی ندارد

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، روز دوشنبه به خبرنگاران گفت: «شخصیت‌های سیاسی در دولت آمریکا مهم نیستند».

کنعانی در پاسخ به سوالی درباره انتخابات آمریکا گفت: «موضوع این است که دولت آمریکا در سال‌های گذشته همواره رویکرد خصمانه و سیاست خصمانه در قبال ایران داشته است و آنچه می‌تواند فضای روابط را تغییر دهد، تغییر رفتار خصمانه آمریکا با ملت ایران است.»

واکنش مصری‌ها

طارق طنطاوی، محقق و مدرس اهل قاهره، این تصمیم را «یکی از مؤثرترین حرکات شطرنج در جهان» توصیف کرد. طنطاوی گفت که بایدن در انتخابات شکست می‌خورد و این یک «شکست سخت برای دموکرات‌ها» می‌بود.

در حالی که او معتقد است شانس ترامپ هنوز بالاست، طنطاوی گفت که هریس ممکن است به لطف جوانی‌اش و تلاش‌های دموکرات‌ها برای شکست ترامپ، رهبری را به دست بگیرد».

سوری‌ها

ستون نویس سوری، ایاد ابوشاکرا در اکس نوشت: «جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده بدون حتی یک گلوله از نامزدی حزبش برای ریاست جمهوری کنار رفت. در مورد سوریه، شخص مورد نظر [بشار اسد] با وجود میلیون‌ها قربانی، ویرانی کشور و تقسیم آن بین شبه‌نظامیان و کشورهای خارجی از سال 2011، دلیلی برای کناره گیری نمی‌دید!»

زمانی که دولت اوباما در آغاز جنگ در سال 2011 اعلام کرد که «اسد باید برود»، بایدن معاون رئیس جمهور بود. با این حال زمانی که کشورهای منطقه با اسد عادی‌سازی می‌کردند، دولت خود او سکوت کرد.

روابط عربستان و آمریکا در کانون توجه

کاربران سعودی نیز به این گروه کر پیوستند و از خروج قریب الوقوع بایدن از کاخ سفید استقبال کردند. زمانی که بایدن در سال 2021 به قدرت رسید، مواضع سختی در قبال عربستان سعودی اتخاذ کرد.

برخی می‌گویند در حالی که بایدن قول داده بود که عربستان سعودی را منزوی کند، زمین بازی برای رئیس جمهور ایالات متحده تغییر کرده است، که به گفته آن‌ها توسط حزب خود طرد شده است.

محمد العوین، نویسنده سعودی توانایی هریس برای ایستادگی در برابر هرج و مرجی که بایدن و رئیس جمهور سابق، باراک اوباما در جهان ایجاد کرده‌اند را زیر سوال برد. او معتقد است که اگر ترامپ در انتخابات پیروز شود، که به گفته او محتمل‌ترین نتیجه است، «صفحه جدیدی در تاریخ آمریکا باز خواهد شد و ترامپ گروه باقی مانده از چپ‌های با نفوذ را حذف خواهد کرد و همه تصمیمات مخرب آن‌ها را لغو خواهد کرد.»

اما سفر بایدن به ریاض در سال 2022 اولویت‌های او را تغییر داد. اخیراً، مقامات ایالات متحده و عربستان سعودی در حال مذاکره برای تصویب پیمان‌های دفاعی و امنیتی با پادشاهی در ازای عادی سازی روابط با اسرائیل بوده‌اند.

عبدالرحمن الراشد، ستون نویس روزنامه الشرق الاوسط مستقر در عربستان سعودی، گفت که هرکس در انتخابات آمریکا پیروز شود، روی پیمان دفاعی با ریاض کار خواهد کرد. او همچنین بر این باور است که دموکرات‌ها در سنا هر طرحی را که ترامپ پیشنهاد دهد خنثی می‌کنند. او گفت: «چه ترامپ پیروز شود چه هریس‌، رئیس جمهور بعدی توافق دفاعی با ریاض را که بایدن پیشنهاد کرده بود، احیا خواهد کرد».

با این حال، راشد تردید دارد که چنین توافقی در سنا تصویب شود، جایی که 33 کرسی از 100 کرسی به رای گذاشته می‌شود. او نوشت: «مشکل در کاخ سفید یا اینکه چه کسی رئیس جمهور خواهد شد، نیست. بلکه در سنا نهفته است زیرا این سنا است که توافق را پس از دستیابی به تصویب خواهد رساند». او گفت: «این توافق در صورتی تصویب خواهد شد که دو سوم آرای سناتورها را به دست آورد و بعید است که یکی از [احزاب] همه کرسی‌های لازم را در انتخابات به دست آورد (جمهوری خواهان احتمالا این بار اکثریت سنا را به دست آورند، اما احتمالاً یک اکثریت نسبی)»

راشد معتقد است که هر کسی برنده شود، چنین توافقی تائید نخواهد شد. «نقطه قوت بایدن توانایی او در متقاعد کردن حتی اعضای جمهوری خواه سنا و کسب حد نصاب بود». او گفت: «اگر ترامپ پیروز شود، دموکرات‌ها ممکن است به دنبال خرابکاری در پروژه‌های سیاسی او باشند و به آن‌ها رأی منفی دهند. به همین ترتیب، اگر هریس رئیس جمهور شود، فاقد شخصیت و روابط دیرینه بایدن خواهد بود، مگر اینکه او پس از بازنشستگی از هریس حمایت کند.»