به گزارش اکوایران، مقامات کی‌یف و تحلیلگران غربی می‌گویند روسیه تابستان امسال حمله هماهنگ جدیدی را در طول صدها مایل خطوط مقدم در شرق اوکراین آغاز نخواهد کرد. مسکو نیز مدعی کنترل روستای دیگری در منطقه دونتسک شده است.

به نوشته نیوزویک، آندری یوسوف، سخنگوی سازمان اطلاعات نظامی اوکراین گفت: «تکرار یک حمله گسترده در سراسر خط مقدم، مانند فوریه ۲۰۲۲، در حال حاضر منتفی است». هنگامی که مسکو در فوریه ۲۰۲۲ تهاجم تمام‌عیار خود علیه اوکراین را آغاز کرد، کرملین سریعاً دامنه نفوذ خود را از بخش‌هایی از مناطق دونتسک و لوهانسک که تحت کنترل جدایی‌طلبان بوده، به بخش‌هایی از شمال و شرق اوکراین گسترش داد. همچنین از سال ۲۰۱۴، مسکو شبه‌جزیره کریمه را در اختیار دارد.

در پاییز ۲۰۲۲ و طی ضدحمله‌ای برق‌آسا، از جمله در منطقه شمال شرقی خارکیف، اوکراین سرزمین‌هایی را باز پس گرفت. با این حال، روسیه آرام اما پیوسته زمین‌هایی در شرق اوکراین تصاحب کرد و در فوریه ۲۰۲۴ مدعی شد که شهر آودیوکای دونتسک را در اختیار گرفته و از آن زمان، به سمت غرب پیشروی کرده است.

نیروهای مسکو به سمت شهر دفاعی استراتژیک پوکروفسک پیش رفته و اوکراین به طور مداوم، از شدیدترین درگیری‌ها در این بخش از خط مقدم خبر داده است. روز یکشنبه، وزارت دفاع روسیه مدعی شد نیروهای این کشور نووسلیوکا پِرشا، شهرکی در غرب آودیوکا و جنوب شرقی پوکروفسک را تصرف کرده‌اند.

در اوایل ماه می، روسیه حمله‌ای فرامرزی به منطقه خارکیف آغاز کرد. کی‌یف گفت که گشودن این جبهه جدید توسط مسکو به هدف دورکردن منابع حیاتی اوکراین از نقاط داغ نبرد در شرق انجام گرفته است.

با این حال، در اواخر ماه جولای، مؤسسه مطالعات جنگ (ISW) گفت که نیروهای روسیه به دلیل محدودیت‌های نیروی انسانی و مادی، بعید است که یک عملیات تهاجمی تابستانی جدید انجام دهند.

در پایان ماه، مسکو تلاش «محدودی» را در غرب منطقه دونتسک اوکراین انجام داده بود، اما به گفته ISW، «به احتمال زیاد ظرفیت عملیاتی گسترده‌تری برای انجام یک عملیات تهاجمی تجدیدشده جداگانه در استان دونتسک یا سایر نقاط جبهه در این تابستان را ندارد».

نیک رینولدز، پژوهشگر جنگ زمینی در انستیتوی رویال یونایتد سرویسز با این ارزیابی موافق است. اما او به نیوزویک گفت که اوضاع برای هر دو طرف شکننده و بسیار غیرقابل پیش‌بینی است.

تحلیلگران و مقامات می‌گویند مسکو جنگی فرسایشی به راه انداخته و امیدوار است که قبل از تمام‌شدن منابع خود، نیروهای دشمن و ذخایر تجهیزات کی‌یف را کاهش دهد. کرملین همچنین سریعاً صنعت دفاعی خود را در حالت جنگ قرار داده و به ذخایر عظیم تجهیزات شوروی روی آورده است.

دستاوردهای روسیه به لطف تلفات بالای پرسنل آن بوده و در ماه‌های اخیر، اوکراین بارها گزارش داده که روزانه بیش از هزار نفر از جنگجوهای مسکو زخمی یا کشته می‌شوند. برآوردهای کی‌یف نشان می‌دهد که روسیه قادر است ماهانه حدود ۳۰ هزار سرباز جدید به ارتش خود بیافزاید.

اوکراین کمک‌های قابل توجهی از حامیان غربی خود دریافت می‌کند. اما با وجود اعلامیه‌های عمومی تعهدات قطعی به کی‌یف از سوی ناتو، سؤالاتی فوری در مورد سرنوشت تحویل کمک‌های نظامی در صورت پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات آتی ایالات متحده وجود دارد.

با این حال، ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین در روز یکشنبه تأیید کرد که جنگنده‌های اف-۱۶ که توسط حداقل یکی از کشورهای حامی کی‌یف اهدا شده، اکنون وارد میدان شده‌اند. کی‌یف امیدوار است از این هواپیمای پیشرفته برای جلوگیری از تلاش‌های روسیه و تقویت دفاع هوایی خود استفاده کند.

رینولدز تخمین زد که احتمالاً حمله بزرگ روسیه در سال آینده محتمل‌تر باشد، اگرچه ممکن است پیش از آن، مسکو اقدامات کوچک‌تر دیگری نیز انجام دهد. حملات تهاجمی معمولاً در بهار یا تابستان انجام می‌گیرد و از دوره گل‌آلودی که درست بعد از زمستان یا اواخر پاییز می‌آید، اجتناب می‌شود. تانک‌ها و خودروهای زرهی در مسیرهای خارج از جاده گیر می‌کنند و اپراتورهای آن‌ها مجبور می‌شوند در جاده‌های آسفالت بمانند.