به گزارش اکوایران، مقامات آمریکایی به رویترز گفتند که دست کم پنج پرسنل آمریکایی در حمله روز دوشنبه به یک پایگاه نظامی در عراق زخمی شدند، در حالی که خاورمیانه برای موج جدیدی از حملات جمهوری اسلامی ایران و متحدانش در پی کشته شدن اعضای ارشد گروه‌های حماس و حزب‌الله در هفته گذشته آماده می‌شود.

دو منبع امنیتی عراقی اعلام کردند که دو موشک کاتیوشا به سمت پایگاه هوایی الاسد در غرب عراق شلیک شده است. یکی از منابع امنیتی عراق گفت که موشک‌ها در داخل پایگاه سقوط کرده است. مشخص نیست که آیا این حمله با تهدیدهای ایران برای انتقام گرفتن از قتل رهبر حماس مرتبط است یا خیر.

مقامات آمریکایی که نخواستند نامشان فاش شود گفتند که یکی از پرسنل آمریکایی به شدت مجروح شده است. یکی از مقامات افزود: «پرسنل پایگاه در حال انجام ارزیابی خسارت پس از حمله هستند.»

اسماعیل هنیه، رهبر سیاسی گروه  فلسطینی حماس، هفته گذشته در تهران پایتخت ایران ترور شد، حمله‌ای که تهدیدهای انتقامی ایران به اسرائیل را به دنبال داشت. 

همراه با کشته شدن فؤاد شکر، فرمانده ارشد نظامی گروه لبنانی حزب‌الله لبنان، توسط اسرائیل در حمله هفته گذشته به بیروت، این ترورها نگرانی‌هایی را ایجاد کرده است که درگیری در غزه در حال تبدیل شدن به یک جنگ گسترده‌تر در خاورمیانه است.

ایران گفته  که آمریکا به دلیل حمایت از اسرائیل مسئولیت ترور هنیه را بر عهده دارد.

بر اساس گزارش پنتاگون، لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا و یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل، در تماسی روز دوشنبه توافق کردند که این حمله نشانه «تشدید تنش خطرناکی است.»

هفته گذشته ایالات متحده حمله‎‌ای را در عراق علیه افرادی انجام داد که به گفته مقامات آمریکایی، برای پرتاب هواپیماهای بدون سرنشین آماده می‌شدند و تهدیدی برای نیروهای ایالات متحده و ائتلاف بودند.

ایالات متحده نظاره‌گر است تا ببیند آیا جمهوری اسلامی ایران به عهد خود برای پاسخ به قتل هنیه دو روز پیش در تهران عمل می‌کند یا نه.

پنتاگون گفته است که جت‌های جنگنده و کشتی‌های جنگی نیروی دریایی بیشتری را در خاورمیانه مستقر خواهد کرد، زیرا واشنگتن در پی تهدیدات ایران و متحدانش حماس و حزب‌الله به دنبال تقویت دفاعی است.

عراق که متحد ایالات متحده و ایران است، میزبان 2500 سرباز آمریکایی است و شبه نظامیان مورد حمایت ایران با نیروهای امنیتی آن مرتبط هستند. از زمان آغاز جنگ اسرائیل و حماس در ماه اکتبر، این کشور شاهد تشدید حملات تلافی جویانه بوده است.

منابع عراقی گفته‌اند که عراق می‌خواهد نیروهای ائتلاف نظامی به رهبری ایالات متحده از سپتامبر عقب‌نشینی کنند و تا سپتامبر 2025 به طور رسمی به کار ائتلاف پایان دهند و برخی از نیروهای آمریکایی احتمالاً در ظرفیت مشورتی جدید باقی بمانند.

محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق، روز یکشنبه با آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا گفتگو کرد.

یک مقام عراقی گفت که بلینکن از سودانی خواست تا به متقاعد کردن جمهوری اسلامی ایران برای تعدیل واکنش خود به حمله اسرائیل به تهران در هفته گذشته که منجر به کشته شدن رهبر حماس شد، کمک کند.

ژنرال مایکل اری  کوریلا، رئیس فرماندهی مرکزی ایالات متحده، در حال حاضر در خاورمیانه است. یکی از مقامات آمریکایی گفت کوریلا با متحدان خود صحبت می‌کند تا از هماهنگی در صورت حمله ایران به اسرائیل اطمینان حاصل کند.