به گزارش اکوایران، آمریکا نگران است که ترور رهبر حماس ممکن است مذاکرات آتش‌بس در غزه را از مسیر خارج کند.

به نوشته باراک راوید، گزارش‌گر آکسیوس، به گفته سه مقام آمریکایی، دولت بایدن «بسیار نگران» است که ترور اسماعیل هنیه، رهبر سیاسی جنبش حماس، مذاکرات بر سر توافق مبادله زندانیان و آتش‌بس در غزه را از مسیر خارج کند و خطر بروز یک جنگ منطقه‌ای را افزایش دهد.

این ماجرا از این جهت اهمیت دارد که دولت بایدن، توافق مبادله اسرا و آتش‌بس میان اسرائیل و حماس را در مرکز استراتژی خود پس از آغاز جنگ در خاورمیانه قرار داده است. شخص بایدن در تلاش‌ها برای دستیابی به توافق مشارکت داشتن و آن را عاملی کلیدی در تعریف میراث خود می‌داند.

هنیه عنصری کلیدی در مذاکرات بر سر این توافق با میانجی‌گری قطر و مصر بود.

به نوشته راوید، اگر چه دفتر نخست وزیری و وزارت دفاع اسرائیل از اظهارنظر درباره ترور روز چهارشنبه هنیه در تهران خودداری کردند، اما مقامات آمریکایی و اسرائیلی می‌گویند که اسرائیل پشت این ترور بوده است.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا روز چهارشنبه گفت که ایالات متحده قبل از وقوع این ترور اطلاعی نداشت و در آن دخالتی نداشت.

محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، نخست‌وزیر قطر، که میانجی‌گر کلیدی در مذاکرات غیرمستقیم بین اسرائیل و حماس به شمار می‌رود، درباره آینده این توافق ابراز نگرانی کرد. او در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «ترورهای سیاسی و ادامه هدف قرار دادن غیرنظامیان در غزه در حالی که گفتگوها ادامه دارد، ما را به این سوال سوق می دهد که وقتی یک طرف مذاکره طرف دیگر را ترور می کند، چگونه میانجیگری موفق می شود؟ صلح به شرکای جدی و یک موضع جهانی در برابر بی توجهی به جان انسان ها نیاز دارد».

مقامات اسرائیلی به راوید گفته‌اند که انتظار دارند مذاکرات فورا به حالت تعلیق درآید.

متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای گفت: «اندکی پس از اظهارات آل ثانی، بلینکن با نخست‌وزیر قطر تماس گرفت و بر اهمیت ادامه کار برای دستیابی به آتش‌بس و توافق مبادله اسرا تاکید کرد». میلر افزود که بلینکن به همتای قطری خود گفته که ایالات متحده به کار خود برای اطمینان از دستیابی به توافق ادامه خواهد داد.

دفتر یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل هم اعلام کرد تو روز چهارشنبه با لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده صحبت کرده و به او گفته که «علی‌الخصوص در چنین موقعیتی، اسرائیل در تلاش برای دستیابی به چارچوبی برای آزادی گروگان‌ها است».

یکی از مقامات آمریکایی به آکسیوس گفته که در دولت بایدن نگاه مثبتی به همین وجود ندارد، اما در عین حال نگرانی شدیدی نسبت به این ماجرا وجود دارد که این ترور می‌تواند مذاکرات تبادل اسرا و آتش بس را از مسیر خارج کند.

مقامات دولت بایدن همچنین نگران هستند که ترور در تهران می‌تواند اجتناب از یک جنگ منطقه‌ای را بسیار دشوارتر کند.

پس از حمله روز سه‌شنبه اسرائیل به بیروت که طی آن یکی از فرماندهان ارشد نظامی حزب‌الله ترور شد، مقامات دولت بایدن احساس کردند حتی اگر حزب‌الله پاسخ دهد، این اتفاق به‌گونه‌ای رخ می‌دهد که منجر به جنگی همه‌جانبه نشود.حتی جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید  در روزهای اخیر گفته بود که سناریوی جنگ بین اسرائیل و حزب‌الله «بزرگ‌‌نمایی» است.

اما یک مقام آمریکایی به راوید گفته که ترور هنیه موقعیت بسیار خطرناک‌تری با پتانسیل بالاتر برای تشدید تنش ایجاد کرد. او تاکید داشته که از ترور هنیه در تهران توسط اسرائیل و زمان وقوع آن «گیج شده است».

مقامات آمریکایی نگران هستند که ترور فرمانده ارشد نظامی حزب‌الله در بیروت و هنیه در تهران می‌تواند فشار فزآینده‌ای بر ایران، حزب‌الله و دیگر گروه‌های مقاومت ایجاد کند تا به شیوه‌ای بسیار سخت‌تر از آنچه در ابتدا برنامه‌ریزی شده بودند، پاسخ دهند.