به گزارش اکوایران، ولادیمیر پوتین در روز یکشنبه به ایالات متحده هشدار داد که اگر واشنگتن موشک‌های دوربرد را در آلمان قرار دهد، روسیه نیز موشک‌های مشابه را در نزدیکی غرب مستقر می‌کند.

به نوشته رویترز، ایالات متحده در ۱۰ جولای اعلام کرد که به منظور آماده‌سازی استقرار طولانی‌مدت سامانه‌های موشکی، شامل کروز SM-6، تاماهاوک و سلاح‌های مافوق‌صوت، موشک‌های دوربرد را از سال ۲۰۲۶ در آلمان قرار می‌دهد.

ولادیمیر پوتین در جمع ملوانان روس، چینی، الجزایری و هندی در سنت‌پترزبورگ به ایالات متحده هشدار داد که این اقدام خطر بروز بحرانی موشکی مانند بحران‌های جنگ سرد را می‌آفریند. پوتین گفت: «زمان رسیدن چنین موشک‌هایی که ممکن است در آینده به کلاهک هسته‌ای مجهز شوند، به اهدافی در خاک روسیه حدود ۱۰ دقیقه خواهد بود». او افزود: «با در نظر گرفتن اقدامات ایالات متحده، ماهواره‌های آن در اروپا و سایر نقاط جهان، ما نیز اقدامات مشابهی انجام خواهیم داد».

پوتین همچنین جنگ اوکراین را بخشی از یک مبارزه تاریخی با غرب می‌داند که به گفته خودش، پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در سال ۱۹۹۱، روسیه را با تجاوز به آنچه او حوزه نفوذ مسکو می‌داند، تحقیر کرد.

اوکراین و غرب می‌گویند پوتین خواهان غصب سرزمینی به سبک امپریالیستی است. آن‌ها قول داده‌اند روسیه را که در حال حاضر، حدود ۱۸ درصد خاک اوکراین، از جمله کریمه و بخش‌هایی از چهار منطقه در شرق کشور را تحت کنترل دارد، شکست دهند.

روسیه می‌گوید سرزمین‌هایی که زمانی بخشی از امپراتوری روسیه بودند، اکنون دوباره بخشی از کشور شده و هرگز پس داده نمی‌شوند.

جنگ سرد؟

دیپلمات‌های روسیه و ایالات متحده می‌گویند که روابط دیپلماتیک کنونی آن‌ها حتی از بحران موشکی کوبا در سال ۱۹۶۲ نیز بدتر است. در حالی که مسکو و واشنگتن خواستار کاهش تنش شده‌اند، اما هر دو گام‌هایی در جهت تشدید تنش برداشته‌اند.

پوتین گفت که ایالات متحده به تنش‌ها دامن زده و سامانه‌های موشکی تایفون را به دانمارک و فیلیپین منتقل کرده است. او برنامه‌های ایالات متحده را با تصمیم سال ۱۹۷۹ ناتو برای استقرار پرتابگرهای پرشینگ II در اروپای غربی مقایسه کرد.

رهبری وقت اتحاد جماهیر شوروی بیم آن داشت که استقرار پرشینگ II بخشی از طرح پیچیده تحت رهبری ایالات متحده برای از بین بردن اتحاد جماهیر شوروی، با حذف رهبری سیاسی و نظامی آن باشد. پوتین گفت: «این وضعیت یادآور رویدادهای جنگ سرد و استقرار موشک‌های پرشینگ میان‌برد آمریکا در اروپا است».

پرشینگ II که برای ارسال کلاهک هسته‌ای با قدرت متغیر طراحی شده بود، در سال ۱۹۸۳ در آلمان غربی مستقر شد.

در سال ۱۹۸۳، رهبر وقت شوروی و سازمان جاسوسی کی‌جی‌بی مجموعه تحرکات ایالات متحده، از جمله استقرار پرشینگ II و انجام رزمایش بزرگ ناتو را نشانه‌هایی از آمادگی غرب برای حمله پیش‌دستانه به شوروی تفسیر کردند.

پوتین همچنین هشدارهای قبلی خود مبنی بر از سر گیری تولید موشک‌های هسته‌ای میان‌برد و کوتاه‌تر روسیه را تکرار کرد و گفت با توجه به محل استقرار موشک‌های مشابه آمریکایی در اروپا و آسیا، در مورد مکان قرارگیری موشک‌های خود تصمیم می‌گیرد.