به گزارش اکوایران، تکه‌ای از ابوظبی به العریش، شهری کوچک در شمال صحرای سینا در حدود 50 کیلومتری غزه آمده است. در این نقطه ساحلی که زمانی افراد خارجی به ندرت از آن بازدید می‌کردند، اکنون داوطلبان و مقامات دولتی اماراتی، بخشی از یک کمپین بشردوستانه در همسایگی نوار غزه هستند.

نفوذ منطقه‌ای رو به رشد

سلطان محمد الشمسی، یکی از مقامات اماراتی که بر عملیات‌ها نظارت می کند، به بلومبرگ گفت: «از زمان آغاز درگیری‌ها تقریباً ده ماه پیش، کمک‌ها در العریش و سرزمین فلسطین حدود 700 میلیون دلار برای امارات هزینه داشته است».

این شامل راه اندازی یک بیمارستان صحرایی در شهر رفح در جنوب غزه است که به گفته کارکنانش نزدیک به 50،000 نفر را درمان کرده و یک مرکز موقت پزشکی دیگر در کشتی لنگر انداخته در نزدیکی دریای مدیترانه.

تلاش امارات متحده عربی بر نفوذ منطقه‌ای رو به رشد این کشور خلیج فارس تاکید می‌کند که در سال‌های اخیر روابط خود را با اسرائیل روابط ایجاد کرده و پیوند خود با مصر را تقویت کرده است - از جمله از طریق سرمایه گذاری 35 میلیارد دلاری برای تضمین بسته کمک صندوق بین المللی پول.

امارات اسرائیل غزه

این کشور از این روابط و تریلیون‌ها دلار نفتی خود برای ایفای نقش در تلاش‌های دیپلماتیک و کمک‌رسانی در مناقشه استفاده می‌کند و تمایل خود را برای کمک به آماده شدن برای سناریوی پس از جنگ نشان داده است -از جمله با آمادگی برای اعزام نیروهای امنیتی به غزه. با این حال، نفوذ آن فقط تا یک جایی تاثیر دارد، زیرا جنگ هیچ نشانه‌ای از پایان ندارد و رهبری اسرائیل به درخواست‌های بین‌المللی برای آتش‌بس توجه چندانی نکرده است.

ریم الهاشمی، وزیر همکاری بین‌الملل، گفت: امارات می‌تواند «به دنبال دعوت رسمی از سوی تشکیلات خودگردان اصلاح‌شده فلسطین، شرکت در یک مأموریت موقت ایجاد ثبات را در نظر بگیرد».

استفن هرتوگ، دانشیار دانشکده اقتصاد و علوم سیاسی لندن، گفت: بخشی از انگیزه امارات متحده عربی می‌تواند «این باشد که خود را به یک واسطه دیپلماتیک مهم تبدیل کند که می‌تواند با اسرائیل و مصر ارتباط برقرار کند، کاری که بسیاری نمی‌توانند انجام دهند. امارات همچنین تحت فشار قرار دارد تا تأثیر مثبتی برای فلسطین داشته باشد. آن‌ها در فضای عمومی عربی به خاطر برقراری روابط با اسراییل مورد حمله هستند».

تاسیسات آب شیرین‌کن

امارات متحده عربی حدود نیم دوجین تاسیسات آب شیرین کن در العریش دارد که روزانه بیش از یک میلیون گالن آب برای مردم غزه تولید می‌کند، در حالی که انبارهای متعددی برای نگهداری مواد غذایی، دارو و پوشاک در سمت مصری مرز ساخته شده است. به گفته الشمسی، دستیار وزیر امور خارجه در امور توسعه و سازمان‌های بین المللی، بودجه‌ای به اندازه صدها هزار دلار به ازای هر تن برای پرتاب‌های هوایی محموله‌ها تامین شده است.

امارات اسرائیل غزه

او گفت که با وجود تلاش‌های امارات متحده عربی و دیگران، وضعیت انسانی در غزه در حال بدتر شدن است. با عدم دسترسی از طریق مسیرهای زمینی از جمله گذرگاه مرزی رفح به سینا - از زمانی که اسرائیل کنترل آن را در ماه مه به دست گرفت - گروه‌های امدادی مجبور شده‌اند عمدتاً به پرتاب‌های هوایی تکیه کنند که نیاز به تأیید اسرائیل دارد.

الهاشمی به بلومبرگ گفت: «ما از طریق دریا، زمین و از طریق 300 پرواز، نزدیک به 40،000 تن کمک بشردوستانه برای تامین نیازهای فوری فلسطینیان ارائه کرده‌ایم.»

مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی در تحقیقی که در ماه آوریل منتشر شد، گفت: «ماهیت ناامنی غذایی در سراسر نوار غزه در قرن حاضر بی‌سابقه است. به گفته سازمان ملل، حدود 90 درصد از مردم در این نوار پرجمعیت خانه‌های خود را ترک کرده‌اند و به سرپناه کافی، غذا، خدمات پزشکی و آب تمیز دسترسی ندارند.

الهاشمی گفت که آتش بس و آزادی همه اسرای حماس برای توقف تشدید در منطقه ضروری است. او گفت که «وضعیت بی‌ثباتی بی‌سابقه‌ای وجود دارد».

امارات اسرائیل غزه

مذاکرات آتش بس

مذاکرات برای آتش بس اسرائیل و حماس که با میانجیگری ایالات متحده، قطر و مصر انجام شد، ماه‌هاست به جایی نرسیده است - و پس از ترور رهبر سیاسی حماس در تهران در هفته گذشته، سخت‌تر از همیشه به نظر می‌رسد.

در عین حال، با ادامه بمباران فلسطینیان، امارات از سوی دیگر کشورهای عربی به خاطر حفظ روابط با اسرائیل تحت فشار است.

به گفته یک فرد آشنا با تفکرات امارات، گفت موضع ابوظبی در مورد عادی سازی با اسرائیل تغییر نکرده است. امارات متحده عربی در طول جنگ با اسرائیل گفتگو کرده است، در حالی که قادر به تاثیرگذاری بر تجاوز نظامی آن نیست.

هرتوگ از دانشکده اقتصاد لندن گفت سرمایه گذاری امارات متحده عربی در مصر - که به جلوگیری از یک بحران اقتصادی کمک کرد - توسط بسیاری به عنوان نشانه‌ای در نظر گرفته شد از این که ابوظبی در رقابت با قدرت‌های نفتی رقیب خلیج فارس از جمله عربستان سعودی و قطر برای نفوذ، جدی است. و تمرکز خاص بر تلاش‌های بشردوستانه در غزه احتمالاً امارات متحده عربی را مورد لطف ایالات متحده قرار می‌دهد.